شناسایی ۱۷ هزار بیمار دیابتی در خراسان شمالی

مدیرگروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی خراسان‌شمالی گفت: اکنون ۹.۶۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال خراسان شمالی مبتلا به دیابت هستند.
تصویر شناسایی ۱۷ هزار بیمار دیابتی در خراسان شمالی

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر فلوریا انفرادی روز سه شنبه اظهار کرد: از این تعداد حدود سه هزار نفر در سامانه مدیریت بیماری های نادر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مصرف "پن انسولین" ثبت شده اند.

به گفته وی؛ اکنون ۹.۶۱ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال خراسان شمالی مبتلا به دیابت هستند.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی یادآور شد: هم‌اکنون خدمات غربالگری و مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت و همچنین شناسایی بیماران جدید در تمام مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت استان به صورت رایگان ارائه می‌شود.

انفرادی با بیان اینکه ۲۵ درصد افراد دیابتی از بیماری خود آگاهی ندارند، گفت: دیابت نوع ۲ را در بسیاری از موارد می توان با حفظ عادات سالم و خودمراقبتی به تعویق انداخت یا از آن پیشگیری کرد.

بیماری‌های قلبی علت مرگ بسیاری از دیابتی ها

وی با بیان اینکه بیماری های قلبی و عروقی علت بسیاری از مرگ‌ها در افراد دیابتی است، خاطرنشان کرد: اگر دیابت بدون تشخیص و درمان باقی بماند، می‌تواند افراد را در معرض خطر بیشتر بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دهد.

انفرادی با اشاره به اینکه بیماری‌های قندی و چربی بالا احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد، گفت: اصلاح سبک زندگی و عادات غذایی مناسب می تواند، ۶۰ درصد از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

مدیرگروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: سن ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی بسیار پایین آمده بنابراین اصلاح سبک زندگی و عادات غذایی نیز باید قبل از ۲۰ سالگی یا حتی در نوجوانی انجام شود.

به گزارش ایرنا، دیابت یا بیماری قند، ناشی از اختلال متابولیسم و سوخت و ساز بدن است که به دلایل گوناگون ظاهر می شود و با درجه های مختلف کمبود انسولین و یا عدم پاسخ به انسولین در بدن بیمار همراه است.

دیابت به ۲ نوع تقسیم می شود؛ دیابت نوع یک که به دیابت دوره نوجوانی، وابسته به انسولین و دوره کودکی نیز معروف است در اثر اختلال در سوخت و ساز بدن و عدم ورود قند موجود در خون به سلولها، قند در رگها انباشته می شود و موجب افزایش قند خون می گردد.

بر اساس تحقیقات انجام شده بین پنج تا ۱۰ درصد بیماران دیابتی در گروه نوع یک قرار دارند، دیابت نوع ۲ که ۸۵ تا ۹۰ درصد بیماران دیابتی را در بر می گیرد، بیشتر زمینه ارثی دارد و عوامل محیطی موجب بروز علائم بیماری می شود.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت واقع در شمال شرق کشور است.

منبع: ایرنا

547403