حمید طریفی حسینی؛

تاکنون طرح رتبه‌بندی معلمان ۵۰ هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه داشته است

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: تاکنون طرح رتبه‌بندی معلمان ۵۰ هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه داشته و حدود ۵ برابر بودجه نوسازی مدارس تنها در یک فقره برای رتبه‌بندی معلمان هزینه شده است.
تصویر تاکنون طرح رتبه‌بندی معلمان ۵۰ هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه داشته است

به گزارش سایت خبری پرسون، حمید طریفی حسینی امروز ۲۴ بهمن‌ماه، در اجلاس ؤسای ادارات آموزش‌ و پرورش استثنائی کشور اظهار کرد: شاید کمتر از یک درصد جمعیت دانش‌آموزی را داریم، اما توجه خوبی به این دانش‌آموزان صورت گرفته و این از برکات انقلاب اسلامی است که سازمان تخصصی برای دانش‌آموزان استثنایی ایجاد و متخصص‌ترین افراد در این سازمان جمع شوند و نظام برنامه‌ریزی آموزشی داشته باشند.

وی با بیان اینکه بزرگترین دستاورد ما ایجاد انسجام درونی و تعامل موثر و اثربخش بین بخش‌های مختلف وزارتخانه بود، عنوان کرد: کمترین کاری که ما برای بچه‌ها انجام دادیم، جذب نیروهای توانبخشی، ایجاد مراکز جامع و اصلاح برنامه سنجش بود. زمانی که اصلاح فرآیند سنجش صورت گرفت، چند مسئله اساسی وزارت آموزش‌ و پرورش را حل کردیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش افزود: مشکل سازمان پژوهش در توزیع و ثبت‌نام کتاب‌های درسی و سامان‌دهی نیروی انسانی در دوره ابتدایی حل و از تابستان به سال تحصیلی منتقل شد. ارجاعات تخصصی که خانواده‌ها را از شهرستان‌های دوردست به مرکز استان می‌آورد، ۵۰ درصد کاهش یافت و حدود ۹۰ هزار خانواده را کمتر درگیر کرد. فرآیندها کاملا الکترونیکی شد. بیش از ۲۰۰ متغیر از ویژگی و صفات روحی، روانی و جسمی دانش‌آموزان به صورت الکترونیکی وجود دارد که ارزشمندترین داده در سطح کشور است.

وی با اشاره به اینکه جذب نیروی توانبخشی ساده نبود، تصریح کرد: برای کلمه توانبخشی سیستمی وجود نداشت و فرآیندهایی به صورت متفرقه در سازمان دنبال می‌شد. تاکنون شغل مربی توانبخشی در طبقه‌بندی مشاغل معلمان تعریف نشده و آزمون را تحت عنوان مربی امور آموزش معلولین که در مشاغل تخصصی سازمان بهزیستی است، برگزار کردیم. ۶۰۰ هزار نفر ثبت‌نام کردند که ۱۶۰۰ نفر گفتاردرمان و کاردرمان پذیرفته شدند.

طریفی حسینی ادامه داد: مهمترین مشکل این دانش‌آموزان توانبخشی آن‌ها است که هزینه سنگینی برای خانواده‌ها دارد. در این زمینه مراکز جامع ایجاد شد. حدود ۵ تا ۱۰ درصد از آنان اختلال یادگیری دارند. ۳۰ تا ۴۰ درصد دانش‌آموزان درگیر مشکلات آموزش زبان و گفتار و مشکلات هیجانی و رفتاری هستند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی ظرفیتی بی‌نظیر در وزارتخانه بوده که ظرفیت‌های آن تاکنون مغفول مانده است. ما چند اقدام سیستمی در سازمان آموزش‌وپرورش استثنائی انجام دادیم. اکنون دوره تاریخی بی‌نظیری در آموزش‌وپرورش ایجاد شده که نقطه کانونی و توجه دولت، مجلس و مردم است. توجه و حساسیت ویژه‌ای نسبت به آموزش‌وپرورش ایجاد شده که باید از این فرصت استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دولت ثابت کرد پای کار آموزش‌ و پرورش است. تاکنون طرح رتبه‌بندی معلمان ۵۰ هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه داشته و حدود پنج برابر بودجه نوسازی مدارس تنها در یک فقره برای رتبه‌بندی معلمان هزینه شده است. آموزش‌وپرورش در سال جاری ۷۰ هزار نفر ردیف استخدامی دارد که با دانشگاه فرهنگیان و سرایداران به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد. باید حرکت اساسی در آموزش‌وپرورش ایجاد شود که ثابت کند پای کار است. هنوز تا رتبه مطلوب فاصله داریم.

