مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی دیوان عالی کشور خبر داد:

تشریح برنامه های عملیاتی دیوان عالی کشور در سال 1403/ تحول و تقویت اطلاع رسانی در دوره مدیریت جدید

حجت الاسلام سید محسن هاشمی مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی دیوان عالی کشور به مناسبت هفته قوه قضائیه، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه اطلاع رسانی در این مجموعه، برنامه های عملیاتی دیوان عالی کشور در سال 1403 را تشریح کرد.
تصویر تشریح برنامه های عملیاتی دیوان عالی کشور در سال 1403/ تحول و تقویت اطلاع رسانی در دوره مدیریت جدید

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت الاسلام سید محسن هاشمی مسئول دفتر ریاست، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی دیوان عالی کشور با اشاره به برنامه های عملیاتی دیوان عالی کشور در سال 1403 از تحول و تقویت اطلاع رسانی در این مجموعه در راستای دستورات ریاست قوه قضائیه مبنی بر تعامل با خبرگزاری ها و اطلاع رسانی درست و به هنگام از پرونده های قضایی خبر داد و گفت: در جهت تنویر افکار عمومی ضمن ارتباط دو سویه با رسانه ها و اصحاب خبر؛ اطلاع رسانی در خصوص پرونده های مهم و حساس ملی با تهیه بسته خبری مناسب و با انعکاس به هنگام از سوی مرکز رسانه قوه قضائیه در دستور کار قرار گرفت و دراین زمینه روابط عمومی دیوان عالی کشور در دوره مدیریت جدید بیش از 200 عنوان خبر در پایگاه طلاع رسانی دیوان عالی کشور انتشار داده است و در اطلاع رسانی اخبار پرونده های ملی از طریق مرکز رسانه و روابط عمومی قوه قضائیه کارشناسی لازم صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به دستور رئیس محترم دیوان عالی کشور و همچنین اهمیت آراء وحدت رویه برای جامعه حقوقی کشور و نقش آن در اتقان آراء، جلسات هیأت عمومی به صورت برخط و در همان روز برای بازنشر به خبرگزاری ها و رسانه ها ارسال می گردد.

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی دیوان عالی کشور تصریح کرد: اخبار همایش های نظارتی مرتبط با اتقان آراء در دیوان عالی کشور، گزارش بازدید و سفرهای استانی ریاست محترم دیوان عالی کشور، انجام ملاقات های مردمی و بخشنامه های صادره به صورت به روز انجام و برای اطلاع رسانی از طریق شبکه پایگاه خبری و همچنین شبکه های اجتماعی داخلی در اختیار جامعه خبری قرار گرفته است واین امر استمرار دارد.

مسئول دفتر رئیس دیوان عالی کشور یکی از مهمترین اقدامات دیوان عالی کشور در دوره مدیریت جدید را تشکیل کارگروه‌های تخصصی مرتبط با پرونده‌های کیفری، حقوقی، خانواده و مواد مخدر عنوان نمود و گفت: به منظور آسیب‌شناسی احکام و آراء صادره جلسات این کارگروه‌ها با حضور قضات شعب رسیدگی کننده به پرونده ها، ماهانه به صورت مستمر و با دستور جلسه مشخص برگزار می شود و گزارش آن برای مسئولین عالی قضایی ارسال می‌گردد.

وی ادامه داد: برگزاری این جلسات با هدف آسیب شناسی پرونده‌های وارده و ایجاد رویه واحد در شعب دیوان عالی کشورو همچنین محاکم سراسر کشور در دستور کار قرار دارد.

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی دیوان عالی کشور تصریح کرد: رئیس دیوان عالی کشور شخصیتی تحول آفرین، پرکار و دغدغه مند است که در مدت حدود هفت سال و نیم، که در دادستانی کل کشور حضور داشتند بر پیگیری حقوق عامه و در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی و ... تاکید فراوانی داشتند و در حال حاضر نیز این مهم، در دیوان عالی کشور مورد اهتمام جدی ایشان قرار دارد به طوری که در راستای تکریم شایسته ارباب رجوع و اصحاب پرونده اجرای دستورالعمل حفظ کرامت انسانی در دستور کار قرار دارد.

هاشمی در تشریح اجرای دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش های انسانی در دیوان عالی کشور خاطرنشان کرد: با استناد به سیاست‌های تحول قضایی و دستورات ریاست محترم قوه قضائیه و همچنین تأکیدات رئیس محترم دیوان عالی کشور به جهت تکریم شایسته ارباب رجوع، پاسخگویی دقیق و ارتباط مستقیم با ریاست دیوان عالی کشور، در فرایند اداری موجود در دبیرخانه، شعب و دفاتر دیوان عالی کشور به صورت جدی مد نظر قرار گرفته است.

