رژیم صهیونیستی و شکست در مسجدالاقصی

تل آویو که از مدتها پیش به محوریت نقش «مسجدالاقصی»در تحولات و رویدادهای اراضی اشغالی پی برده بود، پروژه «یکسره ساختن نبرد در مسجدالاقصی» را در دستور کار قرار داد.
تصویر رژیم صهیونیستی و شکست در مسجدالاقصی

به گزارش سایت خبری پرسون، از ابتدای ماه مبارک رمضان تاکنون، اقدامات خصمانه و وحشیانه نظامیان صهیونیست علیه مسجدالاقصی بیش از هر زمان دیگری تشدید شد. طی قریب به ۳ هفته گذشته تقریباً روزی نبود که صهیونیست‌ها اعم از نظامیان و شهرک نشینان، به مسجدالاقصی تعرض نکنند. البته این اقدامات صهیونیست‌ها با واکنش سریع و به هنگام ملت و مقاومت فلسطین مواجه شد.

علیرغم اینکه صهیونیست‌ها در طول ماه مبارک رمضان تلاش کردند تا مسجدالاقصی را به مکانی برای انجام آداب و رسوم شهرک نشینان صهیونیست تبدیل کنند، اما مقاومت جانانه ملت و مقاومت فلسطین، چنین اجازه‌ای را به آنها نداد. به عنوان نمونه، می‌توان به تلاش فزاینده شهرک نشینان برای قربانی کردن در صحن‌های مسجدالاقصی اشاره کرد که پس از تهدیدات تند مقاومت، مسئولان تل آویو مانع از این اقدام شهرک نشینان شدند.

بدون هیچ‌گونه شک و تردیدی، فلسطینیان برنده نهایی «نبرد اراده‌ها» در مسجدالاقصی در طول ماه مبارک رمضان بودند در گیر و دار درگیری‌های گسترده میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها در مسجدالاقصی در طول ماه مبارک رمضان، شهروندان فلسطینی برای اولین بار طی ۲۰ سال گذشته موفق شدند پرچم فلسطین را بر فراز «قبة الصخرة» در مسجدالاقصی به اهتزاز درآورند.

این پیام مهمی برای نظامیان و شهرک نشینان صهیونیست بود مبنی بر اینکه هرچقدر اقدامات خصمانه آنها تشدید شود، عزم و اراده فلسطینیان برای دفاع از مسجدالاقصی نیز تقویت می‌گردد.

بدون هیچ شک و تردیدی، اکنون دیگر با قاطعیت می‌توان گفت که فلسطینیان برنده اصلی نبرد بزرگ در مسجدالاقصی بوده‌اند. در همین راستا، «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در خارج از فلسطین تصریح می‌کند: «ملت فلسطین پس از روزها جهاد و رویارویی با اشغالگران صهیونیست در مسجد الاقصی، این نبرد را پیروزمندانه به پایان رساند. استراتژی دشمن صهیونیستی مبتنی بر سیطره نهایی بر سرتاسر سرزمین فلسطین است و این رژیم به هر شیوه‌ای در تلاش برای یکسره کردن نبرد در مسجد الاقصی است».

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در ادامه اظهاراتش در این زمینه خاطر نشان کرد که ملت فلسطین با تکیه بر حق خود در قدس و مسجد الاقصی، شجاعانه در برابر تجاوزات اشغالگران صهیونیست ایستاد و ثابت کرد که این مسجد تنها متعلق به مسلمانان است و یهودیان هیچ حقی در آن نداشته و ندارند.

مشعل عنوان کرد که علیرغم نابرابر بودن امکانات، عزم و اراده ملت فلسطین بر اراده و خواسته صهیونیست‌ها پیروز شد. وی گفت: «پیشگام نبرد اخیر در مسجد الاقصی، گروهی از جوانان و زنان مبارز و معتکف فلسطینی در مسجد الاقصی بودند که به نیابت از امت به دفاع از قبله نخست برخاستند». واقعیت این است که اهمیت مسجدالاقصی به عنوان قبله اول مسلمانان، در محوریت آن برای شکل گیری هر گونه انتفاضه در قدس اشغالی نهفته است.

