گذرحاج آقا نورالله نجفی، مردم را از شتاب های بلا استفاده نجات می دهد

عضو هیئت علمی گروه معماری شهرسازی با اشاره به نقش گذرهای تاریخی در بافت شهرها گفت: پروژه حاج‌آقا نورالله نجفی گام اول حرکت در نگاه جدید شهرسازی است؛ چنین گذرهایی ما را از شتاب‌های بلااستفاده نجات داده و مکثی ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند مردم تجربه متفاوت و شیرینی در این نقاط داشته باشند.
تصویر گذرحاج آقا نورالله نجفی، مردم را از شتاب های بلا استفاده نجات می دهد

به گزارش سایت خبری پرسون،از اصفهان؛سید محمدرضا میرعلایی اشاره به نقش گذرهای تاریخی در بافت شهرها اظهار کرد: با توجه به ساختار کالبدی شهرهایی مانند اصفهان که محوریت بازار، اماکن مذهبی و اجتماعات مردمی را داشتند، گذرها موردی فراتر از معبر است یعنی به فضایی تعاملی-اجتماعی اطلاق می‌شود.

وی با بیان اینکه در این بافت‌ها رخدادهای مختلف شکل می‌گرفته و اماکن با یکدیگر عملکردی متحدالرفتار داشتند، افزود: در ادامه این روند این موارد تبدیل به عنصر شهری می‌شدند اما با گذر زمان اثر این گذرها کمتر شده و تبدیل به معابر برای راه واسط اتصالی شده است.

عضو هیئت علمی گروه معماری شهرسازی خاطرنشان کرد: این عملکرد در سال‌های اخیر به فراموشی سپرده شده و نه تنها نقش خود را از دست داده، بلکه نقشی مخرب پیدا کرده زیرا نگاه‌مان را به سمت سواره محوری توسعه دادیم و شاهد اثر آن در ساختار شهری بودیم.

میرعلایی با تاکید بر اینکه ذات و ماهیت نیازی انسان با گذشته یکسان است و در این راستا تکنولوژی و بسترهای مرتبط با آن زمانی کارآمد هستند که بتوانند پاسخگوی نیاز انسان‌ها باشند، تصریح کرد: پروژه حاج‌آقا نورالله نجفی گام اول حرکت در نگاه جدید شهرسازی است؛ چنین گذرهایی ما را از شتاب‌های بلااستفاده نجات داده و مکثی ایجاد می‌کنند و باعث می‌شوند مردم تجربه متفاوت و شیرینی در این نقاط داشته باشند.

وی ادامه داد: چنین پروژه‌هایی، پروژه‌های محرک‌اند یعنی شاید به تنهایی اتفاق بزرگ و خاصی را رقم نزنند اما قطعه‌ای از پازلی هستند که اگر این مسیر ادامه داشته باشد، در میان و بلندمدت تأثیری شگرف خواهد داشت و در این مسیر این نقطه شروع قابل دفاع است.

عضو هیئت علمی گروه معماری شهرسازی با بیان اینکه بهره‌بردار این پروژه مردم هستند و در این راستا موردی که برای عامه مردم باشد، همیشه ماندگار است، یادآور شد: یکی از آسیب‌های مطرح در برخی از موارد ساختار جزیره‌ای و بخشی است و در این راستا نیازمند خردجمعی هستیم که این ساختار را به یکدیگر پیوند دهد.

میرعلایی خاطرنشان کرد: موتور محرک توسعه شهری، ساختار مدیریت شهری است و در این راستا اگر هزینه و زمانی که در این بخش صرف می‌شود، در کنار رویکرد متولی صاحب‌نظر مانند میراث فرهنگی و سازمان زیباسازی قرار بگیرد، شاهد نتیجه‌ای متفاوت و مطلوب خواهیم بود.

وی با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها در پروژه‌های شهری گفت: زمانی که موارد به خوبی به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود و در آن حضور دارند، باعث دوام امر می‌شود و در این راستا اطلاع‌رسانی و حضور مردم نقشی مؤثر در این زمینه دارد.

منبع: صدا سیما

573775