مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟

جلسه بررسی صلاحیت و اخذ رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دقایقی پیش آغاز شد.
تصویر مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟

به گزارش سایت خبری پرسون،

موسوی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش؛

صحرایی از بدنه آموزش و پرورش نیست/ برای رتبه بندی معلمان برنامه جدیدی ارائه نشده است

نماینده مردم ملکان در مجلس ضمن مخالفت با گزینه دولت برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، گفت: برنامه های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کلی بوده و در آن اشاره ای به رتبه بندی معلمان و مسائل اصلی آموزش و پرورش نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سیدعلی موسوی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 9 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن خداقوت به رئیس جمهور در مورد گزینه پیشنهادی دولت عنوان کرد: سوابق آقای صحرایی مربوط به آموزش و پرورش نبوده و وی از بدنه این وزارتخانه نیست لذا نمی تواند درک جامعی از مسائل و مشکلات معلمان داشته باشد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه البته سوابق وزیر پیشنهادی درخور تحسین است، افزود: وی به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان عملکرد قابل تحسینی داشته اما مدیریت وزارت آموزش و پرورش نیازمند تجربه به مراتب بیشتری است که در سوابق آقای صحرایی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: به آقای رئیس جمهور توصیه می کنم در خصوص معرفی وزیری که شباهت بسیاری به آقای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد تجدیدنظر کند تا آموزش و پرورش درجا نزند.

موسوی ملکان یادآور شد: رتبه بندی معلمان مهم ترین موضوعی است که برای آموزش و پرورش در اولویت بوده ولی در برنامه های وزیر پیشنهادی جایی ندارد. به نظر می رسد ایشان قصد دارد همان بی برنامگی قبلی را ادامه دهد. برنامه پیشنهادی وزیر پیشنهادی کلی و به دور از حوزه اجرا است.

وی با برشمردن مسائل آموزش و پرورش نظیر تکریم جایگاه معلمان، کاربردی کردن سند تحول، تقویت مدارس دولتی، افزایش فعالیت های تربیتی، بازنگری در کتب درسی، جبران کمبود معلم، اهتمام به ارتقاء کیفیت آموزش به ویژه در مناطق محروم و شهریه های نجومی مدارس غیردولتی، عنوان کرد: در این مسائل انتظار داشتیم برنامه کاربردی تری ارائه می شد.

نماینده مردم ملکان در مجلس یازدهم تاکید کرد: در زمینه توسعه مدارس غیردولتی نیز وزیر پیشنهادی باید راهکار خود را به صورت شفاف بگوید که آیا موافق طبقاتی شدن آموزش در کشور بوده یا خیر.

موسوی افزود: متاسفانه وزیر پیشنهادی در طول دوره سرپرستی خود نتوانسته که با بدنه آموزش و پرورش ارتباط خوبی بگیرد و این نبود محبوبیت کار را برای ایشان سخت خواهد کرد لذا با تمام احترامی که برای شخصیت علمی و پژوهشی آقای صحرایی قائل هستم قوه عاقله دولت محترم می توانست گزینه مناسب تری معرفی کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تصریح کرد: برای اینکه التزام عملی خود را به ولایت فقیه نشان داده باشم تشخیص مخالفت یا موافقت خود را به عهده همکاران می گذارم و ایرادات بی مورد نمی گیرم.

تیم ضعیف وزیر پیشین، جزء حلقه دوستان صحرایی هستند

علی خضریان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 9 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شما به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان و در حالی که بعد از 13 ماه نمی‌توانید گزینه مناسبی را برای کمک به خودتان در دانشگاه فرهنگیان انتخاب کنید و هنوز تعداد زیادی از نیروهای قبلی وابسته به جریان اصلاحات در آن دانشگاه حضور دارند، چطور می‌خواهید آموزش و پرورش را به نتیجه برسانید و تحول ایجاد کنید.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه برای جابجایی برخی مدیران پردیس‌های استانی و روسای مسئله‌دار دانشگاه چنین مسئله‌ای صدق می‌کند که همکاران من در سطح کشور می‌توانند با رویکرد به مصادیق آن متوجه اوضاع فرهنگیان در سطح پردیس‌ها شوند، همچنین موارد متعددی از سوء مدیریت این مدیران از سوی دانشجویان به شما اطلاع‌رسانی شد اما شما کاری نکردید و عملکرد شما در این حوزه قابل قبول نیست.

