تأثیر ترتیب تولد در شکل گیری شخصیت فردی

ترتیب تولد خیلی هم نمی‌تواند دقیق باشد، چون همه ویژگی‌ها و خصوصیات را نمی‌توان به طور دقیق در یک گروه نشان داد. متغیر‌های دیگری مثل فاصله سنی فرزندان از هم، جنسیت، اختلالات جسمی و روانی، خانواده کامل و یا خانواده تک والدی، همه این‌ها می‌توانند نتایج را تغییر دهند.
تصویر تأثیر ترتیب تولد در شکل گیری شخصیت فردی

به گزارش سایت خبری پرسون، کدام یک از توضیحات زیر شخصیت شما را توصیف می‌کند:

۱- ذاتا رهبر هستید و کمال گرا، در برخورد با مسائل منطقی رفتار می‌کنید، اتفاقات پیرامونتان را به خوبی سازماندهی می‌کنید، در زندگی جدی هستید و حوادث اتفاقی و غیر قابل پیش بینی را دوست ندارید.

۲- خود انگیخته و در خواندن حریص هستید. دید و نظر شما به مسائل همیشه سیاه و سفید است؛ خوب و یا بد مطلق نیست بلکه میانه‌ای هم وجود دارد. شما هر کاری را که قصد انجامش را دارید تمام و کمال به پایان می‌رسانید و تصور اینکه در کاری ممکن است شکست بخورید و ناکام شوید برای شما محال است.

۳- مستقل و گاهی اوقات اسرار آمیز عمل می‌کنید، شما با توجه به راه حل‌هایی که خودتان می‌دانید با بحران‌ها روبه رو می‌شوید و گاهی هم مصالحه و سازش را برای حفظ امنیت انتخاب می‌کنید. در خانه به شما توجه زیادی نمی‌شود بنابراین سعی می‌کنید دوستان اجتماعی زیادی دور و اطرافتان جمع کنید.

۴- شما شخصیتی مهربان و کاریزماتیک دارید. خیلی زود با غریبه‌ها رابطه برقرار می‌کنید و به بیان دیگر در دوستیابی بسیار قوی هستید. خصوصیات رفتاری شما بسیار بامزه و دلنشین است و همین باعث شده دیگران از نشست و برخاست با شما لذت ببرند.

* اگرگزینه یک را انتخاب کرده اید، شما فرزند اول خانواده خود و یا اولین فرزند پسر و یا دختر در خانواده هستید.
* اگر انتخاب شما گزینه ۲ باشد، شما تک فرزند هستید.
* انتخاب گزینه ۳ نشان می‌دهد شما فرزند وسطی هستید.
* گزینه ۴ شرح حال افرادی است که در خانواده، به آن‌ها توجه بسیاری شده است (آن‌ها یا فرزند آخر و به اصطلاح خودمان ته تغاری و یا در خانه سوگولی هستند.)
آیا به این جواب‌ها می‌توان اعتماد کرد؟
پس از مطالعه اثر ترتیب تولد در شکل گیری شخصیت فرد، دیده شده که گاهی اوقات این تفاسیر با قانون این نظریه هماهنگ نیست. ترتیب تولد خیلی هم نمی‌تواند دقیق باشد، چون همه ویژگی‌ها و خصوصیات را نمی‌توان به طور دقیق در یک گروه نشان داد. متغیر‌های دیگری مثل فاصله سنی فرزندان از هم، جنسیت، اختلالات جسمی و روانی، خانواده کامل و یا خانواده تک والدی، همه این‌ها می‌توانند نتایج بالا را تغییر دهند.

