گزارش لحظه به لحظه پُرسون از مناظره اول ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری/ به روز رسانی می شود

دوشنبه شب؛ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ اولین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع اقتصادی در ساختمان شیشه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.
تصویر گزارش لحظه به لحظه پُرسون از مناظره اول ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری/ به روز رسانی می شود

به گزارش سایت خبری پرسون، اولین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، دوشنبه شب؛ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ دقایقی پیش (با تاخیر ۲۰ دقیقه‌ای) با اجرای مهدی خسروی گوینده خبر آغاز شد و طبق اطلاع‌رسانی که از قبل انجام شده چهار ساعت به طول خواهد انجامید.

مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پور محمدی ۶ کاندیدای تایید صلاحیت شده هستند که در این مناظره شرکت کرده‌اند.

حاشیه‌های پیش از شروع اولین مناظره

مصطفی پورمحمدی اولین کاندیدایی بود که وارد صداوسیما شد.

محمدباقر قالیباف همراه نوه‌اش در مراسم استقبال شرکت کرد.

سعید جلیلی با تیبای مشهورش وارد صداوسیما شد.

علیرضا زاکانی به عنوان آخرین کاندیدا، با تاکسی برقی که اخیرا رونمایی شد، به صداوسیما آمد.

پیمان جبلی رییس صداوسیما پس از حضور همه نامزدها وارد سالن انتظار شد.

قرعه کشی صندلی مناظره اول

صندلی شماره ۱ برای قاضی زاده هاشمی
صندلی شماره ۲ برای قالیباف
صندلی شماره ۳ برای پزشکیان
صندلی شماره ۴ برای جلیلی
صندلی شماره ۵ برای زاکانی
صندلی شماره ۶ برای پورمحمدی

اقامه نماز توسط نامزدهای ریاست جمهوری در ساختمان صداوسیما انجام شد.

هر نامزد ریاست جمهوری، در برنامه مناظره‌های انتخاباتی، فرصت ۱۰۵۰ دقیقه‌ای برای تبلیغات خواهد داشت.

در جدول زیر زمان چهار مناظره دیگر را که قرار است در تاریخ‌های دوشنبه ۲۸ خرداد، پنج‌شنبه ۳۱ خرداد، جمعه ۱ تیر، دوشنبه ۴ تیر و سه‌شنبه ۵ تیر برگزار شود، مرور کنید.

روز تاریخ ساعت
مناظره اول دوشنبه ۲۸ خرداد۱۴۰۳ در حال برگزاری است
مناظره دوم پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ ۲۰تا ۲۴
مناظره سوم جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ ۲۰تا ۲۴
مناظره چهارم دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ ۲۰تا ۲۴
مناظره پنجم سه شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ ۱۲:۳۰ تا ۱۶

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری روز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد

مناظره چطور برگزار خواهد شد؟

بخش اصلی مناظره شامل 3 قسمت 8 دقیقه‌ای (در دو نوبت 4 دقیقه‌ای) خواهد بود که هر کاندیدا در مجموع 8 دقیقه فرصت صحبت خواهد داشت.

در انتهای مناظره نیز هر نامزد می تواند طی 6 دقیقه صحبت های خود را جمع‌بندی کند.

در ابتدای هر مرحله، سوالات برخی اندیشمندان و کارشناسان حوزه اقتصاد مطرح خواهد شد و سپس نامزدها به مدت 4 دقیقه (در نوبت اول) وقت دارند تا به یک یا چند یا همه این سوالات پاسخ دهند.

در نوبت دوم، سوال جدید مطرح نخواهد شد و هر نامزد می‌تواند طی 4 دقیقه، نظرات دیگر کاندیداها را نقد کند.

سوالات مرحله اول که توسط کارشناسان طرح شده، به شرح زیر بود:

دانش‌جعفری: آیا دولت شما آنچه در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد؟

غضنفری: هر سال در دولت شما چقدر سرمایه گذاری می شود، از کجا؟ و نقش بخش خصوصی چیست؟

مظاهری: برای تامین رشد هشت درصد سرمایه گذاری همیشه امکان خوبی بوده است؛ برنامه شما برای جلب سرمایه گذاری خارجی و هدایت آن و البته درچارچوب قانون مصوب مجلس مجمع تشخیص چیست؟

فولادگر: چه برنامه ای دارید که بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه، تدوین و ابلاغ شود؟

پورمحمدی: برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقای جایگاه کشور در فضای کسب و کار چه میکنید؟

مروی: برای تامین نهاده‌ها باید ثبت سفارش شود؛ تقاضا برای ارز وارداتی زیاد است و اینها باید 6-7 ماه در نوبت بمانند؛ صادرکننده هم برایش نمی صرفد و انگار به او 30-40 درصد مالیات می بندیم. برنامه شما برای بحث پیمان سپاری ارزی چیست؟

نجفی عرب: برنامه مشخصی درباره ثبات بخشی به اقتصاد کلان کشور که فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثبات که ایجاد می‌شود، برنامه مشخصی داشته باشند چیست؟ امروز واقعا در این زمینه دچار مشکلیم. صبح بلند می شویم می بینیم تورم و نرخ ارز و ... تغییر کرده است.

در اولین مرحله مناظره کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، کاندیدا به بیان دیدگاه های خود پرداختند:

قاضی‌زاده: مردم از وعده دادن خسته شدند

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:

🔹به عنوان یکی از اعضای تیم رئیس‌جمهور وظیفه خود دانستم پرچمی که شهید رئیسی عزیز به دست گرفته بود و مسیر و مدل جدیدی را در حکمرانی عرضه کرده بود را به نوبه خودم با قدرت و قوت پیش ببرم.

🔹از مجری و ملت می‌خواهم اجازه بگیرم در شروع بحثمان عرضی نسبت به برادران عزیزم داشته باشم و تذکری به خودم.