وی افزود: شما فکر می‌کنید مشکل آموزش و پرورش، وزیر سابق یعنی آقای دکتر نوری بود یا تیم ناهماهنگ ایشان؟! شما از 14 فروردین ماه 1402 سرپرست آموزش و پرورش شدید و همان تیم ضعیف را که آموزش و پرورش را به این نقطه رساندند، جزء حلقه دوستان شما بودند. جناب آقای دکتر صحرایی بنابر شنیده ها شما می‌خواهید از همین تیم استفاده کنید و برنامه شما را همین تیم تنظیم کرده است.

خضریان بیان کرد: آقای دکتر صحرایی مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان فرمودند تعلیم و تربیت قابل واگذاری نیست اما متأسفانه معاون جنابعالی درست یک هفته بعد طی نامه‌ای اعلام کرد یک تشکل غیردولتی در سطح مدرسه، منطقه و ستاد تشکیل تا زمینه همکاری اولیا در آموزش و پرورش در امر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت در برآیند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را فراهم کند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: مگر نه اینکه آقای دکتر نوری برای تأخیر در پرداخت حقوق و رتبه‌بندی معلمان استعفا دادند، جنابعالی با مدیران مقصر در این حوزه چه برخوردی کردید، برخی مدیران مقصر از دوستان نزدیک شما هستند، ما نگران اطرافیان شما و تیم ضعیفی هستیم که مسبب وضعیت موجود هستند.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی و با اشاره به موضوع بدحالی دانش‌آموزان گفت: یکی از اشتباهات اساسی دکتر نوری در دوران وزارتشان این بود که با وجود شیوع بدحالی و مسمومیت دانش‌آموزان حدود 8 ماه معاون تربیت بدنی و سلامت نداشت و الان هم ندارد. شما در این خصوص چه کردید. آیا برای تمشیت امور نمی‌توانستید برای یک نفر حکم بزنید و این معاونت را از بلاتکلیفی نجات دهید، شما از 14 فروردین سرپرست وزارتخانه هستید و آنقدر غرق رایزنی و ارتباط‌گیری و جذب نظر نمایندگان مجلس شدید که از مهمترین موضوع این روزهای آموزش و پرورش غافل شدید و طبق گزارش ارسالی از اولیای دانش آموزان در مناطق مختلف آزمون‌های نهایی با تأخیر 30 تا 40 دقیقه‌ای برگزار می‌شود که امسال تأثیر مستقیم در کنکور دارد و در برخی از حوزه‌ها نبود ملزومات اداری باعث تأخیر در برگزاری آزمون و ایجاد استرس بیش از حد برای دانش‌آموزان شده است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مدیریت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در حوزه آموزشگاه‌داری ادامه داد: شما مدیریت یک آموزشگاه زبان انگلیسی را دارید که دقیقا با کانون زبان ایران که شما قرار است در وزارت آموزش و پرورش مدیریت آن را برعهده بگیرد، دارای تعارض منافع و رقابت جدی است، شما منافع شخصی خود را دنبال می‌کنید و یا مسئولیت آموزش و پرورش را برعهده دارید.

خضریان بیان کرد: شما مسئولیت جایی را برعهده دارید که کلاس‌های مختلط و تصاویر بی‌حجاب آن در سطح کشور منتشر شده است و شما چه عکس‌العملی را نشان دادید، شما در اینستاگرام شخصی‌تان خواننده همراه فتنه را تبلیغ کردید و یک دختر دانشجوی بی‌حجاب که در بلگراد گیتارزنی می‌کرد منتشر کردید و با کدام یک از خطوط فرهنگی این کار را انجام دادید.

