تاثیر کره بادام زمینی بر فشار خون

بادام زمینی و کره بادام زمینی دارای اسید چرب به نام اسید اولئیک هستند که می‌تواند فشار خون شما را کاهش دهد.
تصویر تاثیر کره بادام زمینی بر فشار خون

به گزارش سایت خبری پرسون، وقتی تحت استرس قرار دارید، مانند زمانی که پزشک، فشار خون شما را اندازه‌گیری می‌کند، فشار خون شما ممکن است رقم بالاتری را نشان دهد همچنین فشار خون شما در طول روز متفاوت خواهد بود، به‌طوری‌که در اواسط روز بالاترین میزان و هنگام عصر و خواب کمترین میزان است. البته اکثر مردم نمی‌دانند که فشار خون بالا دارند زیرا بالا بودن فشار خون آنان با علائم همراه نیست.

به نقل از هلث، مدیریت استرس، ورزش و ترک سیگار از راه‌هایی است که می‌توانید با کمک آنها فشار خون خود را کنترل کنید. اگر سابقه فشار خون بالا دارید، احتمالا به شما گفته شده است که سدیم رژیم غذایی خود را کاهش دهید؛ انجمن قلب آمریکا مصرف روزانه بیش از ۱۵۰۰ میلی‌گرم سدیم را توصیه نمی‌کند.

اگر فکر می‌کنید که باید کره بادام زمینی را به دلیل محتوای سدیم آن کنار بگذارید، نگران نباشید زیرا یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی خامه‌ای معمولی ۷۶ میلی‌گرم سدیم و نوع کم سدیم آن حدود نیمی از این مقدار را دارد.

کره بادام زمینی علاوه بر اینکه سدیم کمی دارد، حاوی مواد مغذی است که نه تنها برای فشار خون، بلکه برای سلامت قلب و عروق نیز مفید است.

یک قاشق غذاخوری (۱۶ گرم) کره بادام زمینی کم سدیم، ۹۴ کالری و کمی کمتر از چهار گرم پروتئین دارد. علیرغم اینکه کره بادام زمینی هشت گرم چربی دارد، ۶ گرم از این چربی‌ها از چربی غیراشباع سالم برای قلب است.

کلسیم، منیزیم و پتاسیم سه ماده معدنی هستند که می‌توانند به مدیریت فشار خون شما کمک کنند و کره بادام زمینی، ۴۱ میلی‌گرم کلسیم، حدود ۴۰ درصد منیزیم روزانه و بیش از ۲۰ درصد پتاسیم توصیه شده برای شما را تامین می‌کند.

همچنین چیزی در مورد خود بادام زمینی وجود دارد که می‌تواند فشار خون شما را کاهش دهد و سلامت قلب شما را بهبود بخشد. نتایج تحقیقی در سال ۲۰۱۴ منتشرشده در نشریه آمریکایی تغذیه بالینی نشان داد افرادی که سابقه قرار گرفتن در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی را ثبت کرده بودند، پس از مصرف روزانه ۴۲ گرم بادام‌ زمینی به مدت ۱۲ هفته، بهبود قابل توجهی در وضعیت سلامتی خود مشاهده کردند. به‌طور خاص، فشار خون دیاستولیک آنان (عدد پایین فشارخون) به‌طور متوسط پنج امتیاز کاهش یافت و کلسترول و تری گلیسیرید کل آنان نیز نزول کرد.

علاوه بر این مقاله منتشرشده در سال ۲۰۲۲ نشریه مرزها در تغذیه، نشان داد که افزودن روزانه ۲۵ گرم بادام زمینی به مدت ۶ ماه می‌تواند نمایه کلسترول شما را بهبود بخشد. با این حال، گروهی که روزانه ۲ قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی را به رژیم غذایی خود اضافه کردند، بهبود سالمی در کلسترول خود مشاهده نکردند.

بادام زمینی و کره بادام زمینی همچنین دارای اسید چرب به نام اسید اولئیک هستند که می‌تواند فشار خون شما را کاهش دهد.

در مقاله منتشرشده در سال ۲۰۰۸ در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ایالات‌متحده آمریکا، محققان به اسید اولئیک موجود در روغن زیتون روی آوردند تا تاثیر آن را بر فشار خون بررسی کنند. روغن زیتون ۷۰ تا ۸۰ درصد اسید اولئیک دارد و نتایج نشان داد که اسید اولئیک با تاثیر بر غشای سلولی و پیام رسانی درون سلولی، فشار خون را کاهش می‌دهد. محققان دریافتند که روغن سویا، اسید اولئیک به میزان قابل توجهی کمتر دارد و بر فشار خون تاثیری ثبت نکرد.

وزارت کشاورزی ایالات‌متحده می‌گوید که اسید اولئیک در برندهای مختلف کره بادام زمینی می‌تواند از ۱۹ درصد تا ۲۷ درصد از وزن کل آن متغیر باشد. به عبارت دیگر، کره بادام زمینی ممکن است غلظت اسید اولئیک کافی برای کاهش فشار خون نداشته باشد، حتی اگر مقدار زیادی از آن مصرف کنید. با این حال، انجمن قلب آمریکا می‌گوید افرادی که کره بادام زمینی (یا دیگر کره آجیل) مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهند. فقط مطمئن شوید که به انواع طبیعی‌تر کره بادام‌زمینی که مواد افزودنی کمتری دارند و شکر ندارند، پایبند باشید.

همچنین چربی‌های سالم موجود در کره بادام زمینی اسیدهای چرب تک غیراشباع و چند غیراشباع نامیده می‌شوند. این چربی‌ها در صورت مصرف به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم با کاهش خطر افزایش وزن و چاقی مرتبط هستند.

غذاهای سرشار از چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر - مانند کره بادام‌زمینی - مدت بیشتری طول می‌کشد تا در بدن هضم شوند و می‌توانند باعث شوند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنیم و خطر پرخوری را کاهش دهیم. در حالی که کاهش وزن و مدیریت به رژیم غذایی و سبک زندگی سالم بستگی دارد، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که بادام زمینی می‌تواند در رسیدن به این اهداف کمک‌کننده باشد.

منبع: همشهری آنلاین

612635