🔹بنده که جوان‌ترین این جمع هستم ۲۰ سال سابقه کار داشته‌ام در کشور. همه عزیزان سابقه طولانی خدمت دارند و اعلام مواضع؛ همکار با دولت‌های مختلف بودند. جوری صحبت نکنیم که انگار امروز دولت شروع شده است و فقط نقد کنیم دولت‌ها را و نقش خود را نبینیم.

🔹همچنین در بحث وعده‌ها، مردم واقعاً‌ از وعده خسته شده‌اند؛ باید و نباید گفتن ساده است؛ باید بگوییم چگونه و توسط چه تیمی و با چه روشی می‌خواهیم کارها را انجام بدهیم؟ مثلا قانون برنامه هفتم را چگونه انجام دهیم؟ آیا در سابقه مان نشانه ای برای این که چطور میخواهیم انجام بدهیم یا خیر؟

🔹وقتی وعده به عمل نمی‌رسد ناامیدکننده است و مردم با صندوق قهر می‌کنند. وگرنه می‌گویند اینها هم مثل گذشته چیزی می‌گویند و عمل نمی‌کنند.

🔹برای رشد هشت درصد بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم به شرطی که ناترازی انرژی را کنترل کنیم.

🔹جدی‌ترین کار در داخل اجرای تام قانون هدفمندی یارانه‌هاست که درست انجام نشده است. دولت اکثر منابعش صرف هزینه‌های دولت می‌شود و به بخش خصوصی هم اعتماد نشده و دست و پایش بسته شده است. باید کاری کنیم که بخش خصوصی وارد شود و کمک کند به عنوان شریک راهبردی. باید شوک‌های ارزی را کنترل کنیم و ...

محمد باقر قالیباف: رئیس‌جمهور باید حواسش به سفره مردم باشد

قالیباف در پاسخ به سوالات بخش اول:

🔹انتخابات فرصت بزرگی است در اختیار یکا یک مردم شریف ایران تا بتوانید برای خود و فرزندان و ایران عزیز تصمیم بگیرید.

🔹رئیس‌جمهور بار سنگین این سمت را باید با کمک دیگران به دوش بکشد. رئیس‌جمهور یکی از مهمترین وظایفش در این شرایط سخت، توجه و تحول در حوزه اقتصاد است بویژه برای خانواده‌های محروم و کارگران و کارمندان و پرستاران و مددجویان و آنهایی که حقوق ثابتی دارند و با تورم آسیب می‌بینند.

🔹رئیس‌جمهور باید به گونه‌ای انتخاب شود و عمل کند که ضامن حل این مشکلات شود البته با کمک خود مردم.

🔹امروز بازنشستگان در بخش کشوری و لشگری و تامین اجتماعی و ایثارگران همه با این مشکلات روبرو هستند.

🔹ما در دهه ۹۰ شرایط سختی گذراندیم. از جهت اقتصادی رشد متوسط سالانه یک درصد؛ نقدیندگی ما ۲۶ برابر بود. این توسعه مشکلات بود. ما دوره کرونا را گذراندیم. واقعا هم پدران و هم مادران خانواده، بخصوص زنان ایرانی ما هم کار تربیت و آموزش و حفظ بچه‌ها را دنبال کردند و هم مادرخرج خانه بودند و محور هزینه‌ها با مشکلات اقتصادی.

🔹الان باید جبران شود. در برنامه هفتم که کار مشترک دولت سیزدهم و مجلس یازدهم است باید اجرا شود. رئیس ‌جمهور هم با دقت باید حواسش به سفره مردم و رشد اقتصادی و پروژه های کلان باشد.

🔹ما باید قفل این توقف را بشکنیم و کار دولت سیزدهم که شهید رئیسی شروع کرد را ادامه دهیم؛ نقاط قوتش را تقویت و ضعف‌هایش را برطرف کنیم.

🔹ظرفیت‌های کشور اینقدر هست که فقط هدردادن مستقیم سرمایه‌ها سه و نیم برابر یارانه‌های امروز است.

🔹کارمندان و کارگران و زحمتکشان و بازنشستگان و قشر محروم! در دولت خدمت و پیشرفت همه ما با حضور و مشارکت شما اقتصاد قوی را دنبال خواهیم کرد تا دولت بتواند حقوق عزیزان را متناسب با تورم پیش ببرد و قدرت خرید را حفظ کند. تورم بعلاوه رشد اقتصادی. که رشد اقتصادی طبیعتاً باید هم سرمایه‌گذار بهره ببرد و هم عموم مردم.

پزشکیان: برای هر اقدام اول یک مشکل اساسی داریم

پزشکیان در پاسخ به سوالات بخش اول:

🔹برای هر اقدام اول یک مشکل اساسی داریم؛ اگر نتوانیم مشارکت همه گروه‌ها را همراه کنیم هر چقدر هم برنامه درست بنویسیم مثل برنامه‌های قبل معطل می‌ماند و اتفاقی نمی‌ماند. لازمه اقتصاد خوب دوری از اختلاف و مشارکت همه و استفاده از کارشناسان از سلایق مختلف است.

🔹برخی کارشناسان اسمشان کارشناس است ولی واقعا کارشناس نیستند.

🔹قانون برنامه که در مجلس نوشته شد، آنچه دولت آورد تغییر کرد.

🔹دولتی که در آینده می‌آید باید روی برنامه جدید برنامه‌ریزی کند. از نظر علمی غیرممکن است.

🔹دولت همراه کارشناسان باید برنامه درستی را تنظیم کند و مجددا اهداف را بازنگری کند.

🔹علاوه بر انسجام داخلی، امکان ندارد بدون ارتباط یا باز کردن مرزهایمان با دولت‌هایی که در منطقه هستند و دولت‌های دنیا، بتوانیم به ۸ درصد برسیم. برای رشد ۸ درصدی سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار پول می‌خواهیم. ما باید با دنیا ارتباط برقرار کنیم و چگونگی این از ملزومات این رشد هشت درصدی است.

