به گزارش سایت خبری پرسون، مجتبی پیررزاد مدرس و مشاور توسعه کسب و کار در یادداشتی نوشت: هــوش مصنوعــی یــا artificialintelligence شاخه ای از علوم رایانه است که هدف اصلی آن تولید ماشین های هوشمندی است که توانایی انجام وظایفی که نیازمند به هوش انسانی است را داشته باشد.
هوش مصنوعی در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر اســت و منظور از هوش مصنوعی در واقع ماشینی است که به گونه ای برنامه نویسی شده که همانند انســان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انســان را داشته باشد. این تعریف می تواند به تمامی ماشین هایی اطلاق شــود که بگونه ای همانند ذهن انسان عمل می کنند و می توانند کارهایی مانند حل مسئله و یادگیری داشته باشند.
اهداف هوش مصنوعی
اســاس هوش مصنوعی آن است که هوش انسان و طریق کار آن به گونه ای تعریف شود که یک ماشین بتوانــد آن را به راحتی اجرا کند و وظایفی که بر آن محول می شــود را به درستی اجرا کند. هدف هوش مصنوعی در حقیقت بر سه پایه استوار است:
.۱ یادگیری .۲ استدلال .۳ درک هوش مصنوعی (AI) شاخه گسترده ای از علوم رایانه اســت که مربوط به ساخت ماشین های هوشمند با به هوش انسان ً توانایی انجام وظایفی است که معمولا نیاز دارند. هوش مصنوعی یک علم میان رشته ای با چندین رویکرد است، اما پیشرفت در یادگیری ماشین در هر ً و یادگیری عمیق باعث ایجاد تغییر الگوی تقریبا بخش از صنعت فناوری می شود.
چالش ها و خطرات هوش مصنوعی در کسب و کارها دو مشــکل عمده در رابطه با افراد برای به کارگیری هوش مصنوعی وجود دارد و این دو مشکل یکی نبود درکی از هوش مصنوعی در بین افراد غیرمتخصص و کارمنــدان یک شــرکت اســت و دیگری کمبود متخصصان هوش مصنوعی در حوزه هر کسب و کار می باشد. به کارگیری هوش مصنوعی در یک کسب و کار تــا حد زیادی نیاز به مدیریتی آشــنا با هوش مصنوعی و درک آن تکنولوژی دارد. متاسفانه هنوز بســیاری از افراد به هوش مصنوعی به صورت یک افسانه نگاه می کنند و انتظارات غیرعلمی و تا حدی تخیلــی از آن دارند و نمی دانند که هوش مصنوعی چه تحولی را می تواند در کسب و کار آن ها ایجاد کند.
پیاده سازی حتی ساده ترین برنامه های هوش مصنوعی می تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد و شرکت ها را ملزم به کسب مهارت های هوش مصنوعی مناسب می کند. وارد کردن هر نوع هوش مصنوعی به گردش کار مستلزم ادغام دقیق وظایف انسان و ماشین است؛ به طوری که هوش مصنوعی باعث افزایش مهارت های افراد شود. در نهایت، شرکت ها باید منافع مشتریان را در ذهن داشــته باشــند. هرچه برنامه های هوش مصنوعی هوشمندتر و یکپارچه تر باشند، نگرانی مشتریان درباره حفظ حریم خصوصی، امنیت و مالکیت داده ها بیشتر می شود. ممکن است مشــتریان درباره برنامه هایی کــه داده های مکان را بــدون اطلاع آن ها ضبط و به اشــتراک می گذارند یا بلندگوهای هوشــمندی که ممکن است در حال شنود آن ها باشد، تردید کنند.
به طور کلی، مصرف کنندگان تمایل مبادله برخی از داده های شخصی و حریم خصوصی را در ازای ارزشی که برنامه های نوآورانه می توانند ارائه دهند، نشــان داده اند. به نظر می رســد نگرانی ها درباره برنامه های هوش مصنوعی مانند الکســا بــا درک مزایای آن ها کم شده است. بنابراین کلید موفقیت برای بازاریابان همان طور که هوش و دسترسی به هوش مصنوعی خود را گســترش می دهند، اطمینان از شفافیت در کنترل های حریم خصوصی و امنیت آن است. برای تضمین پشتیبانی و حفظ اعتماد مشتریان، مدیران ارشــد بازاریابی باید هیئت هایی بــرای ایجاد اصول اخالقی و حفظ حریم خصوصی متشکل از کارشناسان بازاریابی و حقوقی را برای بررســی پروژه های هوش مصنوعی، به ویژه مواردی که شامل داده های مشتری یا الگوریتم هایی هســتند که ممکن اســت مستعد سوگیری باشند، ایجاد کند.
درحالی که بازاریابی هوش مصنوعی جای پیشرفت دارد، مــا از مدیران ارشــد بازاریابی می خواهیم که درباره قابلیت هــای فعلی خود واقع بین باشــند. با وجود تبلیغــات زیاد، هوش مصنوعی هنوز می تواند وظایف محدودی را انجام دهد، نه اینکه کل عملکرد یــا فرآیند بازاریابی را اجرا کند. با این وجود، در حال حاضر مزایای قابل توجهی برای بازاریابان ارائه می دهد و در واقــع در برخی از فعالیت های بازاریابی ضروری است و قابلیت های آن به سرعت در حال رشد است. ما معتقدیم که هوش مصنوعی در نهایت بازاریابی را متحول می کند، اما این سفری است که ده ها سال به طول می انجامد. عملکرد بازاریابی و سازمان هایی که از آن پشتیبانی می کنند، به ویژه فناوری اطلاعات، باید به ایجاد قابلیت های هوش مصنوعی و رســیدگی به خطرات احتمالی توجه طولانی مدت داشته باشند. ما از بازاریابان می خواهیم که امروز از یک استراتژی برای استفاده از قابلیت های فعلی هوش مصنوعی و آینده احتمالی آن استفاده کنند.
بــرای کارها و فرآیندهای بســیار تکــراری که در هر کســب و کار توســط انســان ها انجام می شود، می توان از فرآیندهای اتوماســیون رباتیک استفاده کــرد. الگوریتم های یادگیری ماشــین می توانند با analytics و CRM ادغــام شــوند تا با کشــف اطالعــات الزم، بهتر به مشــتریان خدمت کنند. از چت بات ها نیز می تــوان برای ارائه خدمات فوری به مشتریان در وب سایت نیز استفاده کرد. به زودی از هوش مصنوعی در تمامی سطوح رفتاری، کاری و عملکردی بیشتر خواهیم دید و شنید و مثل همیشه ناگزیر از تکنولوژی جهانی هستیم.
منبع: آفتاب یزد