رئیس سازمان امداد و نجات:

چندین کوهنورد در منطقه اشترانکوه، تهران و بینالود مفقود هستند/ نجات 2 نفر

رئیس امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: ۲ نفر از پنج کوهنوردی که به ارتفاعات غرب اشنویه صعود کرده و در محاصره بهمن قرار گرفته بودند، نجات یافتند اما سه نفر دیگر هنوز زیر بهمن هستند.
تصویر چندین کوهنورد در منطقه اشترانکوه، تهران و بینالود مفقود هستند/ نجات 2 نفر

به گزارش سایت خبری پرسون، بابک محمودی روز یکشنبه افزود: ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه صبح روز گذشته (شنبه ۲۳ دی) اعلام سقوط بهمن و گیر افتادن پنج کوهنورد در غرب اشنویه (روستای «رندزله» نظر آذربایجان غربی در چهار کیلومتری اشنویه روستای رند است.) اعلام شد که در ساعت ۱۲:۳۰ تیم امداد و نجات به آن منطقه عزیمت کرد.

وی ادامه داد: در غروب دیروز یک نفر نجات داده شد و نفر دوم نیز به دلیل شرایطی که داشت به تیم امداد و نجات رسید و به بیمارستان منتقل شد اما متاسفانه سه نفر دیگر هنوز زیر بهمن هستند.

محمودی اضافه کرد: تیم امداد و نجات اعزامی از تهران و آذربایجان غربی تشکیل شده است و دیروز و امروز هنوز وضعیت در هشدار قرمز قرار دارد و حدود ۷۰ سانتی‌متر برف در منطقه باریده است و منتظر بهتر شدن شرایط برای ادامه روند امدادرسانی هستیم.

رئیس امداد و نجات جمعیت هلال احمر افزود: در صورت مساعد شدن وضعیت هوا و اینکه از وضعیت هشدار خطر کاسته شود، عملیات جستجو آغاز و اقدام به امداد و نجات خواهد شد.

وی تاکید کرد: شخصا در محل حضور دارم و با همکاری فرمانداری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طرحی برای امداد و نجات این کوهنوردان طراحی شده است تا عملیات امداد و نجات از سر گرفته شود.

بی‌توجهی به هشدارهای هواشناسی

محمودی اضافه کرد: به مردم توصیه می‌کنیم که به اطلاعیه‌های هواشناسی و هشدارهایی که داده می‌شود، توجه کنند و آن را جدی بگیرند زیرا بیشترین تلفات در زمان هشدارهایی که از سوی هواشناسی داده شده است به وقوع می‌پیوندد و با رفتن به محل مخاطره افراد دچار خطر می‌شوند و از هموطنان می‌خواهیم که اطلاع رسانی در این زمینه را جدی بگیرند.

رئیس امداد و نجات جمعیت هلال احمر تاکید کرد: اکنون چندین کوهنورد در منطقه اشترانکوه، تهران و بینالود مفقود هستند که به منظور صعود زمستانی به ارتفاعات رفته بودند البته با برخی از آنها در تماس هستیم ولی از بعضی از آنها هم هیچگونه اطلاع و تماسی در دسترس نداریم.

رهاسازی ۱۱ هزار نفر از برف و باران در ۴۸ ساعت

وی اضافه کرد: در ۴۸ ساعت گذشته، ۱۱ هزار نفر از برف و باران رهاسازی شدند؛ در سراسر کشور امدادرسانی و اسکان آنها انجام شده است همچنین ۱۶ دستگاه اتوبوس که در راه مانده بودند نیز رهاسازی شدند و اسکان برای مسافران آنها انجام شد و ادامه مسیر خود را از سر گرفتند.

سازمان هواشناسی از بارش باران طی امروز در اکثر مناطق کشور خبر داد و اعلام کرد: بیشینه بارش برف امروز در جنوب غرب آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، غرب کردستان، اردبیل، ارتفاعات گیلان و البرز مرکزی خواهد بود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، امروز یکشنبه ۲۴ دی در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، شمال و شرق خوزستان، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب و جنوب اصفهان، لرستان، همدان، مرکزی، قم، ارتفاعات و دامنه‌های البرز، زنجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان، مازندران، گلستان و بخش‌هایی از خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی، بارش باران و برف، گاهی رعد و برق، وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات، کولاک برف پیش‌بینی می‌شود. بیشینه بارش برف در این روز برای جنوب غرب آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، غرب کردستان، اردبیل، ارتفاعات گیلان و البرز مرکزی خواهد بود.

منبع: ایرنا

586268