اگر دقیق نیست پس چرا اهمیت دارد؟
نقشی که شما در خانواده بازی می‌کنید همه آن چیزی است که شما از واقعیت مشاهده و درک کرده اید. برای همین است که یک خواهر و برادر می‌توانند سال‌های رشد متفاوتی را ببینند در صورتی که تمامی شرایط در خانواده یکسان است، اما آنچه تغییر می‌کند نوع تربیت فرزندان در سال‌های مختلف است و این امر در احساس بچه‌ها راجع به خودشان و نوع ارتباطشان با دیگران تأثیر می‌گذارد.
اگر فرزند اول هستید:
امتیازی که شما نسبت به دیگران دارید این است قبل از شما فرزندی نبوده و به راحتی توانستید والدینتان را برای مدتی فقط به خودتان اختصاص دهید. البته نکته غم انگیز داستان این است که شما برای والدینتان موش آزمایگاهی بوده اید. هر کار درست و بد شما زیر ذره بین بوده و اگر کاری ممنوعه انجام می‌دادید آن‌ها با لحنی که حاکی از ترس و هیجان همزمان است به شما گفته اند:" نه نکن. به این دست نزن"

شما قبل از خواهر و برادر‌های دیگر راه رفتید، صحبت کردید و با بزرگسالان ارتباط داشتید. والدین شما در ارتباط با شما و رشد شما کار‌ها را به بهترین شکل ممکن انجام داده اند و این باعث شده شما هم فردی کمال گرا شوید. از اینکه دیگران در کارهایشان نقص دارند و نمی‌توانند یک پروژه را به مقصد برسانند حرص می‌خورید و اذیت می‌شوید پس سعی می‌کنید رهبری گروه را به دست بگیرید. شما از خود و دیگران انتظارات زیادی دارید.

اگر تک فرزند هستید:
شما خصوصیات فرزند اول را ۳ برابر بیشتر دارید. نسبت به سنتان بیشتر می‌فهمید. در سن ۷ و ۸ سالگی کتاب بهترین دوست شما بوده است. در کار‌ها بسیار مستقل هستید. هیچ کسی نمی‌تواند انتظارات شما را در حد بالایی برآورده کند. مشکل اینجاست که شما نسبت به خودتان سختگیر‌تر از دیگران هستید.

اگر فرزند وسطی هستید:
از آنجا که در موقعیتی به دنیا آمده اید که قبل از شما والدینتان طعم پدری و مادری را چشیده اند پس خیلی هم اتفاق خاصی با به دنیا آمدنتان نیوفتاده. شما در هاله‌ای از بی توجهی، نازنکشیدن و ... بزرگ شده اید. نسبت به انجام کار‌های خانه گاهی تنبل می‌شوید، چون والدینتان از شما انتظار ندارند مثل خواهر و برادرتان کاری را انجام دهید. در حقیقت هرچه که آن‌ها از شما می‌خواستند شما عکس آن را انجام می‌دادید. بعد از همه این مطالب چرا می‌خواهید در رقابت بهترین باشید؟

از آن جا که شما بین سختگیری‌های فرزند ارشد و دیگر بچه‌ها گیر کردید، به نظر می‌رسد که نمی‌توانید کاری را بدون کمک انجام دهید. پس انجام آن‌ها را به شبکه دوستانتان منتقل می‌کنید.

اگر فرزند آخر هستید:
زندگی برای شما یک سفر هیجان انگیز از نقطه‌ای به نقطه دیگر است. شما به شدت اجتماعی هستید و بدون نیاز به پی گیری و کمک سال‌های رشد را سپری می‌کنید. به راحتی با مردم رابطه برقرار می‌کنید و لبخند را روی لبانشان می‌نشانید.
اطراف شما همیشه پر است از آدم‌هایی که از بودن در کنار شما لذت می‌برند. خواهران و برادرانتان از شما به عنوان اهرم فشار روی والدینتان استفاده می‌کنند چرا که حرف شما پیش آن‌ها خریدار دارد و برای هر کار اشتباهی که انجام می‌دهید یا مجازاتتان بسیار ناچیز است و یا اصلا مجازات نمی‌شوید.
وقتی دیگران در مسیر کار‌های شما سنگ اندازی و برایتان مشکل ایجاد کنند به شدت عصبانی می‌شوید و گاهی از نظر روحی آسیب می‌بینید.
منبع: Foxnews
مقاله ای از دکتر Dr. Kevin Leman

منبع: فرارو

614008