🔹در داخل هم تولیدکنندگان و اتاق بازرگانی را باید میدان دهیم در تصمیم‌سازی و فعالیت‌ها دستشان باز باشد.

🔹نباید یک تولیدکننده بدنش بلرزد از این که فردا چه بلایی می‌خواهد سرش بیاید و چه مشکلاتی پیش پایش می‌افتد.

🔹امنیت سرمایه‌گذاری باید تامین شود.

سعید جلیلی: رشد ۸ درصدی یک ضرورت است

جلیلی در پاسخ به سوالات بخش اول:

🔹سوالاتی که مطرح شد دو ایراد دارد. اگر چیزی می‌شود قانون و فصل الخطاب، در چنین مقطعی و سطحی نباید درش تردید ایجاد شود. وقتی صحبت می‌کنیم از رشد ۸ درصد، یعنی یک ضرورت است و در قانون آمده است. بنابراین مردم باید بتوانند انتخاب کنند که این ضرورت را کدام عزیز می‌تواند به بهترین شکل انجام بدهد.

🔹دوم اینکه معمولا در برنامه‌ها برای تحقق رشد، عوامل مختلفی هست. اینکه فقط رشد را منوط کنیم به سرمایه، نگاه ناقصی است چرا که می‌دانید رشد عوامل مختلفی دارد، هم سرمایه است و هم مهمتر از آن مدیریت این سرمایه. استفاده از نیروی انسانی که امروز خوشبختانه جزو فرصت‌های ماست. همینطور فناوری‌های مهمی که میتواند رشد دهد و به اندازه سرمایه‌ها کمک کند.

🔹اگر ما می‌گوییم قرار است رشد هشت درصد ان‌شاالله داشته باشیم و این در برنامه هفتم هم آمده است، اتفاقا در اینجا حدود ۴۷ برنامه را از دولت خواسته که تهیه کند تا از روزی که برنامه شروع می‌شود ارائه شود. اگر در اصلش تردید داشته باشیم رشد محقق نمی‌شود .اگر مطالعه نکرده باشیم و بگوییم می‌خواهیم بررسی کنیم کارمان عقب می‌افتد.

🔹رشد ۸ درصد میتواند انجام شود به شرطی که از فردای انتخابات شروع کنید. به شرطی که بدانید باید فرصت‌های کشور را بشناسید. اینکه گفتیم یک جهان فرصت، این واقعی است شما باید اینها را بشناسید. کشور فرصت‌های زیادی دارد که لازمه‌اش یک ایران جهش است و می‌تواند جهش داشت.

🔹لازمه‌اش این است که فکر نکنید با چند جذب سرمایه انجام می‌شود. این اشتباه را قبل از انقلاب هم داشتند. از هاروارد آمدند بررسی کردند گفتند اینها فکر کردند فقط سرمایه می‌خواهد.

🔹یکی از الزامات اصلی مشارکت دادن آحاد جامعه است. دولت باید بتواند هر یک از آحاد جامعه که استعداد و امکانی دارد بستر نقش آفرینی او را فراهم کند.

🔹این کار ممکن است و با برنامه‌ریزی می‌شود اجرایی کرد.

زاکانی: مشکل ما تحریم‌های آمریکا نیست تجویزهای اقتصادی آمریکاست

زاکانی در پاسخ به سوالات بخش اول:

🔹بنده یک پزشک هستم؛ اگر پزشک تشخیص غلط دهد نسخه غلط می‌پیچد. تشخیص غلط به کارنامه سیاه منجر می‌شود.

🔹مشکل اقتصادی ایران تحریم ظالمانه آمریکا نیست. تجویزهای اقتصادی آمریکاست. لذا بنده برای تحول در اقتصاد در چهار محور اساسی برای ارتقای شاخص عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصت‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی قائلم که اولاً باید تاکید بر استقلال اقتصادی و ثبات بخشی در اقتصاد کشور بر اساس دلارزدایی از اقتصاد و تکیه به پول ملی و افزایش قدرت ملی کنیم.

🔹ثانیاً جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول محور و دانش‌بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم.

🔹ثالثاً حاکمیت مردمسالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و با تکیه بر مشارکت مردم کارها را پیش ببریم.

🔹رابعاً خلق ثروت و توزیع عادلانه ثروت را در دستور کار بگذاریم.

🔹مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند ولی با مسیری که خلق کردیم دلاری خرج می‌کنند. این مشکل اساسی اقتصادی ماست.

🔹تا وقتی که این حل نشود اساساً امکان حل موضوع وجود ندارد. ما دائما داریم نسخه‌های غلط می‌پیچیم.

🔹از سال ۶۹ دنبال جهانی سازی قیمت‌ها و تضعیف دولت بودند. باید برگشت به ارزش پول ملی و استقلال کشور را حفظ کرد.

🔹توجه به عدم خام فروشی و ایجاد زمینه ارائه محصول نهایی با ارزش بالا مد نظر است. درباره مشارکت مردم هم مبتنی بر قانون اساسی باید امکانی فراهم شود. چون با تکیه بر فناوری می‌شود فرایندها را کوتاه کرد، باید مردم را در اقتصاد هم مشارکت داد و خلق ثروتی که می شود را عادلانه توزیع کرد.

پورمحمدی: وفاق ملی اکسیر است، مردم به ما باور ندارند

پورمحمدی در پاسخ به سوالات بخش اول:

🔹ماها و کارشناسان با اعداد و ارقام آشنایی داریم اما مردم لمس می‌کنند و روزمره با گوشت و پوستشان مشکلات اقتصادی را درک می‌کنند.

