تشریح برنامه نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری در حوزه سلامت

رؤسای ستاد سلامت نامزدهای ریاست جمهوری مهم‌ترین اولویت‌های نظام سلامت در برنامه نامزدها را تشریح کردند.
تصویر تشریح برنامه نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری در حوزه سلامت

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست خبری بررسی اولویت‌های نظام سلامت در برنامه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امروز با حضور رؤسای ستادهای سلامت نامزدها در سازمان نظام پزشکی کشور برگزار شد.

محمد رئیس‌زاده؛ رئیس کل سازمان نظام پزشکی در ابتدای این جلسه با بیان این‌که یک شور سیاسی در کشور جاری است و مردم در انتخابات حضور خواهند یافت، گفت: تلاش نظام پزشکی این است که مسائل حوزه سلامت در ذیل انتخابات به یک گفتمان غالب تبدیل شود.

وی افزود: مسائل حوزه سلامت باید در کانون توجه دولت آینده قرار بگیرد و از جمله مهم‌ترین این مسائل، نیروهای انسانی هستند‌‌. توجه به منابع انسانی خواسته سازمان نظام پزشکی است زیرا در کاهش شدید نیرو در برخی از تخصص‌های پزشکی از جمله کودکان، بیهوشی و طب اورژانس مواجه هستیم‌.

در ادامه محمود فاضل؛ رئیس شورایعالی نظام پزشکی اظهار کرد: سلامت را آنچنان که باید و شاید تعریف نکرده‌ایم، سلامتی که از رییس دولت آینده انتظار داریم سلامتی برای همه است. همه سازمان‌ها باید پیوست سلامت داشته باشند و یکی از مواردی که باید همه اجزای دولت به ادراک مشترک درباره آن برسند افزایش سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی است‌. در 10 سال اخیر سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی به شدت افت کرده است.

وی افزود: دولت باید به وظیفه اصلی خود که سیاستگذاری، تولیت و نظارت است عمل کند.

8 برنامه مهم قالیباف در حوزه سلامت

در ادامه امامی رضوی؛ نماینده ستاد سلامت قالیباف بیان کرد: یکی از برنامه‌های آقای قالیباف، اجرای سند مکمل برنامه توسعه در حوزه سلامت است. هشت محور مهم برنامه آقای قالیباف در حوزه سلامت شامل مواردی است که در ادامه عنوان می‌شود‌‌؛ رفع کمبودهای دارویی با حمایت از صنعت دارو با تامین نقدینگی و ارز موردنیاز، تامین نیروی انسانی و حمایت مالی و معنوی از نیروی انسانی، توزیع عادلانه منابع مالی و زیرساختی در همه مناطق کشور، امید بخشیدن به نظام بیمه‌ای با تزریق منابع مالی پایدار، استفاده از ظرفیت همه نخبگان حوزه سلامت، تقویت تاب‌آوری نظام سلامت با اصلاح مقررات و فرآیندها، توسعه و تکمیل شبکه بهداشتی و درمانی با افزایش زیرساخت‌ها، توجه به سلامت روان به عنوان یک اولویت اساسی با رفع عوامل تنش‌آفرین.

وی درباره مشکلات پزشکان و رزیدنت‌ها بیان ‌کرد: یکی از محورهای هشت‌گانه نظام سلامت، بحث نیروی انسانی است و باید از تجهیزات محوری به نیرومحوری حرکت کنیم‌. ما توزیع مناسب نیروی انسانی در کشور نداریم. در بحث مهاجرت نیروی انسانی با مشکل تفاوت درآمد نیروها در داخل و خارج از کشور مواجه هستیم که این مشکل باید مرتفع شود‌‌؛ این در حالی است که از زمانی که بحث افزایش ظرفیت مطرح شد تبلیغات منفی زیادی علیه جامعه پزشکی شد در حالی که تعداد محدودی از پزشکان درآمدهای بسیار بالا دارند، برای رفع مشکل رزیدنت‌ها نیز دستیاری باید به عنوان شغل تلقی شود.

