پورمحمدی:

نباید اجازه بدهیم دشمنان منافع ما را تهدید کنند

پورمحمدی گفت: بخشی از مشکلات اقتصادی ما ناشی از سنگ‌اندازی‌هاست. دیپلماسی ما باید به صورت مشخص برنامه ریزی کند تا این موانع را از سر راه ملت بردارد. نباید اجازه بدهیم دشمنان منافع ما را تهدید کنند و شاخص‌های اقتصادی ما را تعیین کنند و بگویند که با چه کسانی داد و ستد کنیم.

تصویر نباید اجازه بدهیم دشمنان منافع ما را تهدید کنند

به گزارش سایت خبری پرسون، کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: بحث دیپلماسی برای هر جامعه‌ای مهم است و برای ما بیشتر اهمیت دارد. سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است و جامعه‌ای می‌تواند در فراسوی مرزها موفق باشد که امنیت خود را تامین کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، برنامه «میزگرد سیاسی» انتخابات ریاست جمهوری با حضور مصطفی پورمحمدی کاندیدای انتخابات و دو نفر از همراهانش (حجت‌الله ایوبی و مصطفی ابطحی) و نیز با حضور ۳ نفر از کارشناسان سید محمد کاظم سجاد پور استاد تمام روابط بین الملل، ابراهیم متقی استاد تمام علوم سیاسی،‌ فواد ایزدی استاد مطالعات آمریکا به صورت زنده از شبکه ۳ سیما پخش شد.

پورمحمدی در این میزگرد اظهار داشت: امروز مصادف با شهادت امام باقر(ع) است و با جمله‌ای کوتاه از آن حضرت آغاز می‌کنم که همه خوبی‌ها و عزت‌ها و موفقیت‌ها و پیروزی‌ها در این سه نکته نهفته است که نخست انسان‌ها و مردمان وظیفه خود را خوب بشناسند و دین‌شناس باشند و معارف دینی را دریابند. در زندگی با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد و بدانند که رمز موفقیت، پایداری است و بایستی در مقابل مشکلات خویشتندار باشند و نکته سوم زندگی را با برنامه‌ریزی تنظیم کنیم.

وی گفت: انسان و جامعه‌ای موفق خواهد بود که با نظم و برنامه در همه عرصه‌ها زندگی خود راسامان بدهد. افتخار می‌کنیم که پیرو چنین برجستگانی هستیم.

سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است

پورمحمدی تصریح کرد: بحث سیاست خارجی بسیار مهم و اساسی است. انسان‌ها نیازمند ارتباط در همه حوزه‌ها هستند به ویژه امروز زندگی بدون ارتباطات انجام نخواهد شد و بسیاری از نیازمندی‌های در گروه ارتباطات است. یک کشور در عرصه‌های مختلف بایستی به حیات خود ادامه دهد که ابتدا امنیت آن است و سپس منافع اقتصادی.

کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: عزت مورد بعدی است به این معنا که بایستی با عزت به حیات خود ادامه دهد. انسان‌ها می‌خواهند با یکدیگر ارتباط داشته باشند و تبادل معلومات، احساسات و عواطف داشته باشند. در ارتباطات فرهنگی این مهم رقم می‌خورد. در جامعه اسلامی نکته‌ای وجود دارد که ما یک پیام مهم برای انسان‌ها داریم و ما مدعی ساختن جامعه‌ای نیکو برای انسان‌ها هستیم و پیام بهبودی و سلامت در زندگی مادی و سعادت در زندگی جاودانه برای انسان‌ها هستیم.

پورمحمدی گفت: انقلاب اسلامی مدعی چنین رهاوردی است بنابراین بدون تردید باید با دنیای پیرامونی در ارتباط باشد و ماموریت‌ها و رسالت‌هایی دارد و باید از حقوق مظلومین دفاع کرده و همزمان در مقابل قدرت‌های ظالم بتواند جبهه مظلومان را تقویت کند.