🔹وقتی با کارشناسان زیادی در گذشته و این ایام مباحثه داشتم، با بخش خصوصی و اندیشه‌ورزان جوان و ... آنها یک دغدغه جدی دارند و می‌گویند حل مشکلات اقتصادی صرفاً راه حل اقتصادی ندارد. اقتصاد با فرهنگ و اجتماع و سیاست و امور حقوقی و مسائل بین المللی پیوستگی دارد. نمی‌تواند بدون توجه به اینها راه حل اقتصادی ارائه داد. من هم عقیده‌ام این است.

🔹در عرصه بین‌المللی نزدیک به دو دهه است با تحریم روبروییم؛ دنیا تحریم فلج‌کننده را تحمیل کرده و ما ساده از کنار این می‌گذریم!

🔹نقل و انتقال مالی که تمام اقتصاد ما گرفتار آن است باید حل کنیم. ما جزو لیست سیاه و جزو سه کشور هستیم. فعالان اقتصادی چه طور عمل کنند؟ از آنطرف در کشور به سفارتخانه حمله می‌شود و کلی تبعات دارد و به تحریم‌ها اضافه می‌شود.

🔹مسائل بین‌المللی مثل اوکراین و تایوان هست که هزینه می‌دهیم ولی سودش را بهره نمی‌بریم. فرصتها را شکار نمی‌کنیم.

🔹اقتصاد ما اقتصاد بزرگ و جامعه ما جامعه بزرگ است. حجم صنعت ما بزرگ است و باید با دنیا کار کنیم.

🔹نمی‌شود مسائل داخلی را هم نادیده گرفت؛ رهبری سالهاست ما را به اقتصاد و انسجام اجتماعی و مشارکت توجه می‌دهد. چقدر ما گوش کردیم؟ بسیاری از جوانان ما آزرده و مایوس شدند.

🔹وفاق ملی اکسیر است و بدون آن به جایی نمی‌رسیم. مردم به ما باور ندارند باید صادقانه راه حل ها را به آنها ارائه کنیم و اعتمادزایی کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی:

مردم و خانواده‌ها هزینه تصمیمات اشتباه ما را می‌پردازند

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دیدگاه های خود را اینگونه بیان کرد:
🔹حرف‌های کلی باز شنیدیم همانطور که حدس می‌زدم. حرف‌هایی که قبلا‌ هم شنیده شده ولی در عمل یک دهه برای ما اقتصاد منفی و رشد منفی ایجاد کرده است.
🔹تصمیمات اشتباه ما را هزینه‌اش را مردم می‌پردازند و خانواده‌های ما. من اسم دولت را دولت خانواده گذاشتم چون هزینه اشتباهات را خانواده‌ها می‌پردازند و سفره ایرانی‌ها کوچکتر می‌شود.
🔹بیش از ۱۱ میلیون نفر مجرد داریم؛ حجم طلاق زیاد شده است.من در دولت خانواده به مسئله جزئی می‌پردازم که هر تصمیمی که می‌گیریم به صورت عینی اثرش بر خانواده چه خواهد بود؟
🔹خواهشم این است که دوستان به جای اینکه باز نسخه‌های قبلا ارائه شده را بگویند که نتیجه بدش را هم یک دهه پس دادیم از گفتنش بپرهیزند.
🔹ما اول از داخل باید شروع کنیم؛ اقتصاد ما باید پیش‌بینی‌پذیر شود. بخش خصوصی باید شریک راهبردی ما شود. دولت باید جایی وارد شود که بخش خصوصی وارد نشده.
🔹هر روز نباید از جیب صادرکننده بزنیم و یک روز گوجه را ممنوع کنیم و یک روز کالای دیگر را.
🔹دست از مردم آزاری در بخش اقتصاد برداریم؛ مثل برخی مسائل گمرک و مالیات و... کارهای خیلی خوبی در دولت آقای شهید رئیسی در این مسائل صورت گرفت.
🔹خام فروشی را باید درست کنیم؛ به جای صدور نفت خام، فرآورده تولید کنیم و اشتغال و ارزش افزوده ایجاد کنیم.
🔹باید بسته مشترک و شهرک صنعتی مشترک برای سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم.
🔹در راهبرد صنعتی سیاست‌های ارزی و تجاری باید به نفع تولید و رفاه خانوار و تولید شود.
🔹باید کاری کنیم که مردم با ایجاد رقابت، قدرت انتخاب کالای باکیفیت و ارزان را پیدا کنند.

قالیباف: ۱۷.۵ درصد از ۹ میلیون بشکه هدر می‌رود

قالیباف پاسخ به سوالات اینگونه پاسخ داد:
🔹دکتر پزشکیان گفتند انسجام، من این را قبول دارم؛ آقای پورمحمدی گفت فقط اقتصاد نیست فرهنگ هم هست، حتما این درست است. به همین خاطر می‌گوییم وقتی حرف از سرمایه‌گذاری می‌زنیم، یک بخشی سرمایه‌گذاری و یک بخش بهره‌وری است.
🔹پنجاه درصد رشدهای ۹ درصدی در برخی کشورها از بهره‌وری حاصل شده است. از مدیریت صحیح استفاده شده است. رئیس‌جمهوری که قابلیت این را داشته باشد. از ظرفیت اندیشمندان و متخصصان استفاده شود.
🔹بهره‌وری می‌تواند نیمی از این هشت درصد را بسازد. معتقدم اگر انسجام نداشته باشیم نمی‌شود.
🔹برنامه تبدیل به سند ملی شده است؛, حتما ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد. مهمترین موضوع برنامه هفتم خانواده محوری است. سبد خانوار در همه ابعادش.
🔹ویژگی برنامه هفتم این است که ماده ۱۱۸ پیش‌بینی شده شورای راهبری هرجا اشکالی دید کمیته‌ای پیش‌بینی شده که اصلاح کنند. ولی بدانیم قانون هست و باید اجرایش کنیم نه اینکه بگذاریمش کنار. بگذاریم کنار یعنی برویم سمت بهانه‌جویی.
🔹۱۷ و نیم درصد از ۹ میلیون بشکه هدر می‌رود. ما از این انرژی در حوزه پتروشیمی که درآمدی قریب به ۲۰ میلیار داریم، فقط ۷ و نیم درصدش را استفاده می‌کنیم.
🔹ما اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر نکردیم و اینکه تصمیمات سیاستی و قاعده‌گذاری غلط داریم. همین ۴۸ ساعت گذشته یک وزارتخانه یک تصمیمی گرفته که با آن سرمایه می‌تواند فرار کند. نباید اینطور باشد.

