بهترین کتاب‌ها برای ترک عادت‌های بد

در ادامه ۵ مورد از بهترین کتاب‌هایی که در شناخت عادت‌ها و تغییر و جایگزینی عادت‌ها و در نتیجه هموارتر شدن مسیر موفقیت، موثر هستند را معرفی می‌کنیم.
تصویر بهترین کتاب‌ها برای ترک عادت‌های بد

به گزارش سایت خبری پرسون، می‌توان گفت تغییر عادت‌ها حتی در بخش‌های کوچک و روزمره، دلیل نخست و پایه موفقیت‌ یا عدم موفقیت انسان‌ها است. با توجه به اهمیت موضوع تغییر و جایگزینی عادات، در سال‌های اخیر کتاب‌های بسیار زیادی در این حوزه تالیف و ترجمه شده‌اند. در ادامه ۵ مورد از بهترین کتاب‌هایی که در شناخت عادت‌ها و تغییر و جایگزینی عادت‌ها و در نتیجه هموارتر شدن مسیر موفقیت، موثر هستند را معرفی می‌کنیم.

کتاب عادت‌های اتمی

جیمز کلیر در این کتاب به بررسی و بیان روش‌های کاربردی درمورد تغییر عادت‌ها‌ پرداخته است، درواقع مهم‌ترین مزیت کتاب عادت‌های اتمی این است که نویسنده انگار آن را دقیقا با قصد راهنمایی در زمینه تغییر عادات، نوشته است. لحن بیان کتاب کاملا شفاف و ساده است و مولف سعی کرده بدون هیچ تفصیلی و به شکلی کاملا کاربردی، آنچه را که در تغییر عادات بد و ایجاد عادات خوب موثر است، در اختیار مخاطبین قرار دهد. این کتاب اگرچه تاحدود زیادی حاصل تجربیات و مشاهدات نویسنده در زمینه شناخت و نحوه برخورد با عادت‌ها است اما نویسنده در آن از علم روز روانشناسی غافل نشده است و در ارائه راهکارهای تغییر صحیح عادات، از یافته‌های جدید علوم مختلف ازجمله روانشناسی نیز کمک بسیاری گرفته است. به عقیده بسیاری از منتقدین، این کتاب به همین دلیل که خیلی مستقیم و شفاف به سراغ مسئله تغییر عادت‌ها‌ رفته، می‌تواند بهترین راهنما برای اکثر مخاطبین در زمینه تغییر و جایگزینی عادت‌‌ها باشد. عادت‌های ازجمله کتاب‌های مشهور در حوزه موفقیت و توسعه فردی است که نام آن در کنار شاهکارهای دیگری مانند اثر مرکب نوشته‌ی دارن هاردی قرار می‌گیرد و شباهت‌هایی با آن دارد. بر سر اینکه عادت‌های اتمی کتاب بهتری است یا اثر مرکب اختلاف‌هایی وجود دارد. اما به‌نظر می‌رسد مطالعه‌ی یکی از این عناوین می‌تواند برای مخاطب کافی باشد.

اسم کتاب یعنی عادت‌های اتمی بنیانی کاملا استعاری دارد، در واقع نویسنده با انتخاب این اسم می‌خواهد به ما نشان دهد که اگر مجموع زندگی هرفرد را یک جسم در نظر بگیریم، عادت‌ها اتم‌های آن جسم به حساب می‌آیند و با وجود اینکه خیلی کوچک به نظر می‌آیند اما می‌شود با تغییرشان‌ کل زندگی را تغییر داد.

کتاب قدرت عادت

کتاب قدرت عادت، نوشته چارلز داهیگ، یکی از متمایزترین‌ کتاب‌های حوزه عادت به حساب می‌آید و این تفاوت بیشتر به نوع نگاه این محقق، نسبت به این موضوع برمی‌گردد. بسیاری از کتاب‌های حوزه تغییر عادت معمولا به روش‌های ترک عادت می پردازند و نوع لحنشان به‌گونه‌ای است که انگار ترک عادت کار چندان سختی نیست، اما قدرت عادت، همان گونه که از نامش هم پیداست، می‌گوید که عادات بسیار قدرتمند هستند و به‌راحتی قابل حذف نیستند، بلکه راهکار این است که به شکلی اصولی عادت بد را با یک عادت خوب جایگزین کنیم. نکته خاص دیگر، در مورد این کتاب این است که نویسنده مشاهدات خود را در زمینه عادت، به دقت مورد بررسی قرار داده و علاوه بر تاثیر عادت در زندگی شخصی فرد، تاثیر عادات در کل‌های گسترده‌تر از جمله سازمان‌ها و جوامع نیز مورد بررسی قرار داده است. به‌نوعی مخاطبین به جای توصیه‌های مولف در زمینه تغییر عادت، با موارد مختلف و گوناگون تاثیر عادات، به‌عنوان شاهد مثال، روبه‌رو می‌شوند، خواندن این کتاب علاوه بر کمک به تغییر و جایگزینی عادات، می‌تواند شناخت ما را در زمینه عادات تا حدود زیادی افزایش دهد.

