ناکارآمدی دولت در مدیریت صنعت خودرو / نقش تاثیرگذار بخش خصوصی در توسعه این صنعت

یک کارشناس اقتصادی، در تحلیلی تند بر وضعیت صنعت خودروی ایران، به نقد مدیریت دولتی و تأکید بر ضرورت واگذاری به بخش خصوصی پرداخته است، همراه با تأکید بر اهمیت توانمندسازی بخش خصوصی برای رقابتی‌تر شدن بازار.
تصویر ناکارآمدی دولت در مدیریت صنعت خودرو / نقش تاثیرگذار بخش خصوصی در توسعه این صنعت

به گزارش سایت خبری پرسون، صنعت خودرو در ایران یکی از صنایع مهم و پرسود اقتصاد کشور می‌باشد. این صنعت با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت، از دهه شصت با تأسیس شرکت‌های خودروسازی در ایران آغاز شد. در حال حاضر، بیش از ده شرکت خودروسازی در ایران فعالیت دارند و تولیدات متنوعی از خودروهای سواری، خودروهای تجاری، و خودروهای خاص را تولید می‌کنند. این صنعت به عنوان یکی از منابع اصلی اشتغال و تولید در ایران محسوب می‌شود. همچنین، بازار داخلی ایران نقش مهمی در تحولات و توسعه‌های این صنعت ایفا کرده و همچنان توانمندی‌ها و چالش‌های خود را داراست.

عطا بهرامی کارشناس اقتصادی بر اهمیت بخش خصوصی بر صنعت خودرو در شرایط کنونی پرداخت و گفت: خودروسازی کشور امروز ملقمه‌ای از دو بخش خصوصی و دولتی شده و از سویی گفته می‌شود خصوصی است چون سهام آن را مردم می‌توانند خرید و فروش کنند و مسئولان با همین استدلال تاکید دارند که صنعت خودروی کشور سال‌هاست خصوصی شده است.

وی افزود: دولتی‌ها همچنین با تاکید بر فعالیت پنج شرکت خودروساز در کشور بر رقابتی بودن بازار تاکید دارند اما همه اینها ظاهر ماجراست و در عمل نبود قیمت‌های رقابتی و نبود تنوع در محصولات حاکی از آن است که دولتمردان در مدیریت شرکت‌های خودروساز توانمندانه عمل نکرده‌اند، همچنین کیفیت محصولات خودروسازان مطلوب نیست و قیمت آنها در مقیاس جهانی بالاست.

بهرامی ادامه داد: در چنین شرایطی دولت ۴۰۰ هزار میلیارد ریال بدهی برای این صنعت به بار آورده است، در حالی که یک صنعت انحصاری نباید زیاده‌ده باشد. همه اینها گویای اینست که دولتی‌ها در مدیریت صنعت خودروی کشورتاکنون ناکارآمد بوده‌اند و در چنین شرایطی اگر بخش خصوصی بخواهد در صنعت خودرو وارد عمل شود باید بر ارتقای مدیریت متمرکز شود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: صنعت خودروی ایران در دانش مهندسی توانمند است با این حال دانش مهندسی بخش کوچکی از صنعت به شمار می‌آید و حتی اگر در داخل کشور هم وجود نداشته باشد می‌توان آن را خرید بنابراین تحولی که صنعت خودروی ایران امروز به آن نیاز دارد اینست که مدیریت از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شود و دولت به گروه سهامداران بپیوندد و تنها به اندازه سهم خود اثرگذار باشد نه بیش از آن.

وی اضافه کرد: تقویت حضور بخش خصوصی در صنعت خودرو و واگذاری امر مدیریت به آن می‌تواند این بازار را رقابتی کند و اگر بخش خصوصی در این زمینه توانمندانه عمل کرد که افتخاری برای کشور است و اگر هم ضرر کند سرمایه‌گذار سرمایه شخصی خود را از دست داده و سرمایه ملی تباه نشده است. این در حالی است که صاحب سرمایه در بخش خصوصی تمام تلاش خود را برای بهینه کردن تولید انجام می‌دهد.

بهرامی در نهایت یادآورد شد: تجربه جهانی نیز نشان می‌دهد که خودروسازان موفق دنیا هیچ یک تاکنون با مدیریت دولتی تولید را پیش نبرده‌اند.

منبع: ایلنا

612932

مطالب مرتبط

سازمان آگهی های پرسون