کاندیداها مراقب تأثیر بداخلاقی‌های انتخاباتی در جامعه باشند

کنش نامزدهای انتخاباتی در جامعه اثرگذار است. اگر اخلاق‌گرایی حاکم باشد، آحاد مردم ملاحظات اخلاقی را می‌آموزند و رعایت می‌کنند و این رفتارهای درست، الگویی برای آنها خواهد شد.
تصویر کاندیداها مراقب تأثیر بداخلاقی‌های انتخاباتی در جامعه باشند

به گزارش سایت خبری پرسون، سارا هوشمندی در یادداشتی نوشت: در کمتر از 20 روز دیگر انتخابات زودهنگام چهاردهم ریاست جمهوری -در پی شهادت رئیس‌جمهور - برگزار می‌شود و چه بسا این بار بیش از گذشته باید اخلاق انتخابات را رعایت کرد؛ زیرا کسی که جانشین شهید رئیسی می‌شود، در واقع جایگزین شخصیتی متخلق به اخلاق محمدی، متین و خوش‌خلق می‌شود که متأسفانه توفیق استفاده بیش‌تر از مدیریت و حضور ایشان سلب شد.

1- انتخابات ایران در چارچوب دمکراسی اسلامی و مردم‌سالاری دینی برگزار می‌شود و هدف الهی و مردمی است. در چارچوب مردم‌سالاری دینی، چه کسانی که رای می‌دهند و چه کسانی که برگزیده می‌شوند، هدفی والا دارند که رضای خدا و رضایت مردم است.اینجا مانند دمکراسی‌ زرد آمریکا - با بی‌ادبی به یکدیگر و فحاشی‌های پرتکرار در مناظرات که البته مردم آن کشور هم از این حواشی لذت می‌برند - و دمکراسی فریب‌کارانه اروپا - با شعارهای رنگین حقوق بشر و آزادی بیان - نیست و ملاحظات اخلاقی باید رعایت شود؛ یعنی نامزدهای انتخابات، هم در مناظرات‌شان، هم در مصاحبه‌هایی که با آنها می‌شود و هم هنگام ارائه برنامه‌های‌شان باید اخلاق اسلامی، قرآنی و انسانی را رعایت کنند؛ نه اینکه با کنایه و طعنه، به جای اعلام برنامه‌ها، سعی در خارج کردن رقیب با اهانت، تحقیر، تعریض، تمسخر و دروغ باشند.

2- چه اخلاق رعایت شود چه خدای ناکرده نشود، کنش نامزدها سرریز می‌شود در جامعه و واکنش مردم را در پی دارد. اگر اخلاق‌گرایی حاکم باشد، آحاد مردم ملاحظات اخلاقی را می‌آموزند و رعایت می‌کنند و این رفتارهای درست، الگویی برای آنها خواهد شد؛ همان طور که این روزها در غم فقدان شهیدجمهور همگان از رفتار مثال‌زدنی و صبورانه ایشان در برابر مخالفان تمجید می‌کنند. اما اگر مانند برخی دوره‌های پیشین، بداخلاقی وجود داشته باشد (چون برخی که بواسطه عملکرد خسارت‌بارشان، فاقد رای و پایگاه مردمی هستند، برای اینکه بیش‌تر دیده شوند، هنجارشکنی می‌کنند) این مسائل تاثیر منفی گاه طولانی بر جامعه می‌گذارد.3- از موارد بداخلاقی در انتخابات که در چند دوره اخیر متأسفانه باب شده، عبور از خطوط قرمز نظام پس از تایید صلاحیت است. این قبیل افراد برای آنکه مخالفان نظام و خاکستری‌ها را به خود جذب کنند تا موقعیتی نصیب‌شان شود به اقداماتی دست می‌زنند و سخنانی می‌گویند که موجب تضعیف نظام اسلامی شده و شادی معاندان را در پی دارد. در حالی که اگر نیت خدایی باشد، برای به کف آوردن چند رای و رضایت مغرضان و معاندان چنین اقداماتی نمی‌کنند. نمونه‌اش نامزدی در دوره‌های قبل که برای ادامه ریاست جمهوری‌اش، شبهاتی را مطرح کرد که منافقین مدعی آن هستند و حاضر شد جای جلادان تروریست و شهدای مظلوم را به خاطر چند رای عوض کند!

4- رهبر انقلاب 14 خرداد در مراسم سی و پنجمین سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره)، بار دیگر بر رعایت اخلاق انتخاباتی تاکید فرمودند و هشدار دادند: «بدگویی، تهمت‌زنی و لجن‌پراکنی کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند و به آبروی ملی لطمه می‌زند».معظم‌له بارها و بارها در انتخابات مختلف، نامزدها و هواداران‌شان را نسبت به این مسأله زنهار داده‌اند ولی متاسفانه ورود برخی افکار و رفتارهای ماکیاولیستی ویژه دمکراسی غربی - هدف، وسیله را توجیه می‌کند - موجب شده در ایام انتخابات، افراد حامی داوطلبان و در مناظرات، خود نامزدها حرف‌هایی بر زبان برانند و اقداماتی کنند که شایسته یک جامعه مومن مسلمان نیست.برای دست یافتن به مقام هیچ کس حق ندارد اقدام به اهانت به رقبا کند و با توهین و تحقیر رای کسب کند. رقبا باید بر برنامه‌های خود و اهدافی که در پی کسب آرای ملت قصد پیاده‌سازی آنها را دارند تمرکز کرده و درباره آن موارد سخن بگویند؛ و در واقع رای ایجابی داشته باشند نه آنکه سعی‌شان گرفتن رای سلبی با تخریب رقبا باشد.

5- تلاش برای تخریب رقیب و تحقیر او با دروغ، تهمت و غیبت، گاه اثرش ادامه‌دار و گزندگی‌اش جان‌فرساست. یکی از نامزدهای دوره گذشته که اتفاقاً در معدود سال‌های دوران مدیریتش در سازمان تربیت بدنی عملکرد بسیار ضعیفی برجا گذاشت، در انتخابات سیزدهم ریاست جمهوری با یک دروغ، به آیت‌الله شهید رئیسی جسارتی کرد که مدت‌ها موجب تمسخر آن شهید بزرگوار شده بود.این شخص برای زیر سوال بردن مدرک دکتری حقوق شهید رئیسی، گفت شما تنها 6 کلاس سواد دارید؛ وی به عمد تحصیلات سطح بالای حوزوی و دانشگاهی ایشان را در برنامه زنده تلویزیون و در برابر دیدگان میلیون‌ها بیننده نادیده می‌گرفت تا به اصطلاح ایشان را تحقیر کند.

با شهادت آیت‌الله رئیسی، تعریض بی‌ادبانه آن شخص بطور گسترده وایرال و بی‌اخلاقی وی پس از 3 سال یادآوری شد؛ موضوعی که موجب بی‌آبرو شدن خود آن فرد موهن شد.کاش حالا که با شهادت رئیس جمهور مظلوم پرده از بسیاری از بی‌اخلاقی‌های رقبل و جریانات سیاسی و لشکریان سایبری‌شان کنار رفته و فضای روانی جامعه به سمت رعایت اخلاق تمایل بیشتری پیدا کرده است، در انتخابات پیش رو کمتر شاهد بداخلاقی، خودبرتربینی و اقدام به تخریب رقبا باشیم و سوای نتیجه آن، انتخاباتی اخلاق‌مدارانه أنطور که شایسته یک جامعه دینی است، در انتظار ایرانیان باشد.

منبع: فارس

681549