رژیم صهیونیستی در اجماع سازی علیه آنروا شکست خورد

به نظر می‌رسد با گذشت ۵ ماه از جنگ به رغم تلاش های مستمر رژیم صهیونیستی به منظور هجمه علیه سازمان آنروا، کشورهای غربی به تدریج با درک نیت سوء مقامات اسرائیلی در تلاش اند تا ضمن تجدیدنظر در سیاست پیشین خود، همکاری خود با آنروا را از سر گیرند.
تصویر رژیم صهیونیستی در اجماع سازی علیه آنروا شکست خورد

به گزارش سایت خبری پرسون، یکی از ابعاد اصلی جنگ روانی اسرائیل برای مشروعیت زدایی از آرمان فلسطین و نهادهای فعال در این زمینه، حمله به آنروا به عنوان تنها آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل متحد برای فلسطینیان بود.

عملیات طوفان الاقصی یکی از معدود رویدادهای عمده تاریخ 75 ساله مبارزات اسرائیل و فلسطین است که ابتکار عمل در آن با طرف فلسطینی بوده و رژیم اشغالگر قدس آغازگر و برنامه ریز اولیه آن نیست. رژیم اسرائیل نیز تلاش کرد همین موضوع را مبنای جنگ روانی خود علیه مقاومت فلسطین قرار دهد و با قرار گرفتن در جایگاه مظلوم یک اجماع بین المللی علیه حماس و دیگر گروه های مقاومت و نیز نهادهای حامی فلسطینیان ایجاد کند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این جنگ روانی علیه آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک) در دستور کار اسرائیل قرار گرفت.

آنروا بزرگ‌ترین بازوی سازمان ملل برای کمک‌های بشردوستانه به فلسطینیان به حساب می‌آید که در حوزه‌هایی نظیر ساخت و اداره مدارس، مراکز درمانی و سکونت‌گاه برای پناهجویان فعال است. شمار کارکنان این آژانس امروزه از 13 هزار نفر فراتر رفته و در حال حاضر هنوز حدود 3 هزار نفر از آنان در داخل نوار غزه به کمک‌رسانی مشغول هستند.

اسرائیل ادعا کرده بود که 12 تن از کارکنان آنروا در جریان حمله هفتم اکتبر به صورت مستقیم و غیر مستقیم مشارکت داشته اند و بر اساس این ادعا خواستار قطع همکاری دولت‌های مختلف جهان با این آژانس و تحریم آن شد. اگرچه حتی در صورت صحت ادعای واهی اسرائیل مبنی بر همکاری چند نفر از کارکنان آنروا، هیچ مدرکی دال بر همکاری سازمان‌یافته این آژانس با گروه‌های مقاومت وجود نداشت، اما در سه ماه نخست جنگ تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای تخریب وجهه و اعتبار آژانس آنروا سبب شد تا 18 کشور همچون آمریکا، کانادا، سوئد، آلمان، سوئیس، هلند، بریتانیا، ایتالیا، استرالیا و فنلاند، اتریش، استونی، ایسلند، ژاپن، لتونی، لیتوانی، نیوزلند و رومانی اعلام کنند کمک‌های خود به آنروا را تعلیق خواهند کرد. این کشورها حدود 70 درصد از عواید آژانس امدادرسانی به فلسطینیان در سال 2022 را تأمین کرده بودند.

فیلیپه لازارینی، رئیس آنروا در واکنش به موج قطع کمک‌ها به این آژانس گفته بود از این اقدامات شوکه شده و دولت‌هایی که وارد این مسیر شده اند، ادعای اسرائیل را بدون خواستن مدارک و اسناد معتبر پذیرفته اند. کریس گانس، سخنگوی پیشین آنروا نیز قطع کمک ها به آنروا را یک «حمله هماهنگ شده سیاسی» دانست و افزود: اسرائیل گفته بدون انحلال آنروا نمی‌تواند در غزه پیروز شود و نمی‌توان سیگنالی از این واضح‌تر مبنی بر سوءنیت مقامات اسرائیلی ارائه کرد.