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی دیوان عالی کشور در ارتباط با اقدامات صورت گرفته در زمینه تکریم ارباب رجوع از تسریع و تسهیل انجام امور مراجعین خبر داد و افزود: در بازدیدی که رئیس دیوان عالی کشور در اواسط اسفند ماه سال گذشته، از بخش امور مراجعین مجموعه کاخ دادگستری به عمل آوردند نقاط ضعف و کاستی های موجود شناسایی و احصا شد و با دستور ایشان اقدامات لازم در جهت رسیدگی و تسهیل امور مراجعین در دستور کارمعاونت برنامه‌ریزی قرار گرفت.

مسئول دفتر رئیس دیوان عالی کشور همچنین با اشاره به پاسخگویی مستمر به مراجعین از طریق پیام رسان های داخلی سروش، ایتا، بله و روبیکا عنوان کرد: با پاسخگویی مستمر و ارسال عدد 1 به شماره تلفن 02138581 از طریق پیامک و دریافت آدرس شبکه های فضای مجازی، امکان دریافت اخبار دیوان عالی کشور و پاسخگویی کارشناسان روابط عمومی در اسرع وقت از طریق کانال های فضای مجازی داخلی با شناسه @Divanealeekeshvar از طریق پیام‌رسان‌های داخلی میسر شده است.

هاشمی با اشاره به تهیه و نصب تابلوی راهنمای طبقات در محل سرسرای کاخ دادگستری، گفت: برپایی میز خدمت برای مشاوره و راهنمایی مراجعین، از دیگر اقداماتی است که در جهت تکریم و پاسخگویی ارباب رجوع در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: پاسخگویی حضوری و مستمر به ارباب رجوع و راهنمایی ایشان با حضور کارشناسان صورت می گیرد و به منظور ارائه خدمات به مراجعان حضوری، دستگاه خودپرداز، امکانات اخذ هزینه دادرسی و امکانات رفاهی دیگر فراهم شده است.

هاشمی استفاده از ابزارهای نوین بصری جهت انعکاس اقدامات و فعالیت های دیوان عالی کشور را امری مهم در جهت تبیین دستاوردهای این مجموعه عنوان کرد و مشارکت در ساخت برنامه های تلویزیونی با محوریت اقدامات دیوان عالی کشور را از دیگر برنامه های عملیاتی سال 1403 اعلام کرد.

وی با اشاره به انجام تمهیدات و مقدمات لازم جهت امکان حضور وکلا و اساتید حقوق در برخی جلسات هیات عمومی، پیگیری این مهم را یکی از دغدغه های جدی ریاست محترم دیوان عالی کشور در جهت آشنایی جامعه حقوقی با قوانین و آراء صادره در این نشست ها عنوان کرد و گفت: ان شا الله در آینده ای نزدیک با بازسازی سالن هیات عمومی و برنامه ریزی توسط معاونت محترم امور هیات عمومی در خدمت دانشجویان و اساتید حقوق خواهیم بود.

هاشمی همچنین انسجام و هماهنگی در برگزاری بهینه و موثر همایش های دیوان عالی کشور با روسای کل دادگستری های سراسر کشور و نمایندگان نظارت دیوان عالی کشور در حوزه های قضایی را یکی از محورهای مهم در برنامه عملیاتی سال 1403 مطرح کرد و گفت: معاونت نظارت دیوان عالی کشور در سال گذشته با برگزاری 3 همایش در زمینه نظارت و افزایش اتقان آراء قضایی، نقش مهمی در جلوگیری از تشتت آراء، کاهش پرونده های قضایی و جلوگیری از اطاله دادرسی داشته است و همچنین گام های موثری در جهت نظارت الکترونیک بر محاکم سراسر کشور با همکاری این معاونت و همکاری بسیار خوب معاونت آمار و فناوری قوه قضائیه برداشته شده است.

مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی دیوان عالی کشور در پایان با اشاره به برنامه های فرهنگی این مجموعه اظهار داشت: در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در راستای ارتقای کمی و کیفی سطح آموزه های فرهنگی و اسلامی کارکنان، اجرای برنامه‌های فرهنگی ، عقیدتی ویژه پرسنل محترم دراولویت کاری برنامه‌های سال جاری قرار دارد.

منبع: دیوان عالی کشور

694042