کشف جسد ۲ کوهنورد زن در ارتفاعات سبلان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل: بعد از حدود ۱۸ ساعت جستجو، نجاتگران جمعیت جسد ۲ کوهنورد زن را در محدوده یخچال کوچک سبلان در ارتفاع چهار هزار و ۲۰۰ متری سبلان پیدا کردند.
تصویر کشف جسد ۲ کوهنورد زن در ارتفاعات سبلان

به گزارش سایت خبری پرسون، حمید قویدل روزشنبه اظهار کرد: ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه روز جمعه خبر مفقودی سه کوهنورد در ارتفاعات سبلان به نجاتگران جمعیت هلال احمر اعلام شد که نجاتگران ساعت ۲۱ در منطقه حاضر شدند و عملیات جستجو برای پیدا کردن این افراد آغاز شد.

وی اضافه کرد: بعد از حدود ۱۸ ساعت جستجو، نجاتگران جمعیت جسد ۲ کوهنورد زن را در محدوده یخچال کوچک سبلان در ارتفاع چهار هزار و ۲۰۰ متری جبهه شمال شرقی سبلان پیدا کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل اضافه کرد: این افراد به علت سقوط از ارتفاع و سرمای شدید جان خود را از دست داده بودند و یکی دیگر از کوهنوردان هم مصدوم شده است.

قویدل گفت: حدود یک ساعت و نیم قبل تیم واکنش سریع جمعیت هلال احمرجسد این افراد پیدا شد و نجاتگران با یک دستگاه خودرو برفی آرگو جسد این ۲ کوهنورد و فرد مصدوم را به پایین منتقل می‌کنند.

وی یادآورشد: با توجه به شدت بارندگی و سنگینی فرد مصدوم و فوتی‌ها احتمالا عملیات انتقال این افرد چند ساعت دیگر طول بکشد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل در پاسخ به سوالی در خصوص فرایند صعود تیم‌های کوهنوردی در فصل زمستان گفت: صعودهای زمستانی باید حتما در قالب تیم‌های ۱۵ تا ۲۰ نفره آن هم نه در کوه‌های سردسیر و کولاکی مانند سبلان انجام شود.

قویدل با بیان اینکه هر تیم کوهنوردی قبل از صعود به ارتفاعات باید با هیات کوهنوردی هماهنگی های لازم را انجام دهد، خاطرنشان کرد: توصیه ما به کوهنوردان این است در قالب تیم‌های ۱۵ تا ۲۰ نفره به ارتفاعات صعود کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکل چند نفر امکان کمک به مصدومین و حادثه دیدگان را داشته باشند.

وی با بیان اینکه عملیات پشتیبانی از تیمهای کوهنوردی رایگان است گفت: این افراد غیر بومی بودند و راهنمای بومی هم نداشتند که در شرایط برف وکولاک بدون استفاده از دستگاه موقعیت یاب حتما دچار مشکل شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل همچنین گفت: کوهنوردان علاوه بر برنامه ریزی و هماهنگی با هیئت کوهنوردی و اطلاع به متولیان امر، حتما برای یک روز غذا و لباس اضافی داشته باشند تا در صورت بروز کولاک و هر گونه مشکل دیگر بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.

منبع: ایرنا

575096