طریفی حسینی اضافه کرد: پس از چند دهه ساختار جدیدی ایجاد و قوانین، مقررات و سیاست‌ها به‌ روزرسانی شد. سال گذشته دو رشته را در حوزه آموزش در شورای عالی آموزش‌ و پرورش تصویب کردیم. ۸۰ رشته محل جدید در هنرستان‌های استثنایی، ۴۲ هنرستان کاردانش و ۵۸ مدرسه در دوره پیش‌حرفه‌ای ایجاد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه اصلاح و بازنگری برنامه‌های درسی جزء دستور کارهای اصلی و برنامه بلندمدت است، عنوان کرد: حدود ۱۴ پست سازمانی و چهار پست مدیریتی به آموزش‌وپرورش استثنائی اضافه کردیم. اصلاح ساختار ادارات استان‌ها انجام شد. جنس کارهای ما در سازمان از جنس کارهای عمیق، ریشه‌ای و سیستمی بوده است.

وی افزود: برای دانش‌آموزان دیرآموز باید فرصت تابستان را به فرصتی بی‌نظیر تبدیل کنیم. لازم است برای سوالات آزمون استخدامی آموزگاران استثنائی تخصصی، سناریوهایی طراحی و ابزارها تعیین شود تا ما در چند روز آینده آن‌ها را نهایی و در سامانه بارگذاری کنیم. آموزش ارزیاب‌ها باید تا قبل ماه رمضان انجام شود. تکمیل ظرفیت نیروهای توانبخشی حدود سه هفته است به تاخیر افتاده که این ۵۰۰ نفر باید تا قبل از عید تعیین تکلیف شوند.

طریفی حسینی بیان کرد: شبکه‌ای از مراکز جامع با ۸۱۹ مرکز داریم. در زمینه بودجه پول می‌گرفتیم اما کسی حاضر نبود با این مبلغ کار کند، دولت هم تعرفه‌ها را تغییر نمی‌داد، بنابراین مقداری از مردم پول گرفته شد. این مراکز جایگاهی دارند و محیط روزآمدی هستند که باید افراد متخصص حضور پیدا کنند تا بتوانیم شبکه را در کشور کامل کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش با اشاره به اینکه تضمین کیفیت در دوره ابتدایی از مسیر سازمان استثنائی می‌گذرد، تصریح کرد: مهمترین مشکل معلمان ابتدایی مسئله آموزش و یادگیری است. باید معلم را واجد مهارت‌ها و ظرفیت‌هایی کنیم که کار خود را انجام دهند. در دو سال باقیمانده تا انتهای دولت اول آقای رئیسی فرصت زیادی نداریم، بنابراین خودمان توانمندسازی معلمان را انجام می‌دهیم. از تمام ظرفیت‌ها نیز استفاده خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: ایاب و ذهاب دانش‌آموزان بسیار مهم است. سال گذشته پیگیری زیادی داشتیم و مکاتباتی را با استانداری‌ها انجام دادیم که تکلیف شد و همه خود را در این زمینه مکلف می‌دانند. استانداری‌ها بیش از ۱۰۰ میلیارد تعهد داده بودند که بیش از ۵۰ میلیارد آن محقق شده است. آیین‌نامه حمل‌ونقل دانش‌آموزان کشور شهریورماه تصویب و به شهرداری‌ها واگذار شد.

طریفی حسینی ادامه داد: هزینه حمل‌ و نقل برای دانش‌آموزان استثنائی به صورت رایگان انجام خواهد شد، راننده‌ها باید آموزش ببینند و وسایل نقلیه آن‌ها مناسب‌سازی شود. از سال آینده بودجه این کار در بودجه سازمان تعیین می‌شود، در حال حاضر دولت و سازمان برنامه و بودجه پذیرفته که مبلغ قابل توجهی در نظر بگیرد تا این مسئله را حل کنیم. طبقه‌بندی مشاغل تخصصی مدارس استثنائی و ضوابط و درجه‌بندی مدارس نیز باید انجام شود و به نتیجه برسد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: معاونت آموزش ابتدایی نمی‌تواند در ماموریت‌های خود موفق شود، مگر اینکه نگاه سیستمی داشته باشد و بتواند از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده کند. عدد بزرگی از دانش‌آموزان مسائل و چالش‌هایی در دوره ابتدایی دارند که راهکار و حل آن از طریق سازمان استثنائی امکان‌پذیر ‌است.

منبع: ایسنا

600033