به گزارش سایت خبری پرسون، رضامراد صحرایی متولد ۱۳۵۵ در نورآباد، معلم، زبانشناس و سیاستمدار ایرانی است که از چهاردهم فروردین ۱۴۰۲ بهعنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش فعالیت میکند.
مرادصحرایی دارای دکتری زبانشناسی از دانشگاه علامه طباطبایی و استاد تمام این دانشگاه است و از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ بهعنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان انتخاب شد. وی برای نگارش کتاب فراگیری زبان فارسی (تحلیلی نوین بر اساس نظریه زبانشناسی نوین) برگزیده هفتمین دوره جشنواره فارابی شد.
رضا مراد صحرایی پس از یوسف نوری از سوی آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش تعیین شد و امروز سه شنبه نهم خردادماه پس از کسب آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر این وزارتخانه منصوب شد.
مرادصحرایی تاکنون ۳۴ عنوان کتاب چاپ شده در حوزه آموزش زبان فارسی و موضوعات دیگر، ۸۱ جلد کتاب چاپ شده در حوزه آموزش زبان، فرهنگ، سیاست و تاریخ داشته، همچنین بیش از ۷۰ مقاله علمی پژوهشی داخلی و خارجی، بیش از ۲۰ مقاله ارائه شده در همایشهای بینالمللی، بیش از ۷۰ پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، هفت طرح پژوهشی انجام شده یا در حال اجرا و دو کرسی نظریهپردازی داشته است.
مهمترین فعالیتهای فرهنگی اجتماعی
عضو ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر وزارت خانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حوزه علمیه قم از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹، عضو هیئت رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان دولت در بنیاد شهید و امور ایثارگران، عضو شورای هماهنگی نخبگان شاهد و ایثارگر بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران بزرگ، عضو شورای فرهنگی دانشگاه شاهد و عضو اتحادیه جهانی اساتید مسلمان دانشگاهها است.
سوابق مدیریتی
سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران از سال ۸۸ تا ۸۹، مدیرکل آموزش عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران از سال ۸۴ تا ۸۹، معاون دانشجویی دانشگاه عالمه طباطبایی از سال ۹۰ تا ۹۴، سرپرست مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه علامه طباطبایی از سال ۹۶ تاکنون، عضو کمیته تخصصی زبانشناسی گروه علوم انسانی دفتر برنامهریزی آموزش عالی از فروردین ۹۵ تاکنون، رئیس کارگروه آزمون استاندارد تعیین سطح زبان فارسی کرسیهای زبان فارسی و ایرانشناسی در دانشگاهها و مراکز علمی خارج از کشور، عضو کارگروه علوم انسانی شورای راهبردی پژوهش سازمان بسیج اساتید کشور از سال ۹۵ تا ۹۸، کارشناس اجرایی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی کرمانشاه، نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در کمیته انضباطی مرکزی وزارت عتف، دبیر بیستوهشتمین جشنواره سراسری قرآن کریم دانشجویان کشور، عضو و سرپرست هسته گزینش بنیاد سعدی از سال ۹۲ تاکنون، نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در کمیسیون اجرایی ماده ۱۵ قانون اساسی (مستقر در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش) از سال ۹۷ تا ۹۸، عضو و رئیس کارگروه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان انجمن زبانشناسی ایران، عضو پیوسته انجمن جهانی مطالعه زبان کودک، عضو شورای برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی مرتبط با زبان و ادبیات فارسی وزرات آموزش و پرورش و عضو و جانشین شورای تألیف و برنامهریزی منابع آموزش زبان فارسی در هند از مهمترین سوابق مدیریتی رضا مرادصحرایی بوده است.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز _سهشنبه نهم خردادماه_ به ریاست محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور بیش از دوسوم نمایندگان آغاز شد و در ادامه روحالله متفکرآزاد یکی از موضوعات دستور کار نشست امروز را بررسی برنامه و صلاحیت آقای رضامراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و اخذ رأی اعتماد اعلام کرد.
حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست
رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در نشست علنی امروز -سه شنبه نهم خردادماه- مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت خود به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، با گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) و شهدا به ویژه شهدای معلم و دانشآموز و دانشجو، اظهار کرد: خدا را شاکرم در آستانه میلاد با سعادت حضرت امام رضا (ع) در این مجلس انقلابی حضور یافتم تا برنامههایم را برای وزارت آموزش و پرورش کشور عزیزتر از جانم ارائه کنم.
وی با بیان اینکه خدا را شاکرم که از دل انقلاب اسلامی چنین مجلسی برخواسته است که فضای آزاد، عقلایی و خردورزانهای دارد که همه میتوانند نقد کنند، افزود: البته از همکار دانشگاهیام توقع داشتم کمی تحقیق کند.
وزیر آموزش و پرورش با تقدیر صمیمانه از نظر موافقان، تصریح کرد: نظرات منتقدان ستودنی بود و نشان از حقیقتی پرافتخار داشت و آن اینکه شما نمایندگان در بطن و متن ملت ایران بوده و نظرات دقیق و کارشناسانه بود، در این چند روز همنشینی با همکاران مجلس بسیار بیش از سالها درست و بحث، آموختم و فهمیدم چقدر مجلس عمیق است.
وی اضافه کرد: اگر ایران قوی و عزیز میخواهیم، اگر اقتصاد خوب میخواهیم، اگر جامعه با صلابت و مؤمن میخواهیم، راهش آموزش و پرورش قوی است.
مرادصحرایی تاکید کرد: دغدغه نمایندگان برای داشتن آموزش و پرورش قوی را میستایم، دغدغه همه ما عزت و سربلندی ایران عزیز است ولی حقیقت این است که حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست و به همین دلیل حال کشورمان نیز خوب نیست.
وی گفت: همه ما باید هم دل و هم قسم و همراه شویم و آموزش و پرورش به کمک همه ما یعنی دولت، ملت و مجلس نیاز دارد، امسال در محضر مقام معظم رهبری گزارشی ارائه کردم که بخشی از آن را اینجا به شما ارائه میدهم. در این گزارش مسیر را تبیین و ارائه طریق کردم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با نسلی مواجه هستیم که در چند سال کوتاه عمرشان چندین برابر عمر ما تجربه کردهاند و پیچیدگی دیدهاند، تصریح کرد: باید خلأ ادراکی، ارتباطی و شناختی با این نسل را از بین ببریم و به تعبیر آن معلم با اخلاص باید خاک این باغچه را عوض کنیم. جاده پیچیده است و ما نپیچیدهایم و زمان هم نداریم. باید دانشآموزانمان را از چنگال فضای مجازی وحشی نجات دهیم.
مجلس به «صحرایی» رأی اعتماد داد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش رأی اعتماد دادند.
رضامراد صحرایی که به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش از سوی رئیسجمهور به مجلس معرفی شده بود، در جلسه امروز _سهشنبه نهم خردادماه_ توانست با ۱۶۷ رأی موافق، ۸۶ رأی مخالف، ۱۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۷ نماینده حاضر، اعتماد مجلس را برای تصدی پست وزارت آموزش و پرورش کسب کند.
منبع: ایمنا