کتاب هفت عادت مردمان موثر

اگر بپذیریم که عادت‌های روزانه و مداوم انسان در مجموع کارنامه و شخصیت او را تشکیل می دهند باید این موضوع را هم بپذیریم که توفیق افرادی که مردم آن‌ها را به‌عنوان افراد موفق می‌شانسند بیش از آن‌‌که حاصل استعداد، شانس یا روابط آنها باشد، حاصل عادت‌های حساب‌شده و خوب این افراد است. بله همان‌گونه که احتمالا حدس زده‌اید، استفان کاوی در کتاب هفت عادت مردمان موثر، با توجه به همین نکته به سراغ مشاهده و بررسی زندگی افراد موفق رفته و تلاش کرده عادت‌هایی که در همه این افراد مشترک است شناسایی کند و با معرفی آن‌ها بتواند تا حدودی مسیر موفقیت را از طریق تغییر عادات، برای مخاطبین ترسیم کند.

مولف ابتدا به بیان و تشریح تعاریف مختلفی که از موفقیت وجود دارد می‌پردازد و هر کدام را به‌نوعی به چالش می‌کشد و در نهایت تعریف خود را از موفقیت که حاصل تجربیات و درک شخصی خود او است، بیان می‌کند و بر اساس آن، به سراغ موضوع کتاب و بررسی عادت‌های مشترک در افراد موثر می‌رود و در نهایت، هفت عادت مشترک که اصلی ترین پایه‌های موفقیت این افراد هستند را با مخاطبین مطرح می‌کند.

کتاب عادت‌های خوب، عادت‌های بد

شاید بتوان گفت برای موفقیت در هر چالشی و تسلط بر هر پدیده‌ای ابتدا شناخت کامل از آن پدیده لازم است. نخستین ابزار در زمینه تغییر عادات نیز همین موضوع است که ما نحوه شکل‌گیری و علت ایجاد و چگونگی عملکرد عادت ‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و به شناخت نسبی خوبی از آن برسیم.

وندی وود، نویسنده کتاب عادت‌های خوب، عادت های بد، به دلیل سابقه علمی گسترده‌ای که دارد، بدون شک یک راهنمای خوب در این زمینه به حساب می‌آید، او در این کتاب به این موضوع می‌پردازد که چطور می‌شود که در انسان، مواردی به‌عنوان عادت، شکل می‌گیرند و اصلا منشا این شکل‌گیری عادت‌ها چیست و پس از بحث در مورد این موضوع، به بررسی انواع عادت و دسته‌بندی آن‌ها می‌پردازد. طبق نظر بسیاری از منتقدین این حوزه، کتاب عادت‌های خوب، عادت‌های بد، یک کتاب کاملا علمی و اصولی و موفق در زمینه شناخت عادات به حساب می‌آید و مطالعه آن می‌تواند در تغییر عادات تاثیری قابل توجه و مثبت داشته باشد.

کتاب عادت‌های خرد

بی حی فاگ، یکی از پژوهشگران باسابقه در زمینه بررسی رفتار و عادات انسان است، این مولف، تجربیات ۲۰ سال پژوهش و تدریس در دانشگاه استفورد‌ را به شکلی مفید و مختصر، در کتاب عادت‌های خرد، بیان کرده است. این کتاب یکی از پرفروش‌ترین و موثرترین‌ کتاب‌های حوزه تغییر عادت است، بی حی فاگ در این کتاب ارزشمند، سعی می‌کند مسیری کم‌چالش و راحت برای تغییر عادات ارائه دهد، از نام کتاب پیداست که تمرکز این کتاب هم بر تغییر عادت های کوچک است، مولف در این کتاب می‌گوید که تغییر عادات کوچک با توجه به اینکه از نظر ذهنی برای مخاطب سخت نیست، می‌تواند یک شروع عالی برای ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی باشد. انتخاب و تغییر عادت‌های ریز و ساده به دلیل اینکه اغلب به آن‌ها چندان اهمیت نمی‌دهیم بسیار راحت‌تر است و از دیگر سو موفقیت در همین تغییرات می‌تواند در ما برای تغییرات بیشتر و بزرگ‌تر ایجاد انگیزه کند. فاگ می‌گوید که سه فاکتور توان و انگیزه و محرک، اساسی‌ترین نقش را تغییر عادات دارند و برای انجام هر تغییر سنجیدن و تامین این سه مورد می‌تواند مسیر را تغییر را تا حدود زیادی هموار کند.

منبع: طاقچه

573549