نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

تبیین خدمات شهید آیت‌الله رئیسی و یارانشان رسالت‌ ائمه جمعه

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در اجلاسیه ماهانه ائمه جمعه استان قزوین در دفتر امام جمعه شهر الوند گفت: ائمه جمعه خدمات شهید آیت‌الله رئیسی و یارانشان را تبیین کنند.
تصویر تبیین خدمات شهید آیت‌الله رئیسی و یارانشان رسالت‌ ائمه جمعه

به گزارش سایت خبری پرسون، از قزوین؛ آیت الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین در اجلاسیه ماهانه ائمه جمعه استان قزوین که در دفتر امام جمعه شهر الوند برگزار شد، با تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی، شهید آل هاشم امام جمعه تبریز، شهید امیرعبداللهیان و همراهانشان، اظهار کرد: وظیفه ما در تبیین خدمات، فعالیت‌ها و جایگاه این عزیزان بسیار حائز اهمیت است، خوب است در این جلسه برخی از ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله شهید سید ابراهیم رئیسی را یادآوری کنیم.

وی ادامه داد: شهید آیت‌الله رئیسی مجاهدی خستگی‌ناپذیر بود و خسارت از دست دادن ایشان جبران‌ناپذیر است، رهبر حکیم انقلاب هم در دیدار با خانواده ایشان فرمودند که این شهید بزرگوار خستگی نمی‌شناخت، دائم برای حل مشکلات مردم در سفر بود، پیامبر (ص) فرمودند هر کس از خدا پروا کند نیرومند خواهد بود و حتی در سرزمین دشمن هم آسوده خواهد بود، بنابراین این قوت ایشان مربوط به تقوایشان بود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: اگر بخواهیم مصداق دیگری برای این حدیث بگوییم می‌توان از حاج قاسم سلیمانی نام برد که ایشان در سوریه‌ای که ناامن بود، نه تنها خودشان احساس امنیت می‌کردند، بلکه آنجا را هم تبدیل به کشوری امن کردند، این‌ها به دلیل همین ویژگی مجاهد بودن و تقوا بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: امیرالمؤمنین (ع) فرمود جهاد دری از درهای بهشت است که فقط به روی بندگان خاص خدا باز می‌شود، بنابراین این طور نیست که هر کس بتواند در وادی جهاد ورود کند، بلکه آدم باید یک سری ویژگی‌ها داشته باشد که خدا او را وارد این وادی کند.

وی خاطرنشان کرد: خدای متعال در آیه 78 سوره حج می‌فرماید «وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِه»، یعنی (و در راه خدا، چنانکه حق جهاد در راه اوست، جهاد کنید)، شهید آیت‌الله رئیسی حق جهاد را به معنای واقعی ادا کرد.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: شهید آیت‌الله رئیسی بصیرت داشت و خوب می‌فهمید، ایشان مصداق آیه 29 سوره انفال بود که خداوند می‌فرماید «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانًا»، یعنی (ای اهل ایمان، اگر خدا ترس و پرهیزکار شوید خدا به شما فرقان بخشد، یعنی دیده بصیرت دهد تا به نور باطن حق را از باطل فرق گذارید).

امام جمعه قزوین تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های شهید آیت‌الله رئیسی این بود که ایشان انس و الفت با قرآن داشتند، خدای متعال در آیه 121 سوره بقره می‌فرماید «الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ»، یعنی (کسانى که کتاب آسمانى به آنان داده‏‌ایم و آن را چنانکه باید مى‏‌خوانند)، این آیه نیز شامل حال شهید آیت‌الله رئیسی می‌شود.

وی یادآور شد: خدای متعال در آیه 102 سوره آل‌عمران می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ»، یعنی (ای کسانی که ایمان آورده‏‌اید! آنچنان که حق تقوی و پرهیزکاری است، از خدا بپرهیزید)، شهید آیت‌الله رئیسی به معنای واقعی کلمه اهل تقوا بود، هر کس راجع به ایشان صحبت می‌کنمد، بر این امر صحه می‌گذارد، آیت‌الله مروی راجع به ایشان صحبت می‌کردند و هر چه نقل می‌کردند حاکی از تقوای عمیق و اعتقادات دینی و مخصوصاً توسل به اهل بیت عصمت و طهارت و اهتمام ایشان به روضه مصائب اهل بیت (ع) بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: وقتی حق جهاد، حق تلاوت و حق تقوا در یک نفر پیدا شد، خدا عنایت ویژه‌ای به او می‌کند و مطابق آیه 2 سوره انفال می‌فرماید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ»، یعنی (مؤمنان همان کسانى‏‌اند که چون خدا یاد شود دلهایشان بترسد و چون آیات او بر آنان خوانده شود بر ایمانشان بیفزاید و بر پروردگار خود توکل مى‌کنند).