راهکار جلیلی برای کاهش هزینه‌های سلامت

در ادامه جلیل میرمحمدی؛ نماینده ستاد سلامت جلیلی گفت: در حوزه بهداشت و درمان عمدتاً به سوی نقاط ضعف، چالش‌ها و بحرا‌ن‌ها توجه می‌کنیم اما کم لطفی است اگر به پیشرفت‌های بهداشتی و درمانی پس از انقلاب اسلامی توجه نکنیم. این‌ حجم از خدمات رایگان بهداشتی و ارتقای شاخص‌های بهداشتی در 4 دهه گذشته باید گفته شوند. در دولت سایه آقای جلیلی برای حوزه‌های مختلف بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بسیاری از راهکارها اندیشیده شده است. در طرح تحول سلامت پول‌پاشی اتفاق افتاد و منجر به کاهش پرداخت از جیب مردم شد اما نظام سلامت در سیستم دولتی دچار مشکل شد.

وی افزود: آنچه اهمیت دارد نظام ارجاع و پزشکی خانواده است اما به دلایل مختلف اجرا نشده است در حالی که بهترین روش برای کاهش هزینه‌های سلامت مردم، اجرای پزشک خانواده است.

وی بیان کرد: در برخی مناطق کم‌برخوردار حتی پزشک عمومی نیز نداریم. اینکه بدون توجه به زیرساخت‌ها افزایش ظرفیت انجام شود صحیح نیست و باید زیرساخت‌های آن در نظر گرفته شود.

نیاز به گسترس دیپلماسی برای ارتقای نظام سلامت

محمد میرخانی؛ نماینده ستاد سلامت پورمحمدی، در ادامه گفت: نظام سلامت در بخش درمان با فرسودگی بیمارستان‌ها مواجه است. از سال 97 تحریم‌ها تشدید شده و بنابراین با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم. وزارت بهداشت میراث عده خاصی نیست و باید به سویی برویم که شایستگانی که گذشته نیکی داشتند بر سر کار بیایند.

وی با اشاره به تاثیر مسائل سیاسی بر سلامت مردم افزود: کشوری که در تحریم است نیاز به ارتباط با کشورهای خارجی برای تامین دارو و تجهیزات دارد و بنابراین نیاز به سرمایه‌گذاری و گسترش فرهنگ گفت‌وگوی سیاسی داریم.

وی تصریح کرد: موضوع دیگر بحث بحران نیروی انسانی در کشور است به نظر می‌رسد عمدی در تخریب نظام سلامت وجود دارد. مهاجرت نیروهای انسانی در کشور از سال 97 تاکنون 10 برابر شده است و نیاز است که به شکل واقعی و بدون شعار دادن مردم را نسبت به مشکلات آگاه کنیم و قرار را بر حل مشکلات با صداقت بگذاریم.

کمبود منابع مالی ریشه مشکلات نظام سلامت

در ادامه سیدرضا رئیس کرمی؛ نماینده ستاد سلامت پزشکیان بیان کرد: مشکلات موجود در نظام سلامت به کمبود منابع بازمی‌گردد. برای افزایش منابع باید منابع مالی پایدار ایجاد کنیم و هزینه‌ها را کاهش دهیم. برای کاهش هزینه‌ها باید طرح ارجاع و پزشک خانواده و سطح‌بندی خدمات را اجرا کنیم و باید بخش خصوصی را تقویت کنیم. در حال حاضر میزان پرداخت از جیب مردم 70 درصد است بنابراین سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی باید بالا برود و بر محصولات زیان‌آور سلامت مانند سیگار باید مالیات افزایش یابد.

وی بیان کرد: ارتباط بین پزشک و بیمار باید قطع شود و بیمه‌ها باید این موضوع را ساماندهی کنند. یکی از منابع تامین مالی حوزه سلامت، اصلاح تعرفه‌ها با واسطه سازمان‌های بیمه‌گر است.

