داده های آماری دولت

واقعیت آن است که مرجع رسمی آمار در ایران نه بانک مرکزی بلکه مرکز آمار است که با توجه به داده های آماری مختلف از اقتصاد ایران در شرایط مختلف آمارهایی را بر اساس دستورات سازمانی خود ارائه می دهد.
تصویر داده های آماری دولت

به گزارش سایت خبری پرسون، مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی در یادداشتی نوشت: دولت سیزدهم از بدو روی کار آمدن به رغم اینکه تاکنون گشایشی در امور مربوط به تحریم ها و حتی عضویت ایران در اف ای تی اف ایجاد نکرده و در شرایطی که مشکلات اقتصادی زیادی در کشور وجود دارد اما تاکید می کند که طبق آمار از میزان بیکاری کاسته شده است و این مورد در آن معناست که احتمالا بر تعداد افرادی که سر کار رفته اند افزوده شده است. از سوی دیگر می گوید که شرایط اقتصادی بهبود یافته است به طوری که رشد اقتصادی را دستاورد خود دانسته و کاهش تورم در ماه های اخیر را هم به علت کوشش های نهادهای اقتصادی دولت می دانند.

با این وجود پذیرش این آمارها البته برای جامعه ای که با مشکلات زیاد اقتصادی روبه روست، آسان نیست. واقعیت آن است که مرجع رسمی آمار در ایران نه بانک مرکزی بلکه مرکز آمار است که با توجه به داده های آماری مختلف از اقتصاد ایران در شرایط مختلف آمارهایی را بر اساس دستورات سازمانی خود ارائه می دهد. در کنار این مرجع رسمی آماری، اما بانک مرکزی هم اقدام به اعلام آمارهایی می کند که بعضا با آمارهای مرکز آمار یکی نیست اما در هر دولتی هرکدام از این داده های آماری به نفع دولت ها باشد، آن آمار از سوی دولت های مختلف ارائه می شود.

به صورت کلی می توان برخی داده های آماری از سوی دولت را مورد بررسی قرار داد زمانی که دولت می گوید توانسته تعداد قابل توجهی شغل ایجاد کند باید این ادعا مورد بررسی قرار گیرد. برای نمونه می توان در این ارتباط بررسی کرد که چه تعداد افراد در طول سال گذشته و یا ماه های قبل مشغول به فعالیت اقتصادی و به عبارت بهتر شغل به دست آورده اند برای این مورد می توان آماری از تعداد افرادی که بیمه شده اند را ارائه داد و از سوی دیگر بررسی کرد که چه میزان از افرادی که در گذشته برای آنها لیست بیمه رد می شده در طول همین ماه های مشابه دیگر نتوانسته اند بیمه رد کنند و چه تعداد از آنها بیکار شده اند و از سوی دیگر برخی افراد هم هستند که البته شغل ثابتی ندارند اما تلاش می کنند که حق بیمه خود را به صورت ماهانه به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز کنند.

تعدادی از این افراد زنان خانه دار هستند که با توجه به قوانین مصوب مجلس با هزینه کمتری می توانند برای خود سابقه بیمه ایجاد کنند و بازنشسته شوند حال اینکه اساسا ممکن است به فعالیت اقتصادی مشغول نباشند. از این رو به منظور بررسی دقیق آمارهای دولت می توان از دولت خواست که داده های آماری که براساس آن آمارها را به جامعه انتقال می دهد را در اختیار رسانه ها قرار دهد. ارائه چنین داده هایی به مردم، مطبوعات و کارشناسان در حقیقت نوعی شفاف سازی است که کمک می کند کارشناسان با نگاه مناسب تری به داده های دولت در ارتباط با مسائل اقتصادی بنگردند.

منبع: آرمان ملی

547106