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: در آیه 4 سوره انفال نیز خدای متعال می‌فرماید «أُولَئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا»، آن‌هایی که حق جهاد، حق تلاوت و حق تقوا را ادا می‌کنند مؤمن حقیقی هستند، این «أُولَئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا» یک بار اوایل سوره انفال و یک بار در اواخر سوره انفال آمده است.

وی بیان کرد: اخلاص، ایمان و عمل صالح هم از دیگر ویژگی‌های شهید آیت‌الله رئیسی بود، این ویژگی‌ها را امام خمینی (ره) و حاج قاسم سلیمانی نیز داشتند، رهبر حکیم انقلاب نیز این ویژگی‌ها را دارند، خدای متعال در آیه 96 سوره مریم می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا»، یعنی (کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏‌اند به زودى خداى رحمان براى آنان محبتى در دل‌ها قرار مى‏‌دهد).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: گاهی برخی عزیزان دائم حرف از مُرّ قانون می‌زنند، البته توجه به قانون واجب است، ما یک مثلث داریم که یک ضلع آن قانون است، این مثلث ۲ ضلع دیگر هم دارد، اگر این ۲ ضلع در کنار ضلع قانون قرار نگیرد، کارها خراب می‌شود، یکی از این ۲ ضلع، حق و یکی دیگر عدل است.

وی تصریح کرد: برای مثال خدای متعال به بنی‌اسرائیل گفته بود شنبه‌ها ماهیگیری نکنند، آن‌ها هم گوش کردند و شنبه ماهی نگرفتند، اما قانون خدا را دور زدند، حیله و کلک به کار بردند، شنبه‌ها جلوی ماهی‌ها را می‌گرفتند و یکشنبه‌ها آن‌ها را صید می‌کردند.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: این مثلث قانون، حق و عدل فرمایش رهبر حکیم انقلاب است، این فرمایش ریشه قرآنی هم دارد، خدای متعال در آیه 58 سوره نساء می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ»، یعنی (خدا قاطعانه به شما فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانش بازگردانید و هنگامی که میان مردم داوری می‌کنید، به عدالت داوری کنید)، خدای متعال در این آیه از همراهی قانون و عدل سخن می‌گوید.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیه 26 سوره صاد می‌فرماید «یَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ»، یعنی (اى داوود ما تو را در زمین خلیفه و جانشین گردانیدیم پس میان مردم به حق داورى کن)، خدای متعال در این آیه از همراهی قانون و حق سخن می‌گوید، بنابراین قانون باید با حق و عدل همراه باشد، این مسئله راجع به حقابه یا هر چیز دیگری صدق می‌کند.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: برای جذب حوزه هم یکی از بهترین راه‌ها این است که ما در اطراف خودمان نوجوان‌ها را جذب کنیم، از تبلیغات عمومی و مؤثر هم حتماً استفاده کنیم، از صداوسیما و فضای مجازی هم می‌شود برای این منظور بهره کرد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: چند روز است که می‌شنویم بعد از دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، دبیرستان‌ها هم در حال قیام هستند، سال 54 در دوازدهمین سالگرد قیام 15 خرداد، ما در مدرسه فیضیه بودیم، طلبه‌های جوان می‌خواستند نشان دهند که پای کار امام (ره) هستند، در آن شرایط حتی کسی حق نداشت اسم امام (ره) را به زبان بیاورد، طلبه‌ها عصر روز 14 خرداد در مدرسه فیضیه جمع شدند، نماز مغرب و عشاء را به امامت آیت‌الله اراکی خواندند و تا عصر روز 17 خرداد مدرسه در محاصره بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: طلبه‌ها مقاومت کرده و ایستادگی کردند، ما در چنین شرایطی بودیم و هیچ کس با طلبه‌ها همراه نبود، در این شرایط یکی از طلبه‌ها آمد به ما گفت خبر خوشی دارم، یک دانش‌آموز پشت پنجره دارالشفاء آمده، مشتش را گره کرده و می‌گوید طلبه‌ها مقاومت کنید، ما هم هستیم، البته او باید می‌گفت من هم هستم، چون یک نفر بود.

وی اظهار کرد: امروز شاهدیم که دانشگاه‌ها و دبیرستان‌های آمریکا قیام کرده‌اند و می‌گویند ما هم هستیم، اقشار مختلف هم در این مسیر راه افتاده‌اند، بنابراین باید به آینده بسیار امیدوار باشیم و یقین بدانیم این‌ها نشانه‌های امیدبخش ظهور است.

680176