آنروا رسماً اعلام کرده بود اگر این وضعیت ادامه یابد، این آژانس ناچار می‌شود تا پایان ماه فوریه 2024 (ماه گذشته میلادی) به کار خود خاتمه داده و بیشتر دفترهای خود را تعطیل کند. اما همزمان با این موج تحریمی، کشورهای، اسپانیا، بلژیک، نروژ، پرتغال، عربستان سعودی و ترکیه از تصمیم خود برای تداوم کمک به آنروا خبر دادند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد این اتحادیه که سومین حامی بزرگ آنروا در سال 2022 بوده، تأمین مالی آژانس امدادرسانی به فلسطینیان را پس از روشن شدن نتایج تحقیقات سازمان ملل متحد درباره آنروا، ادامه خواهد داد.

اما در ماه‌های بعدی به موازات دو رویداد سیاست برخی از دولت‌های متحد اسرائیل نیز درباره تحریم آنروا تغییر کرد؛ اولاً از سوی اسرائیل هیچگونه مدرکی که ثابت کند این آژانس به صورت سازمان یافته با گروه‌های مقاومت همکاری داشته ارائه نشد و در ثانی رقم خوردن صحنه‌های فجیع نسل کشی و جنایت جنگی توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه فضای همدردی و هم‌دلی با این رژیم را در کشورهای غربی نیز کمرنگ ساخت.

در نتیجه کشورهای سوئیس، فرانسه، دانمارک، نیوزلند و لهستان اعلام کردند برای ادامه دادن به کمک‌های مالی به آنروا منتظر نتایج تحقیقات درباره اتهام اسرائیل به این آژانس هستند. از سوی دیگر کانادا و سوئد نیز که در ماه‌های نخست جنگ از قطع کمک‌های مالی خود به آنروا خبر داده بودند، با تجدیدنظر در این سیاست خود، تأمین مالی آنروا را از سر گرفتند.

رژیم صهیونیستی با انتقاد از این تصمیم سوئد و کانادا، این دو کشور را به نادیده گرفتن شواهد موجود از همدستی آنروا با حماس متهم کرد. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز با بیان اینکه اوتاوا منتظر نتایج تحقیقات سازمان ملل از آنروا ماند، تاکید کرد به دلیل نقش حیاتی این آژانس در کمک‌رسانی به نوار غزه، تأمین مالی آنروا را از سر خواهد گرفت. دولت سوئد نیز اعلام کرده بعد از بررسی کارکنان و شفاف شدن صورت حساب آنروا، استکهلم 20 میلیون دلار برای سال 2024 به این آژانس کمک مالی می کند.

اتحادیه اروپا نیز در هفته‌های اخیر اعلام کرده پس از انجام دو بازرسی مستقل درباره آنروا توسط کارشناسان این اتحادیه، 50 میلیون یورو به این آژانس کمک مالی می کند. رژیم صهیونیستی این تصمیم اتحادیه اروپا را نیز تقبیح کرده و خواستار عقب نشینی بروکسل از آن شده است.

در مجموع به نظر می رسد پس از موج گسترده تحریم و قطع همکاری کشورهای مختلف با آنروا که بیش از هر چیز بر تبلیغات سوء رسانه ای رژیم صهیونیستی استوار بود، سران کشورهای مزبور به تدریج با مشاهده واقعیات صحنه نبرد از جمله تلاش های تل آویو به منظور توقف سازوکارهای ارسال کمک های بشردوستانه به غزه، و همچنین حمله جنگنده های ارتش اسرائیل به کاروان کمک های بین المللی در میدان النابلسی غزه، ضمن تجدیدنظر در رویکردهای قبلی خود رفته رفته در تلاش اند تا ضمن به حاشیه راندن کمپین رسانه ای رژیم صهیونیستی علیه این سازمان بین المللی، کمک های مالی خود به آنروا را از سر گیرند. این در حالی است که رسانه های رژیم صهیونیستی روز گذشته از تلاش های ارتش این رژیم به منظور تعریف سازوکاری پرده برداشتند که براساس آن زمینه توقف فعالیت های آنروا در کرانه باختری و نوار غزه تا مرز انحلال کامل این سازمان به مرحله اجرا درآید.

منبع: تسنیم

613872