۵ مستند درباره شهید بهشتی و حادثه هفتم تیر ۶۰

هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰ و شهادت شهید بهشتی همواره یکی از سوژه‌های جذاب برای فیلمسازان بوده و فیلم‌های متعددی درباره آن ساخته شده است؛ آثاری که جنجالی هم شدند.

تصویر ۵ مستند درباره شهید بهشتی و حادثه هفتم تیر ۶۰

به گزارش سایت خبری پرسون، هفتم تیرماه مصادف با سالروز شهادت مظلومانه شهید سیدمحمد بهشتی و 72 تن از یارانش است. بمب‌گذاری هولناک در دفتر حزب‌ جمهوری اسلامی جان شهید بهشتی را گرفت تا هفتم تیرماه هر سال به یاد شهادت او و یارانش سوگواری کنیم.

بنابر گفته منابع تاریخی و اسنادی که به جای مانده، اتفاقاتی که در سال 1360 رخ داد و نتیجه آن ترور تعدادی از چهره‌های شاخص انقلاب اسلامی از جمله شهید بهشتی بود، با دخالت مستقیم سازمان منافقین انجام شد تا آخرین تیرهای باقیمانده آنها برای منفور شدن‌شان در نظر مردم ایران همان سال‌ها شلیک شود.

ترورهای سال 1360 و نقش سازمان مجاهدین خلق در آنها، همواره سوژه بسیار جذابی برای مستندسازان بوده تا با ساخت فیلم‌هایی در این زمینه به بررسی اسناد تاریخی آن دوران بپردازند. ماجرای هفتم تیرماه نیز از این اتفاق مستثنی نبوده و تاکنون فیلم‌های مستند زیادی از آن ساخته شده است. در این گزارش مروری بر مستندهایی داریم که درباره شهید بهشتی و اتفاقات هفتم تیرماه ساخته شده است.

ماجرای مواجهه شهید بهشتی با محمدرضا پهلوی

مستند «راز یک کینه» یکی از مستندهایی است که درباره شهید بهشتی ساخته شده و به بررسی زوایای اندیشه‌ای و گفتمانی شهید بهشتی قبل و بعد از انقلاب اسلامی می‌پردازد.

در این مستند موضوعات مهمی از زندگی شهید بهشتی بر پایه اسناد روایت شده است که از آن جمله می‌توان به مواجهه دکتر بهشتی با رژیم پهلوی، فعالیت‌های او از مقطع پیروزی انقلاب تا هفتم تیر سال 1360 و حضور شهید بهشتی در بحران کردستان اشاره کرد.

دو بازمانده هفتم تیر چگونه اتفاقات آن شب را تعریف می‌کنند؟

مستند «روز هفتم» به تهیه‌کنندگی فرج آلادین مستندی متفاوت درباره شهید بهشتی و اتفاقات هفتم تیرماه سال 1360 است؛ در این مستند سجاد قهرمانی‌پور به عنوان راوی به موزه سرچشمه (محل حزب جمهوری اسلامی) رفته و ایرج صفاتی دزفولی و سیدجلال ساداتیان از نمایندگان دور اول مجلس و از بازماندگان حادثه هفتم تیر در محل حادثه به مرور خاطرات و روایت وقایع آن روز می‌پردازند.

جنجالی و سندمحور مثل «ترور سرچشمه»

بدون شک، یکی از جنجالی‌ترین مستندهایی که درباره شهید بهشتی و اتفاقات هفتم تیرماه ساخته شده، «ترور سرچشمه» به کارگردانی محمدحسین مهدویان است. مهدویان که پیش از ورود به سینمای داستانی، تجربه سال‌ها فعالیت در عرصه مستندسازی را دارد، با ساخت مستند «ترور سرچشمه» نگاهی به زندگی شهید بهشتی و اتفاقات زندگی ایشان دارد.

مهدویان در این مستند سعی کرده با استفاده دقیق و درست از اسناد، حادثه هفتم تیرماه را بازخوانی کرده و عوامل رقم‌زننده آن را معرفی کند. به همین دلیل، او سراغ تعدادی از کسانی رفته که در آن شب نزدیک به محل حادثه بودند و یا اطلاعاتی قابل توجهی از جلسه داشتند.

ادعاهای مهدویان درباره مهندسی بودن انفجار ساختمان دفتر حزب و عوامل رقم‌زننده آن دریچه جدیدی را به پرونده هفتم تیرماه باز کرد و از این نظر مستندی درخور به شمار می‌رود.

بخش دوم مستند «ترور سرچشمه» با گذر از ماجرای ترور، نگاهی به زندگی، فعالیت‌ها و اثربخشی شهید بهشتی در طول حیات او دارد. او در این مستند تلاش کرده تا زندگی شهید بهشتی را به عنوان یکی از ارکان اصلی پیروزی انقلاب مورد بازخوانی قرار بدهد.

سابقه تشکیل حزب جمهوری اسلامی به روایت "دبیر کل"

مستند تاریخی- سیاسی «دبیر کل» به تهیه‌کنندگی محسن اولیایی نیز مروری با سابقه تشکیل حزب جمهوری اسلامی داشته و از این رهگذر، اندیشه‌های شهید بهشتی درباره ضرورت تشکل و حزب را بررسی کرده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در 29 بهمن 1357، حزب جمهوری اسلامی اعلام موجودیت کرد. این حزب یکی از مهمترین تشکل‌های سیاسی در سال‌های ابتدایی انقلاب بود که اکثریت مجلس اول و دوم و همچنین دولت‌های اول تا سوم را در دست داشت.

سیدمحمد بهشتی، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی، اکبر هاشمی رفسنجانی، سیدعلی خامنه‌ای و محمد جواد باهنر از اصلی‌ترین بنیانگذاران حزب‌ جمهوری اسلامی بودند.

روایت داستان تلخ 7 تیر در "قصه‌های انقلاب"

هفتم تیرماه سال 1360 یادآور حادثه‌ای تروریستی و تلخ برای مردم ایران است، اتفاقی که توسط عوامل گروهک منافقین انجام شد.

مجموعه مستند «قصه‌های انقلاب» به کارگردانی مهدی شامحمدی با دریچه نگاه جدیدی به انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی نگاه کرده و ابعاد مختلف این حادثه را بازنمایی کرده است.

این مجموعه با استفاده از تکنیک کامیک موشن و تصاویر مستند از روز حادثه، ساخته شده و تلاش دارد اتفاقات تیرماه سال 1360 را از چند ماه قبل مورد واکاوی قرار بدهد.

مجموعه مستند "قصه‌های انقلاب" که پیش از این از تلویزیون نیز پخش شده است.

منبع: تسنیم

491254