وی تصریح کرد: بحث دیپلماسی برای هر جامعه‌ای مهم است و برای ما بیشتر اهمیت دارد. سیاست خارجی امتداد سیاست داخلی است و جامعه‌ای می‌تواند در فراسوی مرزها موفق باشد که امنیت خود را تامین کند؛ منافع اقتصادی و نیازهای مادی شهروندان را تأمین کند و از عزت لازم برخوردار باشد و توان داخلی کامل داشته باشد پس بدون داشتن یک قدرت ملی نمی‌توان از اقتدار دیپلماتیک برخوردار بود.

کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: ابتدا برای رسیدن به اهداف دیپلماتیک توان داخلی خود را باید ارتقا بدهیم که نکته بسیار اساسی است. جامعه‌ای می‌تواند در هر عرصه‌ای تلاش خود را به نتیجه برساند که مواد لازم برای این رقابت و هماوردی را فراهم کند. امکانات زیادی لازم دارد.

وی تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب این بود که ما باید ملت قدرتمندی باشیم تا از حقوق خود در داخل و در خارج دفاع کنیم. خوشبختانه ما امروز در جایگاه مناسبی در عرصه بین المللی هستیم. زمانی اهداف بلندی را داشتیم و دشمنان مایل به تحقق این اهداف نبودند و در تعارض با آنها به ناچار باید ظرفیت‌های خود را تقویت کنیم.

پورمحمدی گفت: ما در منطقه حساسی قرار داریم و این منطقه از دیرباز مورد توجه همه اقوام و دولت‌ها بوده است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی و سیاسی و ظرفیت‌های مادی و منابع و دسترسی‌های آبی و خشکی، شمال افریقا، آسیای میانه جنوب خلیج فارس تا دریای عدن حوزه تاثیرگذاری ما است و ما در یک میدان سخت هستیم.

دشمنان برای عدم خواست ما تلاش‌های زیادی کردند

کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ادامه داد: دشمنان برای محقق نشدن خواسته‌های ما تلاش‌های زیادی کردند. بعد از تحریم‌ها و تحمیل جنگ و شرایط ناخواسته موقعیت امروز باید محاسبه شود. به شهادت و گواهی صاحب نظران در همه حوزه‌ها، ایران توانسته پیام‌های خود را رسانده و از سرزمین خود دفاع کند و جلوی تجاوزکاران را بگیرد و امروز به صورت قدرت تاثیرگذار منطقه‌ای و نقش آفرین در عرصه بین المللی درآمده است.

وی گفت: مهم برای ما، حفظ شرایط و تقویت این شرایط است. حضور ما و استمرار و توسعه نفوذ ایران برای آنها و دشمنان نگران کننده است. ما در یک هماوردی سخت قرار گرفتیم و باید یک تمرکز فوق العاده در این جهت داشته باشیم. در عرصه بین المللی از هوشمندی و بازیگری مناسب در حوزه‌های پیرامون و ائتلاف‌های کوچک و بزرگ منطقه‌ای و از نیروهای مجرب و کارشناسان و دیپلماتهای مسلط به روابط خارجی و متعهد به منافع ملی، ایران شناس و دنیا شناس و معتقد به آرمان‌های انقلاب اسلامی استفاده کنیم.

پورمحمدی تصریح کرد: شناخت صحیح جایگاه قدرت در روابط بین‌المللی بسیار مهم است و این مهم، نقش اساسی در ساماندهی بین المللی رقم می‌زند. فهم قدرت و مناسبات قدرت و دوستی‌های و دشمنی‌ها و خوبی‌ها و بدی‌ها بسیار تعیین‌کننده است. پیوندها و بدخلقی‌ها همیشگی نیست و بایستی در هر موقعیت فهم درستی از نیاز و تکنیک لازم برای تحقق خواسته‌های خود داشته باشیم.

وی گفت: بخشی از مشکلات اقتصادی ما ناشی از سنگ‌اندازی‌هاست. دیپلماسی ما باید به صورت مشخص برنامه ریزی کند تا این موانع را از سر راه ملت بردارد. نباید اجازه بدهیم دشمنان منافع ما را تهدید کنند و شاخص‌های اقتصادی ما را تعیین کنند و بگویند که با چه کسانی داد و ستد کنیم.

منبع: ایسکانیوز

682499