جابجایی زائران اربعین با اتوبوس‌های ایرانی تا نزدیک‌ترین شهر مرزی عراق

امسال برای جلوگیری از افزایش کرایه ماشین‌ها در مرزها، اتوبوس‌هایی با قیمت مصوب زائران را تا پایانه‌های مرزی جابجا می‌کنند. مسؤول قرارگاه حمل و نقل مرزی اربعین می‌گوید: اتوبوس‌های ما به عنوان پشتیبان در خاک عراق هم مستقر می‌شوند.
تصویر جابجایی زائران اربعین با اتوبوس‌های ایرانی تا نزدیک‌ترین شهر مرزی عراق

به گزارش سایت خبری پرسون، برخلاف تصور برخی، سفر به عراق در ایام اربعین رایگان نیست. در این بین با توجه به برپایی موکب‌های مختلف، اسکان و پذیرایی فراهم است، اما زائران برای امور مختلف به ویژه وسایل حمل و نقل باید خودشان هزینه‌ها را بپردازند.

یکی از موضوعاتی که مخاطبان خبرگزاری ما در سامانه فارس من مطرح کرده‌اند، نظارت بر هزینه حمل و نقل در عراق هم‌زمان با ایام اربعین است. مخاطبان می‌گوید: «همه‌ساله در اربعین حسینی وقتی ایرانی‌ها پا به آن سوی مرزها می‌گذارند و می‌خواهند ماشینی کرایه کنند، با قیمت‌های سرسام آوری روبرو می‌شوند. هیچ نظارتی روی ماشین‌های مسافربری عراق نیست». بر همین اساس خواستار پیگیری این موضوع شده‌اند. (اینجا بخوانید)

مرتضی ضامنی، مسؤول قرارگاه حمل و نقل مرزی اربعین با بیان اینکه مسؤولیت اصلی حمل و نقل بعد از گذر زائران از مرزها، عراق است، می‌گوید: عراق مسؤول حمل و نقل در کشورش است. با این وجود، با توجه به حضور میلیونی زائران ایرانی در عراق هم‌زمان با اربعین، ما در هشت مرز خدمات حمل و نقل به زائران ارائه می‌دهیم.

وی می‌افزاید: ما در مسیرهای مختلف منتهی به مرزهای خروجی همچون مهران، شلمچه، خسروی و چذابه اتوبوس‌هایی را به سوی مرزها مستقر می‌کنیم. همچنین در مرزهای ورودی ریمدان و میرجاوه اتوبوس‌هایی برای انتقال زائران پیش‌بینی شده است.

ضامنی با اشاره به استقرار ناوگان حمل و نقل ایران در خاک عراق، تصریح می‌کند: این وسایل حمل و نقل عمومی، پشتیبان حمل و نقل عراقی‌ها به شمار می‌روند تا به زائران در مرزها خدمات ارائه دهند. هنوز تعداد قطعی این وسایل مشخص نشده، اما با همکاری عراق، تعداد از اتوبوس‌های ما در عراق زائران را تا نزدیک‌ترین شهر مرزی جابجا خواهد کرد که هزینه این اتوبوس‌ها هم مصوب است.

وی با اشاره به گرانی حمل و نقل می‌افزاید: وقتی تعداد وسایل حمل و نقل عمومی کم شود، با افزایش تقاضا ممکن است برخی قانون‌شکنی کرده و هزینه‌ها را افزایش دهند. بر همین اساس سعی داریم که جلوی کاهش وسایل حمل و نقل را گرفته و اتوبوس‌هایی در مرز با قسمت مصوب مستقر کنیم و در این رابطه نیز برنامه‌ریزی لازم انجام می‌شود تا از گران‌فروش جلوگیری شود. بزودی هم قیمت‌های مصوب، نهایی و اعلام خواهد شد.

مسؤول قرارگاه حمل و نقل مرزی اربعین درباره کرایه ماشین‌ها در عراق هم‌زمان با اربعین خاطر نشان می‌کند: کرایه‌ها در عراق متناسب با قیمت‌گذاری انجام شده به زائران خدمات ارائه می‌دهد و کشور عراق مسوول نظارت بر آنهاست. با این وجود ما در تلاش هستیم تا با استقرار برخی اتوبوس‌های موسوم به شرکت واحد در مسیرهای کوتاه، زائران را در خاک عراق تا نزدیکترین شهر مرزی این کشور جابجا کنیم.

هر ساله در ایام اربعین حسینی بیش از ۹۰ درصد زائران به صورت زمینی به عراق سفر می‌کنند. امسال بر اساس تصمیم وزارت راه و شهرسازی با برنامه‌ریزی ستاد مرکزی اربعین، اتوبوس‌ها در برخی مرزها به ویژه مهران استقرار یافته و تا نزدیکی مرز زائران را جابجا می‌کند؛ به طوری که بیش از ۷ کیلومتر را که در سال‌های گذشته زائران پباده طی می‌کردند، امسال با اتوبوس می‌روند.

منبع: فارس

506216