به گزارش سایت خبری پرسون، از اصفهان؛ محمدرضا فلاح اظهار کرد: یکی از شهرهایی که انجام فعالیتهای شهری در آن سخت است و به دلیل بافت تاریخی موجود، اجرای پروژهها در آن با مشکل مواجه میشود، اصفهان است.
وی افزود: برای اجرای مقاطعی از پروژه متروی اصفهان گاهی با مخالفت مسئولان سازمان میراث فرهنگی و سازمانهایی همچون یونسکو مواجه میشویم، زیرا معتقدند نباید در بافت تاریخی پروژه عمرانی اجرا شود؛ البته این حساسیت بجا و درست است و این بافت برای مدیریت شهری نیز بسیار ارزشمند است و باید دقت لازم را داشته باشیم، اما تلاش میکنیم تا علاوه بر حفظ این بافت، شهر اصفهان را از پروژههای ضروری برای شهروندان بیبهره نکنیم.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: زمانی بیان میشد که خط یک مترو به سیوسهپل و خط دو به آثار تاریخی میدان امام خمینی (ره) آسیب میزند و همین مباحث اجرای پروژه را با تأخیر مواجه کرد، بهطوری که در حال حاضر میبینیم با بودجههای کلان، باز هم آنطور که باید سر وقت نمیتوانیم پروژه مترو را به سرانجام برسانیم.
فلاح با بیان اینکه پروژههایی همچون گذر آقانورالله نجفی نیز به همین سرنوشت گرفتار شد و میبینیم که خیابانهای حافظ و نشاط گنجایش تردد خودروها به این میزان را ندارد و قرارگیری آن در نزدیکی میدان امام (ره)، معضلاتی را ایجاد کرده است، اضافه کرد: در دهه ۱۳۸۰ قرار شد طرحی تهیه و این خیابانها به هم متصل شود و علاوه بر آن بافت فرسوده پشت این میدان و مسجد شیخ لطفالله نیز ساماندهی یا احیا شود که طرح خوبی بود، اما با مخالفت مسئولان سازمان میراث فرهنگی روبهرو و موضوع به کارشناسان میراث و پس از آن یونسکو کشیده شد و در نهایت این مخالفتها موجب متوقف شدن پروژه شد.
وی با بیان اینکه با پیگیریهای مدیریت شهری ششم اصفهان از کمیسیون ماده ۵، میراث فرهنگی و شورای عالی شهرسازی، قرار شد پروژه ساماندهی محور آقانورالله نجفی با انجام اصلاحاتی اجرا شود، خاطرنشان کرد: البته این موارد، اصلاحاتی که اعضای شورا بهعنوان نمایندگان شهروندان برای شهر اصفهان میخواستند، نبود و بهدلیل تاکید میراث فرهنگی بر اصلاحات، مجبور به تمکین بودیم.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه طبق طرح اصلاحی، اقداماتی انجام شد که این آشفتگی در محور آقانورالله برچیده شود و این گذر سروسامان بگیرد که این پروژه آماده بهرهبرداری است، ادامه داد: معتقدم با تحقق مدیریت یکپارچه شهری و سپردن مدیریت بافت تاریخی به شهرداری، این نهاد شهری با حفظ بافت و ارتقای ارزش افزوده برای این پهنههای فرسوده، نهتنها مشکلاتی از این قبیل را رفع خواهد کرد، بلکه میتواند برای شهروندان و گردشگران مفید باشد.
منبع: شهرداری