اعتیاد به سیگار چه تبعاتی برای سلامت روان دارد؟

تحقیقات جدید نشان داده اند که اعتیاد به سیگار می‌تواند باعث افسردگی و اختلال دوقطبی شود.
تصویر اعتیاد به سیگار چه تبعاتی برای سلامت روان دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از الاهرام، یک مطالعه جدید تأثیرات منفی اعتیاد به سیگار را بررسی کرده که نتایج آن با سلامت روان مرتبط بود.

این تحقیق نشان داده است افرادی که سیگار می‌کشند ۲۵۸ درصد بیشتر به دلیل اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی یا افسردگی شدید در بیمارستان بستری می‌شوند.

محققان دانشگاه آرهوس در دانمارک بیش از ۳۳۰۰۰۰ شرکت‌کننده از Biobank بریتانیا را برای درک ارتباط بین سیگار کشیدن و بیماری‌های روانی ارزیابی کردند.

این مطالعه نشان داد که عامل ژنتیکی ممکن است در خطر سیگار کشیدن مکرر و بستری شدن در بیمارستان به دلیل بیماری روانی نقش داشته باشد؛ بنابراین اگر فردی استعداد ژنتیکی برای سیگار کشیدن زیاد داشته باشد، همین عامل ژنتیکی نیز می‌تواند شانس بستری شدن فرد در بیمارستان به دلیل وجود مشکلات حاد را افزایش دهد.

محققان دریافتند که احتمال سیگاری شدن یک کودک زمانی که پدر و مادر خوانده او سیگار می‌کشند، زیاد است؛ اما این خطر زمانی که والدین اصلی او سیگار می‌کشند بسیار بیشتر است.

این مطالعه مکانیسم بیولوژیکی که توسط آن سیگار باعث مشکلات سلامت روان می‌شود را ارزیابی نکرد، اما نویسندگان آن معتقدند که این مشکلات ممکن است به دلیل آسیب مغزی ناشی از نیکوتین موجود در سیگار باشد.

طبق این گزارش، یک نظریه برای این که چرا سیگار باعث اختلالات روانی می‌شود این است که نیکوتین بازجذب ناقل عصبی سروتونین را به مغز مسدود می‌کند و ما می‌دانیم که افراد مبتلا به افسردگی سروتونین کافی تولید نمی‌کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

510211