حفظ زندگی به کمک شکلات

فواید مصرف شکلات برای سلامتی، به‌ویژه نقش بالقوه آن در کاهش خطر مرگ زودهنگام، موضوعی داغ در میان محققان بوده است. نتایج مطالعه جامع جدید نشان می‌دهد که مصرف شکلات می‌تواند خطر مرگ‌ومیر را تا ۱۰ درصد کاهش دهد.
تصویر حفظ زندگی به کمک شکلات

به گزارش سایت خبری پرسون به نقل از ارث، این یافته‌ها منعکس‌کننده نتایج مطالعات گذشته است که نشان می‌دهد، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دانه‌های کاکائو می‌تواند به ترمیم سلول‌های آسیب دیده در بدن کمک کنند و در نتیجه سلامت کلی را ارتقاء دهند. علاوه بر این، کاکائو با کاهش فشار خون و جلوگیری از تجمع چربی در شریان‌ها که برای سلامت قلب و عروق حیاتی هستند، مرتبط است.

این تحقیق بر اساس مطالعه سوابق سلامت ۸۴ هزار و ۷۰۹ زن در ایالات‌متحده طی دوره ۱۹ ساله انجام شد. نتیجه این بود که مصرف‌کنندگان شکلات در مقایسه با همتایان خود که هرگز افراط نمی‌کردند، کمتر به دلیل بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها جان خود را از دست دادند.

نتایج بررسی نشان داد که شکلات، در حالی که حاوی اجزای مفیدی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات فلاونوئیدی است، همچنین حاوی قند و چربی است که با افزایش وزن مرتبط هستند.

علیرغم اینکه برخی از شرکت‌کنندگان مصرف‌کننده شکلات عادات ناسالم مانند سیگار کشیدن، مصرف انرژی بیشتر و کیفیت رژیم‌ غذایی پایین را از خود نشان دادند، با این وجود ارتباطی بین مصرف بیشتر شکلات و احتمال کمتر ابتلا به دیابت و کلسترول خون بالا در شروع مطالعه یافت شد. البته زنان بیشتر احتمال دارد که شاخص توده بدنی (BMI) بالاتری با مصرف شکلات داشته باشند.

یکی از جنبه‌های جالب یافته‌های مطالعه این بود که زنان مصرف‌کننده شکلات، در مقایسه با کسانی که شکلات مصرف نمی‌کردند، کمتر در معرض خطر مرگ‌ومیر ناشی از علل مختلف قرار داشتند. علاوه بر این، این خطر با مصرف مکرر بیشتر، کاهش یافت و کمترین خطر در افرادی مشاهده شد که یک وعده در روز شکلات مصرف می‌کردند.

مزایای سلامتی شکلات، به ویژه شکلات تلخ، طی سال‌ها به‌طور فزاینده‌ای شناخته شده که شامل سلامت قلب، کاهش فشارخون و قندخون، بهبود عملکرد مغز، آنتی‌اکسیدان‌های موثر و سلامت مغز است.

منبع: ایسنا

505513