رییس سازمان مدیریت بحران کشور:

از ۶۴ مورد مخاطره طبیعی در جهان، ۴۴ مورد در ایران رخ داده است

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ضمن اینکه حفظ خاک برای کشور ایران را مهم دانست، گفت: از ۶۴ مورد مخاطره طبیعی و سوانح انسان ساز که تا کنون در جهان به وقوع پیوسته تا کنون ۴۴ مورد در کشور ایران رخ داد.
تصویر از ۶۴ مورد مخاطره طبیعی در جهان، ۴۴ مورد در ایران رخ داده است

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد حسن نامی امروز در افتتاح پروژه تثبیت و تحکیم سیل بند و دیوار حفاظتی رودخانه «وازرود» روستای واز سفلی که با اعتبار ۶۵ میلیارد ریال انجام شد، اظهار کرد: مجموع پروژه های شهرستان نور که در تخریب سیلاب به ویژه سال گذشته بالای ۷۶ میلیارد تومان هزینه شد.

وی از استمرار اجرای این پروژه‌ها در مازندران اشاره کرد و افزود: در نظر است دیوارهای ساحلی و مناطق مسکونی که در کنار رودخانه ها قرار دارد در سال جاری به ویژه سال آینده هزینه قابل توجهی تزریق شود تا بتوانیم از تخریب احتمالی اماکن و جان مردم محافظت کنیم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: ۱۴۴ هزار و ۶۱۰ کیلومتر رودخانه در کل کشور وجود دارد که نیازمند برید بندی و پل‌ها هم به گابیون بندی نیازمند است.

این مسئول ادامه داد: به منظور حفظ بستر رودخانه ها به ویژه ۴۸۲۰ کیلومتر رودخانه‌ای که از مناطق مسکونی شهری و روستایی عبور می‌کنند باید با تامین اعتبار بیشتر در سال آینده برید بندی شود.

وی با اشاره به اینکه استان مازندران در دامنه های البرز واقع شده لازم است، تعدادی از رودخانه ها به ویژه رودخانه هایی که مستقیما با شیب زیاد و بیش از ۱۵ درجه وارد سطح می‌شوند نیازمند سدهای مشبک سرشاخه گیر است، افزود: این طرح هزینه قابل توجهی دارد و با توجه به اینکه حفاظت از خاک از ضروریات مهم کشور است اگر این اقدامات انجام نشود میزان زیادی از خاک با ارزش را به مناطقی منتقل می کند که قابل دسترس نیست و نمی توان از آن استفاده کرد.

نامی حفظ خاک برای کشور ایران که دارای ۵۹ درصد سنگ و ۴۱ درصد خاک است، مهم دانست و گفت: مناطق سرسبز استان‌های شمالی خصوصا مازندران که خاک آن از کیفیت و میزان بیشتری برخوردار است شاهد افتتاح پروژه های بیشتری باشیم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: از ۶۴ مورد مخاطره طبیعی و سوانح انسان ساز که تا کنون در جهان به وقوع پیوسته تا کنون ۴۴ مورد در کشور ایران رخ داد.

این مسئول خاطرنشان کرد: سیلاب، زلزله، اتش سوزی، فرونشست، زمین لغزش و غیره انواع آن است که برای همه اینها برنامه وجود دارد هرچند عمده کار باید پیشگیری باشد؛ چرا که اگر پیشگیری صورت نگیرد خسارات بیشتری را متحمل خواهیم شد.

منبع: ایسنا

599794