مسعود پزشکیان: باید صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم

پزشکیان در پاسخ به سوالات گفت:
🔹سیر تاریخ، تجربه جهانی، آدمی را که تقوا داشته باشد راه را برایش مشخص می‌کند. هیچ کشوری از جنگ جهانی دوم تا الان بدون رشد صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی رشد نداشته است.
🔹ما باید صادرات و سرمایه ‌گذاری خارجی داشته باشیم.
🔹ما الان گران می‌خریم و ارزان می‌فروشیم. در نفت کلی ضرر می‌کنیم. کی باید جواب دهد که چرا اینقدر مفت دارایمان را می‌فروشیم؟ کی باید جواب دهد چرا باید گران بخریم؟
🔹ماشین‌های دست دوم شده افتخار که از آنجا بخریم! این برازنده جامعه ایرانی است که ماشین دست دوم بخریم؟ تازه دولت دلار ندارد بدهد!
🔹تحریم فاجعه است؛ دور می‌زنیم ولی در این مسیر غلط که درایم میریم کلی بخور بخور هست. نفر ۱۵ از آخر در آمار فساد هستیم. اینهمه بخور بخور از کجا می‌آید؟
🔹چین قرار بود سرمایه‌گذاری کند گفتند تا FATF را حل نکنید سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم. امکان نداره بدون وارد شدن به این چارچوب‌ها بتوانیم سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم یا شریک تجاری درست حسابی داشته باشیم.
🔹وضعیت اقتصادی را از اول تا الان، چهل سال است می‌گوییم درستش می‌کنیم. روزبروز پولمان و قدرت خریدمان بدتر می‌شود! وقتی پول چاپ می‌کنیم پولمان بی‌ارزش می‌شود.
🔹ما الان نمی‌توانیم تکنولوژی جدید را وارد صنعت نفت کنیم و داریم ذخایر را از دست می‌دهیم. به جای ۴۰ درصد بهره‌وری در نفت ۱۲-۱۳ داریم و بقیه را مفت داریم از دست می‌دهیم. این را چه کسی باید جواب بدهد؟
🔹تورم ۴۰ درصد و پرداخت‌ها ۲۰ درصد است. باید نگاهمان را عوض کنیم. نخبه‌ها و سرمایه‌ها دارد می‌رود و روز بروز وضعیت با این وعده‌ها بدتر می‌شود. کجا با این تئوری‌های شما کشور را درست کردند که اینجا بتوانیم؟

جلیلی: اگر فرصت‌ها را نبینیم موفقیت‌ها به دست نخواهد آمد

جلیلی در پاسخ به سوالات اینگونه جواب داد:
🔹مطالبی که گفته شد خوب است مصداقی صحبت شود. لازمه رشد هشت درصدی دیدن فرصتهاست.
🔹ناظر به پرسشها چند نکته بگویم. شما باید اولویت داشته باشید؛ اگر می‌گوییم باید صادرات و ارزآوری داشته باشیم باید تبدیل شود به ماموریت همه دستگاه‌ها نه اینکه فقط چند پروژه شود.
🔹ظرفیت اساتید و دانشگاه‌ها را چطور استفاده و چه ماموریتی برایشان تعیین کردیم؟ امروز با فناوری که در کشور داریم می‌توانیم موفقیت‌های بزرگ داشته باشیم. همان کسی که میگفت فشار حداکثری، بعد گفت شکست فاحش خورد.
🔹با برنامه‌ریزی و نگاهی که شهید رئیسی داشت، همان کسانی که زمانی گفته می‌شد با ما روابط نخواهند داشت مگر با فلان قرارداد، ولی آمدند و همکاری راهبردی با شما می‌کنند. نمی‌گویند اول باید فلان موضوع انجام شود.
🔹آمریکا می‌گوید یک بشکه نفت نباید فروخته شود ولی از شما نفت می‌خرند. اگر فرصت‌ها را نبینیم موفقیت‌ها به دست نمی‌آید.
🔹شما باید بسته مجوزها را آماده کرده باشید که اگر کسی خواست سرمایه‌گذاری کند در درون سازوکار اداری شما گیر نکند.
🔹اگر سازوکار درستی نداشته باشید صادرکننده و واردکننده دچار مشکل می‌شود. برای این موضوع ده ها ساعت جلسه گذاشتیم.
🔹برخی ایرادات در تخصیص ارز هست که اگر درست کنیم، مسئله حل می‌شود. بدانیم که اولویت‌ها باید مشخص باشد.اگر هر روز سرمایه بیاید ودرامد زیاد شود ولی این دچار نشتی‌هایی باشد حتما شکل نمی‌گیرد.
🔹برخی می‌گفتند ۳-۴ درصد می‌تواند درآمد پرتی داشته باشد، چرا باید اینطور باشد؟ برای این موضوع کار کردیم در برنامه هفتم و به مجلس مشورت دادیم.
🔹رئیس‌جمهور باید فرصتها را بشناسد و نقصها را رفع کند.