وی افزود: شما یک جانباز 70 درصد را عزل و فردی را که در دستبوسی فرح شرکت کرده بود و در دوران اصلاح‌طلبی تألیف کتب درسی را برعهده داشت را جای او نشاندید، من چطور می‌توانم اعتماد کنم شما وقتی وارد آموزش و پرورش شوید از این عوامل استفاده نمی‌کنید. شما در شب 12 اردیبهشت ماه امسال با جریان تشکیلاتی خاتمی در شبکه شاد برنامه زنده برگزار کردید در حالی که به شما گفته شده بود این کار را نکنید. روی اعتماد چه کسانی برای وزارت آموزش و پرورش حساب کردید.

خضریان گفت: همچنین ریاست ستاد تبلیغاتی یکی از نمایندگان اصلاح طلب در شهرستانی است که شما در انتخابات‌های گذشته در آن مسئولیت داشتید و بعد از رأی آوری آن فرد شما به عنوان رئیس بنیاد شهید آن شهرستان منصوب شدید و این سوال مطرح است که ارتباط شما با جریان اصلاح طلبی در سطح شهرستان‌تان چیست و آیا به دلیل خویشاوندی است یا عقیدتی. اصل موضوع را برای همکاران من توضیح دهید، همچنین قوت گرفتن جریان لیبرال در دوران سرپرستی شما چیست. برگزاری نشست‌های جریان لیبرال زیر چتر دانشگاه فرهنگیان که در 27 و 28 اردیبهشت در دانشگاه فرهنگیان بابلسر با حضور شما برگزار شد، اینها نتیجه چیست؟ و در جریان این اتفاقات ارتقاء افراد نزدیک به اصلاحات در دوره ریاست دانشگاه فرهنگیان و در مدت محدود سرپرستی آموزش و پرورش از کجا نشأت می‌گیرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: آیا شما سازمان نوسازی را مأمور کردید تا با نمایندگان ارتباط بگیرد و برای رأی آوری رایزنی کند، اگر نکردید صریح بفرمایید و تلاش عجیب برای صندلی وزارت برای چیست. آیا حق داشتید از امکانات دولتی پیش از برگزاری جلسه امروز استفاده کنید و بخواهید جلب نظر همکاران من را در مجلس داشته باشید و آیا اگر این مصلحت بوده است که انجام شود، چرا باید برای شما و خط شما و برای انتخاب شما انجام شود. شما به عنوان یک سرپرست می‌توانستید کار را انجام دهید.

وجود ابهام در برنامه‌های صحرایی/ تکلیف صندوق ذخیره فرهنگیان و قانون رتبه‌بندی چه می‌شود؟

علی بابائی کارنامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 9 خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در ابتدا از رئیس جمهور به جهت معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در موعد مقرر به مجلس تشکر می‌کنم، همچنین از رئیس محترم مجلس به جهت رصد وضعیت این وزارتخانه و پشتیبانی لازم برای ارتقاء امورات کمی و کیفی مرتبط و البته از رهبر معظم انقلاب برای استفاده از کلید واژه انقلابی و مردمی بودن و همچنین مطالبه‌گری نمایندگان مجلس یازدهم تشکر می‌کنم، ایشان یک بار دیگر به در رأس امور بودن مجلس تأکید کردند.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مخالفتم از جنس مخالفت با جریان حاکم بر جریان فکری آموزش و پرورش نیست، افزود: این وزارتخانه توانسته در مسیر درست مقابله با جریانی که غربگراها دنبال کردند، حرکت کند اما نگرانی‌هایی به جهت وجود ابهامات در برنامه پیشنهادی وزیر داریم.

