پمپ چیست و الکتروموتور چه تاثیری در کارکرد پمپ دارد؟

در این‌جا می‌خواهیم پیش از آنکه به توضیحاتی درباره الکتروموتور و نحوه کارکرد آن بپردازیم، مطالبی را درباره خرید پمپ و نحوه کارکرد آن جهت اطلاعات بیشتر به شما ارائه دهیم. پمپ و الکتروموتورها به‌طورکلی در نحوه عملکرد تفاوت دارند.
تصویر پمپ چیست و الکتروموتور چه تاثیری در کارکرد پمپ دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، پمپ نوعی ماشین مکانیکی است که جهت انتقال دادن و یا بالا بردن سیالات از طریق مکش، مورد استفاده قرار می‌گیرد اما الکتروموتور وسیله‌ای است که جهت تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی کاربرد دارد. از معروف‌ترین پمپ‌های اولیه می‌توان به آسیاب بادی و آبی اشاره کرد که هردو برای پمپاژ‌ کردن آب استفاده می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با الکتروموتور می‌توان این مثال را بیان کرد. شما در خانه یا محل کار حتما در اطراف خود یک یا چند الکتروموتور مشاهده می‌کنید برای مثال سشوار، کامپیوتر، دستگاه آسیاب قهوه، دستگاه ماشین ظرفشویی، ماشین اصلاح و... نمونه‌هایی از الکتروموتورها هستند. در ادامه به بررسی تاثیرات الکتروموتور بر کارکرد پمپ می‌پردازیم.

معرفی پمپ‌هایی که نیاز به الکتروموتور دارند!

پمپ انواع مختلفی دارد و ساختارهای آن با توجه به کارکرد، حجمی که قرار است پمپاژ کند، نوع سیال و سایر عوامل، می‌تواند متفاوت باشد. اگر بخواهیم انواع پمپ را از لحاظ کاربرد و ساختار بررسی کنیم، باید بگوییم که دسته بندی پمپ از نظر ساختار به پمپ کفکش، خانگی، کارواش، شناور، وکیوم و... تقسیم می‌شود و از نظر ساختار به دو دسته پمپ دینامیکی و جابه‌جایی مثبت تقسیم می‌شود که هریک از این دو شامل انواع مختلفی است.

اما به‌صورت‌کلی دسته‌بندی پمپ‌ها به سه دسته خانگی، کشاورزی و صنعتی تقسیم می‌شود. در اینجا می‌خواهیم به بررسی پمپ‌هایی که نیاز به الکتروموتور دارند، بپردازیم تا شما بتوانید اطلاعاتی در جهت خرید پمپ کسب کنید.

پمپ آب: یکی از وظایف مهم استفاده از قدرت محرک موتور برای تشکیل انرژی جنبشی برای پمپاژ آب، کاربرد الکتروموتور در پمپ آب است. به‌ طورکلی در بخش زیادی از پمپ‌های مخصوص مایعات برای مثال پمپ آب، پمپ اسید و دیگر مایعات رقیق انرژی جنبشی لازم به وسیله پروانه انجام می‌شود.

پمپ کولر آبی: اگر به ساختار کولر آبی نگاهی کنید، درمی‌یابید که پمپ این کولر نیز از نوع الکتروموتور است که وظیفه انتقال آب از کف کولر بر روی پوشال‌ها را دارد. پمپ زمانی قادر به انتقال مایعات است که پروانه در آن چرخش داشته‌ باشد و این چرخش توسط الکتروموتور صورت می‌گیرد‌.

پمپ‌های کفکش: این پمپ‌ها جزء پمپ‌های آب گریز از مرکز هستند که نحوه قرارگیری آن‌ها در زیر آب است. الکتروموتوری که در این وسیله قرار دارد، سبب به حرکت درآمدن پمپ می‌شود و از این رو در تشدید انرژی جنبشی مایع که پمپاژ می‌شود تاثیر می‌گذارد و باعث انتقال دادن آن به فضای بیرون می‌شود.

پمپ‌های کفکش از بخش‌های مختلفی همچون حلزون، محور، پروانه، الکتروموتور، درزگیر مکانیکی و...تشکیل می‌شوند. در اینجا می‌خواهیم به تعدادی از کاربردهای پمپ کفکش اشاره کنیم تا بتوانید در خرید پمپ، راحت‌تر عمل کنید. مواردی از این کاربرد‌ها عبارت است از:

لجن‌کشی استخر، چاه و مخازن

•تخلیه کردن چاه توسط شرکت‌ها

•پمپاژ کردن فاضلاب‌های فعال

• آبیاری کردن گلخانه‌ها و باغ‌ها

و...