به عنوان نمونه تل آویو که از مدتها پیش به محوریت نقش «مسجدالاقصی» در تحولات و رویدادهای اراضی اشغالی پی برده بود، پروژه «یکسره ساختن نبرد در مسجدالاقصی» را در دستور کار قرار داد، می‌توان به انتفاضه سال ۲۰۰۰ اشاره کرد که به انتفاضه «الاقصی» معروف شد. این دومین انتفاضه در اراضی اشغالی فلسطین بود و به دنبال هتک حرمت سران رژیم صهیونیستی به ویژه «آریل شارون» به مسجدالاقصی، شکل گرفت. این انتفاضه حداقل ۵ سال به طول انجامید و در طول این مدت شمار زیادی از فلسطینیان در راه دفاع از مسجدالاقصی به شهادت رسیده و یا مجروح شدند.

این در حالی است که در سال گذشته میلادی نیز هتک حرمت‌های متعدد صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی موجب لبریز شدن صبر گروه‌های مقاومت فلسطین شد و در نهایت نبرد بزرگی تحت عنوان نبرد «شمشیر قدس» شکل گرفت.

بنابراین، مقامات سیاسی و فرماندهان نظامی رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسیدند که محوریت مسجدالاقصی در رویدادها و تحولات اراضی اشغالی در نهایت می‌تواند به ایجاد خیزش و انتفاضه‌ای غیرقابل مهار و کنترل منجر شود.

از همین روی، مقامات رژیم صهیونیستی برنامه ریزی کردند تا نبرد همیشگی و چندین و چند ساله در مسجدالاقصی را در طول ماه رمضانی کنونی یکسره کنند. با تمامی این‌ها، نه تنها هدف اصلی و اساسی صهیونیست‌ها در پروژه «یکسره ساختن نبرد در مسجدالاقصی» با شکست جدی مواجه شد، بلکه این شکست پیامدهای وخیمی نیز برای آنها به دنبال داشت که کمترین آن، آشکار شدن عدم قدرت و توانایی تل آویو برای سیطره بر مسجدالاقصی بود.

صهیونیست‌ها با هدف سیطره کامل بر «مسجدالاقصی» تلاش کردند تا در طول ماه مبارک رمضان زمینه برای تقسیم زمانی و مکانی این مسجد را فراهم سازند در همین حال، هدف دیگری که صهیونیست‌ها از رهگذر تشدید تجاوزات و تعرضات خود به مسجدالاقصی دنبال کردند، فراهم کردن زمینه برای تقسیم زمانی و مکانی این مسجد بود. در واقع، مقامات رژیم صهیونیستی با تلاش برای تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی به دنبال تصاحب بخشی از این مسجد هستند تا به مرور زمان به پروژه نهایی خود برای سیطره کامل بر مسجدالاقصی جامه عمل بپوشانند.

با این حال، این هدف صهیونیست‌ها نیز تاکنون محقق نشده و آنها نتوانسته‌اند طبق برنامه ریزی های چند سال گذشته به تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی بپردازند. هدف دیگری که صهیونیست‌ها از رهگذر تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی به دنبال آن بوده و هستند، سلب هویت اسلامی این مسجد و تسریع فرایند یهودی سازی آن است.

این تلاش‌ها درحالی صورت می‌پذیرد که حتی نهادها و سازمان‌های بین المللی نیز بر هویت اسلامی مسجدالاقصی تأکید کرده و می‌کنند. در همین راستا می‌توان به سازمان «یونسکو» اشاره کرد که پیشتر با صدور قطعنامه بر اسلامی بودن هویت مسجدالاقصی تأکید کرد. به هر حال، آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که هیچیک از اهداف رژیم صهیونیستی در رابطه با مسجدالاقصی در طول ماه مبارک رمضان محقق نشد و این رژیم نتوانست زمینه برای سیطره کامل بر این مسجد و یا حذف آن از قلب تحولات و رویدادهای اراضی اشغالی را محقق سازد.

منبع: مهر

394825