دورخیز اصلاحات برای رقابت

کمتر از ۵ هفته مانده به برگزاری انتخابات، اصلاح طلبان از سند راهبردی خود برای انتخابات مجلس رونمایی کردند.
تصویر دورخیز اصلاحات برای رقابت

به گزارش سایت خبری پرسون، پنج هفته مانده به برگزاری انتخابات ۱۴۰۲ اصلاح‎طلبان سند راهبرد انتخاباتی خود را به جمع بندی رسانده و می‎خواهند بالاخره موضع اردوگاه اصلاح طلبی و کم و کیف ورود خود به انتخابات را مشخص کنند. د رهمین زمینه و در جریان بیستمین نشست مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران (دوره دوم)؛ با حضور نمایندگان احزاب اصلاح‌طلب و اعضای حقیقی جبهه اصلاحات بررسی سند راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران در سال ۱۴۰۲ در دستور کار مجمع عمومی قرار گرفت و اعضا با بیان دیدگاه‌های خود درباره متن تهیه شده از سوی کمیته راهبردها وارد بحث شدند و در نهایت جزئیات سند راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران با اکثریت آرا به تصویب رسید.

ماه گذشته نیز کلیات این راهبرد، توسط مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران مصوب شده بود. در همین باره اما چندی قبل برنا درگزارشی به نقل از یک فعال سیاسی اصلاح‎طلب تاکید کرد که تمرکز اصلاح‎طلبان در غیر از پایتخت است:« اصلاح طلبان مانیفست انتخاباتی خود را بیشتر با تمرکز بر سایر حوزه های انتخابیه سراسر کشور تعیین کرده‎اند و خیلی مایل به رقابت در پایتخت کشور نیستند. احتمالا در تهران لیست ناقص ارائه شود تا به مردم بگوییم ما دارای نقصان نامزد هستیم.

وقتی از این فعال سیاسی اصلاح طلب پرسیدیم که این لیست چگونه خواهد بود پاسخ داد یا نصف بعلاوه یک یا ۲۲ بعلاوه یک.» مهم‎تر از تصویب این سند؛ مفاد سند راهبردی انتخاباتی اصلاح‎طلبان است. این‎که آیا اساسا در این سند راهبرد منفعلانه‎ای انتخابات ۹۸ مجلس در پیش گرفته شده یا قرار است جبهه اصلاحات حضور فعالی در صحنه انتخابات داشته باشد؟ اگر رویکرد تحریمی را کنار گذاشته و قرار است وارد گود انتخابات شوند، این سند تا چه میزان می‎تواند در گره‎‎گشایی از کار اصلاح طلبان و جلب آرای عمومی برای اردوگاه آنان موثر باشد؟ از این رو تصویب دقیقه نودی این سند راهبردی با اما و اگرها و سوالات فراوانی همراه است. با وجود این، اظهارات اخیر محمد علی ابطحی نشان می‎دهد که اصلاح طلبان راه مشارکت را در پیش گرفته اند.

این فعال سیاسی درباره این‎که حاکمیت چه اقداماتی باید انجام دهد تا اصلاح طلبان وارد انتخابات شوند، تصریح می‎کند :« اصلاح طلبان مشکل خاصی ندارند؛ مسیر اصلاح طلبی باید از طریق صندوق پیش رود نه از طریق براندازی و کارهای خشونت آمیز. سال‌ها در رسانه‌های مختلف علیه اصلاح طلبان صحبت دروغ و تهمت زنی شده و اجازه پاسخگویی هم داده نشده است.» با وجود این، واکنش او به خبر تایید صلاحیت بیش از هزار نفر در فاز اول تجدید نظر شورای نگهبان، نشان می‎دهد که شاید بهانه تراشی های اصلاح طلبی برای تکرار سناریوی انتخابات ۹۸ ادامه دارد:« مهم‎ترین نکته این نیست که چه کسانی تایید صلاحیت شدند یا نه؛ مهم‎ترین نکته این است که جامعه احساس کند که باید در انتخابات شرکت کند و حضورش معنادار و تاثیرگذار است.این چیزی است که مورد بی توجهی قرار گرفته و تصور نمی‌کنم که تایید صلاحیت‌های این‎گونه تاثیری در مشارکت داشته باشد».

«کنشگری اصلاح طلبان تنها در شرایط نرمال و هموار» موضوعی است که مورد انتقاد فعالان سیاسی و حتی جریان راست اردوگاه اصلاح طلبی قرار گرفته است. در همین زمینه محمدکاظم انبارلویی فعال سیاسی، در انتقاد از این رویکرد اصلاح طلبان می گوید :« بالاخره در انتخابات دو جریان با هم رقابت می کنند، در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی وعده هایی به مردم مخصوصا درباره برجام داده شد که وقتی ترامپ خروج از برجام را اعلام کرد، بر شدت تحریم ها و تهدیدها افزود. حالا مردم به اصلاح طلبان بدبین شدند و در دو انتخابات اخیر سرمایه اجتماعی این جریان پای صندوق رأی نیامد.

منبع: روزنامه خراسان

597525