سلول‌های ایمنی خود را منجمد نکنید

استعمال ویپ می‌ تواند از انجام کارآمد نوتروفیل‌ها، اولین خط دفاعی سیستم ایمنی در برابر مهاجمان مضر خارجی، جلوگیری کند.
تصویر سلول‌های ایمنی خود را منجمد نکنید

به گزارش سایت خبری پرسون، نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است که حتی قرار گرفتن متوسط در معرض بخار بدون نیکوتین سیگارهای الکترونیکی می تواند به معنای واقعی کلمه نوتروفیل ها یعنی سلول های ایمنی خط مقدم بدن را در مسیر خود متوقف کرده و توانایی آنها را برای مبارزه با مهاجمان خارجی کاهش دهد. محققان می ‌گویند که استعمال این نوع سیگارها بی ‌خطر نبوده و در استفاده طولانی ‌مدت مضر هستند.

از زمان معرفی سیگارهای الکترونیکی در حدود سال ۲۰۰۷ که به عنوان ویپ شناخته می شوند، این محصولات بسیار محبوب شده اند.

یافته های یک مطالعه تخمین می‌ زند که تعداد جهانی ویپرها در سال ۲۰۲۱، ۸۲ میلیون نفر بوده است. برخی از مصرف کنندگان معتقدند که این نوع سیگارها مضرات کمتری نسبت به سیگار دارند و در برخی از کشورها به عنوان ابزار ترک سیگار مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

علاوه بر شواهد موجود، مطالعه جدیدی که توسط محققان دانشگاه بیرمنگام بریتانیا انجام شده است، نشان می‌ دهد: استعمال ویپ می‌ تواند از انجام کارآمد نوتروفیل‌ها، اولین خط دفاعی سیستم ایمنی در برابر مهاجمان مضر خارجی، جلوگیری کند.

آرون اسکات (Aaron Scott) پژوهشگر این مطالعات می ‌گوید: سیگارهای الکترونیکی ابزاری اثبات ‌شده و کم‌ ضرر برای کمک به سیگاری‌ها برای ترک سیگار هستند.

محققان نمونه خون افرادی را که هرگز سیگار نکشیده اند را گرفته و نوتروفیل های گرفته شده را در معرض ۴۰ پف ویپ بدون طعم قرار دادند. نیمی از نمونه ها در معرض بخار حاوی نیکوتین از مایع الکترونیکی، نیمی دیگر در معرض بخاری که حاوی نیکوتین نبود قرار گرفتند.

محققان دریافتند: نوتروفیل ها در هر دو گروه با نیکوتین و بدون نیکوتین زنده می مانند، اما در جای خود گیر کرده و قادر به انجام عملکرد طبیعی خود نیستند.

اسکات می ‌گوید: ما دریافتیم که پس از قرار گرفتن کوتاه مدت و در سطح پایین با بخار سیگار الکترونیکی، سلول‌ها زنده می‌ مانند اما دیگر نمی ‌توانند به طور مؤثر حرکت کرده و قادر به انجام عملکردهای حفاظتی طبیعی خود نیستند. جالب اینجاست که بخار مایعات الکترونیکی که حاوی نیکوتین نیستند نیز همان اثرات منفی بخار مایعات الکترونیکی حاوی نیکوتین را دارد.

به طور معمول، رشته های کوچک اکتین در نوتروفیل ها به آنها کمک می کند تا شکل خود را حفظ کرده یا تغییر دهند و به آنها اجازه حرکت به سمت مهاجمان و احاطه آنها را می دهند.

در نوتروفیل هایی که در معرض بخار سیگار الکترونیکی قرار گرفتند، بدون توجه به حضور نیکوتین، محققان غلظت بالایی از رشته اف-اکتین را مشاهده کردند. زمانی که اف-اکتین بیش از حد باشد، مهاجرت نوتروفیل ها و توانایی آنها در بلع و از بین بردن اجسام خارجی را مختل می کند.

محققان در خاتمه می افزایند: تأثیر مشاهده شده که بخار سیگار الکترونیکی بر تحرک نوتروفیل ها داشت، نگران کننده است و کسانی که به طور منظم از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند، بیشتر در معرض خطر بیماری های تنفسی قرار می گیرند.

منبع: عصرترکیه

510219