زاکانی: آقای پزشکیان همه چیز را به همه چیز گره زدند و تهش گفتند نمی‌توانیم

تعجب کردم چطور نامزد رئیس‌جمهوری شدند!
زاکانی در پاسخ به سوالات اینگونه جواب داد:
🔹مردم عزیز ما می‌توانیم. این صحبت‌های ناامیدکننده شما را ناامید نکند.
🔹جلوگیری از خام فروشی، دلارزدایی، حاکمیت مردم در عرصه اقتصاد، خصوصی‌سازی و نه اختصاصی‌سازی، خلق ثروت و توزیع عادلانه بین مردم، با مشارکت مردم جزو موضوعات اساسی است.
🔹زیبا می‌شود مملکت را اداره کرد لذا این صحبت‌هایی که برخی می‌کنند شما را ناامید نکند.
🔹نقدینگی مفید است ولی مهم است که رها نشود و سرمایه‌گذاری شود. در چین نسبت نقدینگی به ناخالص بیش از ۲۰۰ درصر و میانگین دنیا ۱۴۰ درصد است و در ایران ۷۵ درصد. لذا نقدینگی اصلش بد نیست.
🔹آقای پزشکیان نکات کلی مطرح کردند و همه چیز را به همه چیز گره زدند و تهش گفتند نمی‌توانیم. تعجب کردم چطور نامزد رئیس‌جمهوری شدند!
🔹ناظر به موضوع کار، آقای پزشکیان! مردم الان اطلاعات و آمار دستشان است. ترکیه هم عضو ناتو هم WTF است و هم اف ای تی اف، ۲۵۰ میلیارد دلار هم در بازه‌ای در آن سرمایه‌گذرای شده. در ۲۰۲۳، ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اما ارزش پولش بسیار کاهش یافته است.
🔹موضوع رشد هشت درصد هم توجه به نیروی انسانی و سرمایه و آموزش را می‌طلبد. آقای پورمحمدی هم نکاتی گفتند که مبنائاً راه را اشتباهی رفتند. با اینجور مسائل نمی‌توان دولتداری و حکومتداری کرد. میتوان شعار داد و حرف قشنگ زد ولی نمیتوان مشکل مردم را حل کرد.

پورمحمدی: قدرت خود را باور کنیم ولی اشتباهات خود را هم اصلاح کنیم

پورمحمدی در پاسخ به سوالات اینگونه دیدگاه های خود را ارائه داد:
🔹من به گذشته مردم و نظام و دولتها افتخار می کنم و به توان ملی خودمان باور دارم. کارهای بزرگی مردم و نظام انجام داده اند ولی نباید واقعیتها راانکار کرد. نقاط قوت مان فراوان است ولی با اینها باید ضعف ها را برطرف کرد.
🔹شش برنامه توسعه تا الان بوده چرا رهبری فرمودند ۳۰ تا ۳۵ درصد فقط اجرا شده؟ چرا اینطور شده؟ شاید برنامه ها هم اشکال دارند. چرا میخواهیم فقط آرمانها و رویاهایی مطرح کنیم.
🔹الزامات رشد هشت درصدی محقق می شود؟ برنامه های قبلی چرا اجرا نشده است؟
🔹ساختار برنامه مشکل دارد که جای دیگری باید بحثش را انجام بدهیم.
🔹از کجا می خواهیم منابع لازم را برای رشد بیاوریم؟ با مردمی که اعتمادشان در بورس خراب شده است؟ تا اعتماد نسازیم که نمیشود رشد اقتصادی داد.
🔹نمیشود خودفریبی کنیم یا خوش بینانه با مسائل برخورد کنیم. مردم دارند لمس می کنند. حرفهایی که زدم با کارشناسان متعهد و باسواد دانشگاه های تهران بود. تعابیر تندی کردند. نمیخواستم آن تعابیر را بگویم.
🔹این به این معنا نیست که ناامید باشیم. ما در مقابل تحریم سخت ایستاده ایم توانمندی ملی داریم وگرنه باید فروپاشی شده باشیم. تحریم مهم است ولی ما مهمتریم و قدرتمندتریم. قدرت خود را باور کنیم ولی اشتباهات خود را هم اصلاح کنیم.
سوالات دور دوم مناظره اول نامزدهای ریاست جمهوری
🔹محمدجواد ایروانی: برای جهش تولید و سرمایه گذاری و مشارکت آحاد مردم چه الگوها و برنامه های مشخصی دارید؟
🔹محمد خوشچهره: رویکرد رئیس جمهور برای تاکید روی طرحهای مردمی کردن اقتصاد چیست؟
🔹فولادگر: سیاستهای اصل 44 برای تغییر ریل اقتصاد کشور و انتقال از اقتصاد دولتی به وضعیتی بود که دولت نقش خودش را نظارت و تنظیم گری داشته باشد. چه اتفاقاتی افتاد که سیاستها جامع و خوب اجرا نشد؟ چرا فقط سراغ واگذاری هایی رفتیم آنهم با نگاه درآمدی؟ و توانمندسازی بخش خصوصی و تعاونی و ایجاد رقابت و رفع انحصار و آماده کردن محیط کسب و کار برای حضور مردم انجام نشد؟
🔹سیدحمید پورمحمدی: تدبیر شما برای اینکه دست بخش خصوصی باز شود و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی در بازار رقابت محدود شود چیست؟
🔹محمدرضا باهنر: خصولتیها نه دولتی اند و نه خصوصی؛ برای اینکه این بنگاه های خصولتی را از این چرخه اقتصاد هم بهره وری شان را بالا ببریم و هم به مردم واگذار شود چه برنامه ای دارید؟
🔹دانش جعفری: نقش شبه دولتی ها پررنگ است و واگذاریها به جای اینکه به مردم و بخش خصوصی واقعی باشد به شبه دولتیها واگذار شده است. منابع اینها هم غیرمستقیم ربط به دولت یا بخش عمومی دارد. از نظر شما در صورتی که بخواهید برنامه اقتصادی در کشور پیاده کنید، نقش شبه دولتیها را در واگذاری ها چطور می بینید؟ سیاست شما برای استفاده از منابع مردم در اقتصاد چیست؟

