۱۰ اتفاقی که دنیا را همین امسال تکان خواهد داد!

«اوپن‌‌ای‌‌آی» بیشتر قابلیت‌‌های پولی «چت جی‌‌پی‌‌تی» را در نسخه رایگان فعال کرده؛ تحولی مهم که دامنه نفوذ هوش‌‌مصنوعی را بر زندگی ما افزایش می‌‌دهد؛ با این سرعت تحولات، چه پیش‌‌بینی درباره آینده هوش مصنوعی می‌‌شود؟
تصویر ۱۰ اتفاقی که دنیا را همین امسال تکان خواهد داد!

به گزارش سایت خبری پرسون، شاید مهم‌ترین تحول سالیان اخیر عرصه تکنولوژی که منجر به زیرو رو شدن کسب و کارها خواهد شد، همین ورود هوش مصنوعی به عرصه محتوای متنی یا تصویری‌ست. حالا «اوپن‌‌ای‌‌آی» بیشتر قابلیت‌‌های پولی «چت جی‌‌پی‌‌تی» را در نسخه رایگان فعال کرده؛ تحولی مهم که دامنه نفوذ هوش‌‌مصنوعی را بر زندگی ما افزایش می‌‌دهد؛ با این سرعت تحولات، چه پیش‌‌بینی درباره آینده هوش مصنوعی می‌‌شود؟ روزنامه خراسان پاسخ می‌دهد. با ما همراه باشید.

پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های جهانی برای راه‌حل‌های پیشنهادی هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۷ از سقف ۵۰۰ میلیارد دلار هم فراتر خواهد رفت که نمایانگر تغییر چشمگیر سرمایه‌گذاری‌های فناوری در مسیر پیاده‌سازی هوش مصنوعی و پذیرش محصولات و خدمات به‌وسیله هوش مصنوعی است. IDC اخیراً میزبان یک وبینار FutureScape توسط ریتو جیوتی، معاون گروه خدمات تحقیقات بازار و مشاوره در حوزه هوش مصنوعی و خودکارسازی جهانی بود. این وبینار برخی از ۱۰ پیش‌بینی مهم هوش مصنوعی را برای ۲۰۲۴ و سال‌های پس از آن مطرح می‌کند.

1. کاهش خطرات هوش مصنوعی مولد

بهره‌وری سریع و خطر فاجعه‌بار دو روی سکه جدید و درخشنده هوش مصنوعی مولد هستند. برای کاهش این خطرات، ارایه‌دهندگان پلت‌فرم ابری و نرم‌افزاری، بسته‌های امنیتی و مدیریت هوش مصنوعی مولد را با خدمات اصلی خود همراه می‌کنند تا محصولات‌شان را متمایز و ارزشمند کنند.

2. الزامات قانونی متنوع

در هر کشور و منطقه‌ تلاش‌ها برای برپایی و گسترش سامانه‌‌های هوش مصنوعی سازوکار خود را دارد. این الزامات قانونی گوناگون، بی‌شک به اتخاذ رویکرد‌های مرحله‌ای بیش‌تر ازسوی سازمان‌ها برای عرضه هوش مصنوعی خواهد انجامید که البته زمان ارزش‌گذاری را نیز افزایش داده‌است.

3. مکالمه به‌عنوان رابط کاربری استاندارد

مکالمه در حال تبدیل‌شدن به رابط کاربری استانداردی برای برنامه‌ها و راه‌حل‌های سازمانی و مشتری‌محور است. این رابط‌های هوش مصنوعی گفت وگومحور، تأثیری چشمگیر بر تعامل مشتری، فروش، بازاریابی و حتی میز کمک‌ ‌فناوری اطلاعات خواهد داشت.

10 اتفاقی که دنیا را همین امسال تکان خواهد داد

4. تمرکز بر نتایج

با کامل‌شدن درک حامیان پروژه از خودکارسازی، آن‌ها تمرکز خود را از فناوری به نتایج تغییر می‌دهند. آنگاه که نیازمند اثبات ارزش ملموس سرمایه‌گذاری‌شان باشند، ارائه‌ها با شاخص عملکرد‌های همسو با نتایج تجاری و مالی اندازه‌گیری خواهند شد.

5. ابزار‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مولد، کیفیت نرم‌افزار را خودکار می‌کنند

به‌دلیل ارزشی که هوش مصنوعی مولد برای ابزار تست نرم‌افزار به ارمغان می‌آورد، IDC انتظار دارد که شاهد تغییری سریع در آینده آزمایش نرم‌افزار نیز باشد. بدین‌گونه، فروشندگان قادر به تولید درصد چشمگیری از تست‌ها می‌شوند که به کاهش تلاش‌های فنی و بهبود پوشش آزمایش و درنهایت، افزایش کیفیت کدها منجر خواهد گردید.

6. تغییر خدمات نوسازی برنامه‌های فناوری اطلاعات به‌وسیله هوش مصنوعی مولد

افزایش استفاده از هوش مصنوعی در نوسازی برنامه‌های کاربردی خدمات فناوری اطلاعات، می‌تواند کارایی را ساده کند، سرعت ارائه خدمات را افزایش دهد و مرز‌های خدمات فناوری اطلاعات را استحکام بخشد.

7. بازشدن پای هوش مصنوعی به استخراج دانش

آخرین پیشرفت‌ها در هوش مصنوعی مولد، زمینه‌ساز افزایش تقاضا برای قابلیت‌هایی چون پاسخگویی به پرسش‌های زبان طبیعی و جستجوی محاوره‌ای برای پشتیبانی از استخراج دانش خود‌محور شده است.

10 اتفاقی که دنیا را همین امسال تکان خواهد داد

8. کسب درآمد از هوش مصنوعی مولد

اگرچه فناوری خود، منبعی برتر محسوب می‌شود؛ اما شکل کسب‌وکار است که کمک خواهد کرد تا از هوش مصنوعی مولد به کسب درآمد رسیده و مزیت رقابتی پایدار ایجاد کنند. تا ۲۰۲۴، ۳۳ درصد از شرکت‌های رده‌بندی جهانی ۲۰۰۰ هزار شرکت برتر از مدل‌های کسب و کار نوآورانه برای دو برابرکردن پتانسیل درآمدزایی هوش مصنوعی مولد خود بهره خواهند برد.

9. هوش جامع مصنوعی در راه است

گروه‌های متعددی برای دستیابی به هوش جامع مصنوعی (AGI) درحال کار هستند و شرکت‌ها تا سال ۲۰۲۸ با سیستم‌های AGI آزمایش خواهند کرد. با تکمیل این فرایند، AGI تحول‌آفرین خواهد بود و روی مفاهیمی مانند هوش و خلاقیت از بازار کار تا درک ما تأثیر خواهد گذاشت.

10. تغییر اولویت‌های تراشه‌

بار کاری هوش مصنوعی نیازمند محول‌کردن وظایف خود از پردازشگرهای سرور به شتابدهنده‌ها است. تا زمانی که این بار کاری روی الگوریتم‌ها و استک‌های نرم‌افزاری تنظیم‌شده روی پردازشگرهای سرور استانداردسازی شده‌باشد، خرید شتابدهنده (GPU، FPGA، AI ASIC و ASSP) منجر به کاهش خرید پردازشگرهای (CPU) بیشتری نیز می‌شود.

منبع: روزنامه خراسان

680753