وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی:

خراسان جنوبی قلب میراث فرهنگی و گردشگری کشور است

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه خراسان جنوبی رکورددار ثبت آثار در فهرست میراث جهانی در کشور است، گفت: خراسان جنوبی قلب میراث فرهنگی و گردشگری کشور است.
تصویر خراسان جنوبی قلب میراث فرهنگی و گردشگری کشور است

به گزارش سایت خبری پرسون، عزت‌الله ضرغامی ظهر امروز در حاشیه بازدید از مسجد جامع تاریخی قاین در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: خراسان جنوبی قلب میراث فرهنگی و گردشگری کشور است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه خراسان جنوبی رکورددار ثبت آثار در فهرست میراث جهانی در کشور است، گفت: ثبت جهانی به این معنا است که همه مردم در پاسداشت یک اثر سهیم می‌شوند و یک تمدن جهانی است.

ضرغامی با اشاره به بازدید از مسجد جامع قاین تأکید کرد: قاین هم به لحاظ گردشگری کشاورزی به واسطه محصولاتی چون زعفران و هم از نظر آثار تاریخی ظرفیت‌های ویژه‌ای دارد.

وی با بیان ویژگی سرداران بزرگی چون سردار شهید محمود کاوه، گفت: این سرداران فرزند قاین هستند و قائنات در این زمینه شناسنامه محسوب می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به قدمت مسجد جامع قاین بیان کرد: در کنار مسجد آتشکده‌ای مربوط به دوره ساسانی وجود داشته است با این معنا که اگر مسجد ساختند به آتشکده نیز احترام گذاشته و با صلح و صفا زندگی می‌کردند.

ضرغامی ادامه داد: در موقعی که غرب بویی از تمدن نداشته مردم ایران با ادیان مختلف با همدلی در کنار هم زندگی می‌کردند.

وی گفت: اگر گردشگران خارجی از این آثار بازدید کنند آن ایران هراسی که توسط غرب ایجاد شده گمرنگ و نگرش مردم جهان به ایران تغییر خواهد شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، عنوان کرد: برای جاذبه‌های گردشگری قاین اعتبارات ملی در کنار اعتبارات استانی مدنظر قرار خواهد گرفت.

ضرغامی با بیان اینکه گاهی حریم ابنیه تاریخی به نوعی برای مردم مشکلاتی ایجاد می‌کند که تلاش ما بر رفع این مسائل در کنار حفظ و حراست از هویت ابنیه است، یادآور شد: در این راستا بازنگری در حریم مسجد جامع قاین قرار خواهد گرفت.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بازدید از مسجد جامع تاریخی قاین در جریان مشکلات مرتبط با مرمت این اثر تاریخی و تکمیل نورپردازی و تاسیسات سرمایش و گرمایش مسجد قرار گرفت.

وی در این بازدید درخواست‌های مرتبط با مشکلات بافت تاریخی شهر قدیم قاین را نیز مورد بررسی قرار داد و دستورات لازم را صادر کرد. مسجد جامع قاین اولین اثر ثبت شده خراسان جنوبی در آثار ملی ایران است. این بنا در مرکز شهر قاین واقع شده، به صورت تک ایوانی با دو قبله متفاوت در زمینی به مساحت تقریبی 2 هزار و 470 متر مربع و زیربنای یک هزار و 50 متر مربع بنیان شده است. عرصه داخلی مسجد در حدودیک هزار و 200 متر و بقیه زیربنا به انبار و راهروهای ارتباطی اختصاص یافته است.

منبع: تسنیم

575101