سلامت جزو سه اصلی است

اکبری ساری؛ نماینده ستاد سلامت زاکانی در این نشست اظهار کرد: سلامت محور توسعه همه‌جانبه و رکن بنیادین رشد اقتصادی و توسعه کشور است و بدون برخورداری آحاد مردم از سلامت، مردم نمی‌توانند از بقیه مواهب الهی بهره‌مند شوند. به همین دلیل به موضوع سلامت در اسناد بالادستی توجه شده است و هر دولتی که انتخاب شود باید سلامت را به عنوان یک اولویت اصلی قرار دهد. در دولت آقای زاکانی نیز سلامت جزو یکی از سه اولویت اصلی در کنار معیشت و امنیت خواهد بود.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته امید به زندگی افزایش یافته و بسیاری بیماری‌های واگیر حذف شده‌اند. پیشرفت‌های خوبی در حوزه تشخیص و درمان داشته‌ایم از جمله اینکه درصد بالایی از دارو و تجهیزات در داخل کشور تولید می‌شوند اما اکنون با تعدادی مشکل جدی مواجهیم که نظام سلامت را با بحران مواجه کرده است. یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که وجود دارد نابرابری در دسترسی مردم به خدمات است. مشکل مهم ما سلامت‌محور و پیشگیری محور نبودن خدمات است‌. مشکلات دیگر شامل توجه ناکافی بر عوامل مؤثر بر سلامت، عدم توجه به نیروی انسانی، ناهماهنگی در تولیت و راهبری و مشکلات بیمه‌هاست.

وی گفت: 125 هزار پزشک و 185 هزار پرستار، 75 هزار ماما و 65 هزار مراقب سلامت و در کل حدود 600 هزار نفر نیروی انسانی داریم که مشکل عمده آن‌ها سختی کارشان است زیرا حجم زیاد کار، امنیت شغلی پایین و امید به آینده و درآمد کم دارند. مشکل تعرفه و کارانه وجود دارد که باید برطرف شود. اگر صندوقی درست کنیم و از این صندوق، کارانه‌ها را پرداخت کنیم و تاخیر بیمه‌ها را جبران کنیم، مشکل تاخیر در پرداخت و درآمد کادر درمان حل می‌شود و در حوزه دستیاران پزشکی نیز بحث مهم، بیمه کردن دستیاران است.

بسیاری از مسائل نظام سلامت به برجام ربط ندارد

صداقت؛ نماینده ستاد قاضی‌زاده هاشمی نیز در ادامه این نشست خبری تصریح کرد: چالش‌های موجود در نظام سلامت مشخص است اما 75 درصد از مشکلات حوزه سلامت خارج از حیطه وزارت بهداشت است. در عین حال تولیت مسائل سلامت برعهده این وزارتخانه است. یکی از مسائل مهم موجود در نظام سلامت، مسئله نیروی انسانی است. در حوزه تکریم نیروی انسانی، ما تعرفه‌ها را یکسان و کور و بدون جهت‌گیری افزایش داده‌ایم. این موضوعات و بسیاری از مسائل حوزه سلامت به برجام نافرجام ربطی ندارد و به داخل کشور مربوط است و تعهد رئیس جمهور به سلامت مردم، در این زمینه اهمیت دارد‌.

وی با بیان اینکه کسانی که دولت سوم روحانی را تبلیغ می‌کنند، می‌دانند که برخی طرح‌ها چندسال است روی زمین مانده است و باید حل شوند، گفت: اینکه ما موقع انتخابات حرف پوپولیستی بزنیم وجهه خوبی ندارد. دولت شهید رئیسی ضعف‌هایی را برطرف کرد اما نقاط ضعفی نیز داشته است اما باید شرایط را با دوره‌های قبلی مقایسه کرد و پیشرفت‌ها را دید.

منبع: تسنیم

693732

نظرات شما ( 1 نظر )

یوسف |
یکشنبه 3 تیر 140313:15
چرا نامزدهای انتخابات هیچگونه صحبتی در مورد اجرای قانون جامع معلولان نمیکنن؟ ظاهرا رای ما 3میلیون نفر رو نمیخوان!!!