قالیباف: بهره‌وری ارجحیت به سرمایه‌گذاری دارد

قالیباف در ادامه در پاسخ به سوالات :
🔹برای رشد هشت درصد سرمایه گذاری و بهره وری داریم. از نظر من بهره وری از سرمایه گذاری ارجح است. چون بهره وری این فرصت را می دهد که ظرفیتهای موجود را حفظ کنیم و این بسترسازی میکند برای سرمایه گذاری آینده.
🔹الان بخش عمده ای دارد هدر می رود. پزشکیان به درستی فرمود ارز نداریم برای خودروی دست دوم خارجی ولی سال گذشته ۸ میلیارد دلار در خودرو ارز داریم ولی چه ماشینی دراوردیم؟ دولت ناراحت مردم ناراحت! درست کردن این می شود بهره وری.
🔹نقدینگی که دست مردم است، به کیفیتش توجه داریم نه به کمیتش. میتواند بیشتر هم باشد. ولی نقدینگی که الان بیش از هزار همت است، از کمان برنامه ریزی خارج شده است.
🔹در برنامه هفتم که تصویب شده در ماده هشت، دولت موظف شده در همین سال ۱۴۰۳ یکی از بانکهای تخصصی را تبدیل به بانک تخصصی کند و منابع آنجا برای پروژه های زیرساختی برود.
🔹در ال پی جی آنچه در مدار خزانه اداره می شد ۲۷ همت بود، مجلس یازدهم پیگیری کرد، شد ۱۸۰ همت.
🔹در یارانه ها، سه و نیم برابر الان داریم هدر می دهیم. یعنی هزار و دویست و شصت همت یعنی پنجاه درصد.
🔹تحریم بله اثر دارد اما بنده معتقدم همه دستگاه های دولتی یک طرف، دستگاه دیپلماسی یک طرف. باید برای رفع تحریم تلاش کند. طرح مشخصی داریم که قدم به قدم می شود دنبال کرد.
🔹۱۰۴ میلیارد دلار ما فقط پرت داریم در حوزه بهره برداری در سال. این اعداد را دقیق می گویم.
🔹مردم بدانند انتخاب یک رئیس جمهور درست که بتواند این ظرفیتهایی که دارد از دست می رود را درست کند.... همین الان قراردادهای ما با چین و روسیه عملیاتی نشده. از ظرفیت شانگهای و بریکس باید استفاده کرد.

پزشکیان: چرا به کسی که ضرر می‌زند باید مدیریت دهیم؟

پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوالات:
🔹اگر تصمیمات ما وضع مردم را بدتر کرد چه کسی پاسخگوست؟ برای این سوال پاسخهای مختلفی در دنیا مطرح است.
🔹پول را بر اساس نتایج کار پرداخت کنیم ولی الان اینطور نیست. به نتیجه کاری نداریم؛ به کسی که وضعیت را بدتر می کند فوق العاده مدیریت می دهیم.
🔹خصوصی سازی یکی دیگر از اصول است. این را هم کسی میتواند بکند که توان علمی داشته باشد. وگرنه دوست و هم حزبی و هم جناحی خود را بگذاریم همین می شود که ۴۰ ساله افتاده است. دولتها در این روند این مشکل را داشتند.
🔹از تجربیات بین المللی استفاده کنیم. عزیزان بگویند این حرفها که میگویند کدام رفرنس علمی هم گفته؟ کدام کشور از این راه رفته است؟ چند درصد کارشناسان ما این حرفها را قبول دارند؟
🔹آن کسی که با اندیشه دیگران مشورت می کند نجات می یابد ولی کسی که بگوید فقط من اینکار را می کنم هلاک می شود.
🔹در مراجعه به پزشک دنبال پزشک کارشناس می گردید نه پزشک هم جناح خودتان.
🔹شما بهترین روش را طراحی کنید اگر بدهی دست کسی که کارشناس این قصه نیست خرابش می کند.
🔹همه گفتند ما هشت درصد رشد می دهیم چرا ندادند؟ آنها که گفتند و نتوانستند باید محاکمه شوند. الان بازنشسته ها و معلمان ما نمیتوانند زندگی کنند. چه کسی باید حل شود؟ با شعارهای ما حل می شود؟ با کار کارشناسی و استفاده از تجربیات دنیا می شود. مغزها دارند فرار می کنند سرمایه ها هم دارند فرار می کنند.

جلیلی: آقای پورمحمدی گفت چرا برنامه ششم اجرا نشد؟ چون آن دولت اعتقادی به آن برنامه نداشت