انواع الکتروموتور

امروزه با پیشرفت صنایع و ابزار آلات، به‌ صورت‌کلی انسان در انجام بیشتر کارها با الکتروموتور سر وکار دارد. یعنی می‌توان گفت هرجایی که عمل حرکتی در کار باشد، الکتروموتور یا موتور الکتریکی نیز در آن‌جا وجود دارد. در این بخش می‌خواهیم به بررسی انواع مختلف الکتروموتور بپردازیم . شما می‌توانید با مطالعه این مطالب اگر قصد به خرید الکتروموتور یا خرید پمپ را دارید، راحت‌تر و آگاه‌تر تصمیم بگیرید.

• الکتروموتور Dc یا جریان مستقیم:

این موتور دارای آرمیچری است که از جنس آهن‌ربای الکتریکی ساخته شده است. سرعت دوران موتورDc به گشتاور ترمز بستگی دارد. به عبارت دیگر میزان سرعت دوران این موتور به گشتاور و ولتاژ جریان ورودی بستکی دارد. حالا می‌خواهیم به انواع الکتروموتورهای DC اشاره کنیم.

۱)موتور کمپوند

۲) موتور سری

۳)موتور موازی

۴)موتور مغناطیس دائم

۵) موتور خود تحریک

الکتروموتورهای جریان متناوب یا AC

از الکتروموتورهای AC می‌توان به‌ عنوان شایع‌ترین نوع دینامی که در صنعت و خانگی قابل استفاده است، اشاره کرد. این الکتروموتور‌ها ویژگی و مزایایی را دارا هستند که می‌خواهیم به برخی از آن‌ها اشاره کنیم.

۱)این الکتروموتورها طراحی مستحکم و در عین حال ساده‌ای دارند.

۲) قیمت این الکتروموتورها برخلاف سایر، مناسب و مقرون‌به‌صرفه است.

۳)این وسیله قابلیت اتصال کامل و آسانی را به یک منبع تغذیه دارد.

۴) هزینه نگهداری این الکتروموتور پایین است.

انواع الکتروموتورAC را می‌توان به دو دسته سنکرون و آسنکرون تقسیم می‌شود.

شما می‌توانید جهت مشاهده بیشتر انواع الکتروموتور، پمپ، گیربکس و... به سایت آگما مشاهده کنید. و از این طریق می‌توانید به خرید پمپ و یا هر دستگاه دیگر اقدام کنید.

پمپ‌های صنعتی از نظر کارکرد به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

پمپ‌ها تقسیم بندی مختلفی بر اساس کارکرد، روش انتقال به سیال، ساختمان داخلی، جنس متریال، مایعی که پمپ می‌شود و... دارند. روش انتقال انرژی به سیال، یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای دسته‌بندی پمپ است. این روش بر اساس دو روش دینامیکی و جابه‌جایی تقسیم می‌شود.

۱)پمپ جابه‌جایی مثبت: این پمپ‌ها به دو نوع دورانی و رفت و برگشتنی تقسیم می‌شود. پمپ دورانی خود به چند نوع مختلف تقسیم می‌شوند که این موارد عبارت است از:

• پمپ دنده‌ای

•پمپ لوب

•پمپ پره‌ای

• پمپ اسکرو

•پمپ پیش رس

• پمپ پیش رونده خلاء

و انواع پمپ‌های رفت و برگشتی عبارت است از:

•پمپ دیافراگمی

پمپ پیستونی

۲)پمپ جابه‌جایی غیر مثبت: یک پره محرک با حرکت دورانی، باعث می‌شود انرژی جنبشی به فشار تبدیل شود.

پمپ‌های مختلف با توجه به نوع کارکرد هرکدام در یک زمینه کارایی دارند که شما می‌توانید بسته به نوع فعالیت، به خرید پمپ مرتبط با آن فعالیت اقدام کنید.

خرید پمپ از یک مرجع معتبر

این روزها خرید هر وسیله‌ای برای خریدار دغدغه‌هایی دارد و همین مسئله باعث شده تا همه اطلاعات کاملی در مورد محصولات جمع‌آوری کنند. برای تهیه پمپ نیز لازم است به برخی پارامترها نظیر برند، قیمت، کیفیت و ... توجه داشت.

یکی دیگر از نکات مهم این است که این وسیله را از یک مرجع معتبر تهیه کنید. شما در سایت آگما می‌توانید محصولات متنوعی را مشاهده کنید و با توجه به نیاز خود محصول ایده‌آلی تهیه نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت این شرکت مراجعه کنید.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع پمپ، الکتروموتور و پمپ‌هایی که در عملکرد خود نیاز به الکتروموتور دارند، آشنا کنیم. شما می‌توانید جهت خرید پمپ، دیزل ژنراتور، انواع گیربکس و نیز سایر دستگاه‌هایی که زیر مجموعه برق صنعتی هستند به سایت آگما مراجعه کنید.

این شرکت از ویژگی‌های ممتازی همچون کیفیت بالای محصولات، امکان مرجوع کردن محصول، تضمین کیفیت، سرعت ساخت محصولات و امکان مشاوره فنی درمورد محصولات برخوردار است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن‌های مندرج در سایت تماس بگیرید.

منبع: آگما

599949