جلیلی در پاسخ به سوالات دور سوم:
🔹بحث‌های خوبی مطرح شد و کمک می‌کند به انتخاب مردم. مهم است چه رویکردی می‌خواهد کشور را اداره کند. آقای پورمحمدی گفت چرا برنامه ششم اجرا نشد؟ چون آن دولت اعتقادی به آن برنامه نداشت. اولین‌بار بود که دولت گفت من برنامه نمی‌نویسم! مجلس نوشت. دولتی بود که بیان می‌کرد و نامه نوشت به مجمع که اگر فلان توافق امضا نشود حقوق اسفند ۹۷ را نمی‌توانیم بدهیم! هنوز هم امضا نشده و الان سال ۱۴۰۳ است.
اما رویکرد دیگر رویکرد شهید رئیسی است که خیلی از کارهایی که آنها می‌گفتند انجام نمی‌شود را انجام داد.
🔹سوالاتی که کارشناس گفتند فرع بر یک اصل است. اگر دولت شناخت نداشته باشد چه بخش خصوصی باشد چه بخش دولتی یا چه بین این‌ها، او سوء استفاده خود را می‌کند و ناکارآمدی بروز می‌یابد.
🔹یک وقت شما با هوشیاری کار می‌کنید و می‌دانید واگذاری برای چیست و بهره‌وری را دنبال می‌کنید و برای درآمد اندک و راحت کردن خود اینکار را نمی‌کنید. یک کارخانه در لرستان رفتم ۱۲۰۰ کارگر داشته ولی جوری واگذار شده بود که چون اهلیت نداشتند خریداران الان فقط چند نگهبان آنجا بود.
🔹به آذرآب رفتیم می‌گفتند ۳۰۰۰ تن تولیدش بوده ولی بعد واگذاری رسید به ۷۰ تن. در هپکو هم مشابه همین رخ داد. این برای دولتی است که نداند چه کار می‌کند ولو شکل ظاهرش درست باشد.
🔹اینجاست که انتخاب اهمیت می‌یابد. اینجا باید بدانی کسی انتخاب شود که بداند از فرصت‌ها چطور باید استفاده شود. موضوع اهلیت در واگذاری مهم است فقط سرمایه مهم نیست. ممکن است مقاصد دیگری داشته باشد.
🔹دولت مقتدر دولت مشرف به مسائل و دولت آگاه باید بداند آنچه که میگذرد چیست؟ اگر بانک خصوصی بیاید خلق سرمایه کند و تورم کشور بالا برود آنجا باید حتما بررسی جدی شود.

زاکانی: عده‌ای با فساد اقتصادی سفره مردم را تنگ‌تر می‌کنند

زاکانی در پاسخ به سوالات دور سوم:
🔹امام یک حکم شرعی دارند که آنجا که مردم می‌توانند کار کردند حرام است دولت وارد شود.
🔹دولت الان رقیب و مقابل مردم است؛ دولت باید چالاک و فکور و حامی و تسهیل‌گر و ناظر و مکمل باشد. اینها دولت مقتدر را ایجاد می‌کند که مقابل مردم نیست و خدمتگذاری می‌کند. اینجا نیازمند متناسب‌سازی هستیم.
🔹آقای قالیباف گفتند بحث قانون برای نقدینگی را. اما نقدینگی اینطور نیست که با قانون برود جایی. ما رعایت نمی‌کنیم می‌رود در طلا و ارز و دلار. اینجا قانونگذاری درست نیست بسترسازی مهمتر است. درباره آقای پزشکیان هم خوب است تجربه ترکیه را دنبال کنند.
🔹بخش خصوصی را باید باور کرد. موتور محرکه اقتصاد باید بخش خصوصی باشد و همه و به‌ویژه بخش محروم باید مشارکت داشته باشند.
🔹اصل ۴۳ می‌گوید باید بستر کار برای مردم فراهم شود. فناوری‌ها می‌توانند کارکرد جدی داشته باشند برای ما. موضوع نقدینگی که مطرح شد، فاجعه‌ای که دهه ۹۰ توسط دولت روحانی انجام شد باعث شد ۱۰۱ درصد رشد نقدینگی داشته باشیم. اما در دولت آقای رئیسی ۲۳ درصد شد. این افتخاری بود برای دولت آقای رئیسی.
🔹چرا عده‌ای هستیم که دقت نمی‌کنیم عده‌ای دارند با مردم می‌جنگند. عده‌ای دارند با فساد اقتصادی سفره مردم را تنگ‌تر می‌کنند. در این ۲ سال گذشته ۱۳۰ هزار میلیارد تومان را به شهرداری تهران برگرداندیم.
🔹امکانات زیاد است؛ تحریم را باید در داخل خنثی کرد و دیپلماسی برود اساس و بنیان آن را تغییر دهد. تا وقتی تحریم را خنثی نکردیم در کرونا، به ما واکسن ندادند. علم اقتصاد درباره درستی و غلطی سیاستها ساکت است. تشخیص این بر عهده سیاستمدار است.

پورمحمدی: هر روز تحریم داخلی خود را افزایش می‌دهیم

پورمحمدی در پاسخ به سوالات دور سوم:

🔹با توان ملی و کارشناسی که داریم میتوانیم مشکلات را حل کنیم. تصمیمات باید با پشتوانه کارشناسی باشد. بلندپروازی بدون پشتوانه جواب نمیدهد.
🔹ثبات مالی رمز موفقیت اقتصادی است در هر جامعه ای. اولین گام در این زمینه کنترل تورم است.تورم پنجاه ساله ما ۲۰ درصد است(متوسط). تورم این سالهای اخیر بالای ۴۰ درصد است. در دریای مواج تورم میشود ثبات اقتصادی درست کرد؟
🔹ناترازی بانکها را میتوان عبور کرد؟ بخش بزرگی از نقدینگی ها قفل شده. یا سیاستهای تکلیفی دولت است یا بنگاه داری اینهاست یا مسائل دیگر. باید از شوکهای ارزی جلوگیری کرد. بدون اینها نمیشود اقتصاد موفق و هشت درصدی را اجرا کرد.
🔹بهره وری را حتما قبول دارم اما با مدیرانی که شعار نمیدهند و پشتوانه تخصصی دارند. پیشینه شان این را باید نشان دهد. پروژه ها را گران تمام نکردند و حاشیه هایشان مشکل دار نشدند. باید مردم اعتماد کنند که میتوانیم کاری کنیم.
🔹بهره وری را با کدام کارشناس بیشتر کنیم؟ کارشناسی که زندگی اش گیر است و میخواهد مهاجرت کند؟ باید بدنه اجتماعی به ما اعتماد کند و همراهی کند و همدلی نشان دهد.
🔹با جهان خارج شوخی نکنیم؛ از قدرت دیپماسی با توان ملی مان استفاده کنیم. هر روز که تحریم داخلی خود را افزایش میدهیم میتوانیم تحریم خارجی را حل کنیم؟ نگاهمان به مسائل بین المللی را باید تغییر بدهیم.
ادامه دارد...

منبع: پُرسون

682911