وی یادآور شد: وضعیت مدارس، معلمان و ارتباط بین معلم و دانش‌آموز و همچنین معلم و خانواده‌ها بسیار حائز اهمیت است و آقای صحرایی باید برای تقویت این روابط برنامه خود را ارائه دهد. البته برخی سوالات و ابهامات نیز درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان برای خرید خدمات آموزشی، نوسازی مدارس فرسوده و فوق‌العاده ویژه فرهنگیان وجود دارد که باید شفاف و روشن شود.

بابائی کارنامی در ادامه به قانون رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: این قانون از افتخارات مجلس یازدهم و دولت سیزدهم است و وزیر پیشنهادی باید توضیح دهد که آیا اهتمام جدی برای اجرای کامل این قانون دارد یا خیر و آیا قرار است این موضوعات در حد شعار مطرح شود یا دولت و معاون اول رئیس جمهور نیز اراده‌ای برای حمایت از برنامه‌های وزیر پیشنهادی دارد. صندوق ذخیره فرهنگیان و ارتباط آن با فرهنگیان یا فرزندان آنها یا موضوع مدارس غیردولتی و قرارداد معلمان نیز از دیگر ابهاماتی است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وجود دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید به سوالات و نگرانی‌های نمایندگان پاسخ دهد، مجلس محل تضارب آراء است و وزیر نباید بگوید که اختیاراتی ندارم یا دولت و یا مجلس همکاری نمی‌کنند. وزارت آموزش و پرورش باید متناسب با دغدغه‌های مقام معظم رهبری مدیریت شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: مجلس یازدهم نه تنها شعار نمی‌دهد بلکه تعارف هم ندارد، همه ما در یک کشتی برای اجرای برنامه‌های انقلاب و مصلحت نظام و منافع ملی مردم نشستیم و امیدوارم تصمیم نهایی امروز مجلس بر اساس برنامه وزیر اتخاذ شود.

آقای صحرایی؛ برنامه شما برای دغدغه های مالی معلمان و آسیب های اجتماعی پیرامون دانش آموزان چیست؟/ شایسته نیست معلمان چند شغله باشند

عبدالعلی رحیمی مظفری در نشست علنی امروز (سه شنبه 9 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، در مخالفت با وی گفت: ابتدا آنکه باید بگویم جناب آقای مخبر شما به عنوان نماینده رئیس جمهور بهتر است سخنان نمایندگان را گوش دهید تا بتوانید نکات مهم را به آقای رئیسی منتقل کنید، دوم آنکه رئیس جمهور باید زودتر از این زمان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی می کرد، چرا که وزارتخانه ای مهم و کلیدی است.

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس یازدهم با بیان حدیثی از امام صادق (ع) به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شما برای مسائل مالی در بدنه آموزرش و پرورش به عنوان یکی از دغدغه های اصلی معلمان چه برنامه ای دارید؟ این در حالی است که بنده به وزیر قبلی عرض کردیم دو خط نامه به رئیس سازمان برنامه و بودجه بنویسید، چرا که اگر بودجه رتبه بندی معلمان را ندهند، شما چند وقت بیشتر دوام نخواهید آورد، بنابراین آقای صحرایی نیز باید در این خصوص برنامه ارائه دهد.

وی با بیان اینکه در حوزه پرورشی طی 2 سال گذشته که از ریاست آقای رئیسی می گذرد، با وجود آنکه شعارهای بسیاری در این رابطه داشتند، چه اتفاقی افتاد؟ ادامه داد: دوستان به من گفتند فراکسیون به آقای صحرایی رأی داده و شما نیز باید قائل به رأی فراکسیون باشید، هر چند من قائل به نظر جمعی فراکسیون هستم، اما دلیل نمی شود سوالات تخصصی خود را نپرسم.

رحیمی مظفری بیان کرد: متاسفانه امروز مشکل اصلی آموزش و پرورش علم نیست، چرا که امروز ناهنجاری بسیاری در سطح اجتماع داریم که صریحاً به وضع آموزش و پرورش مرتبط می شود، لذا آقای صحرایی بفرمایید چه برنامه ای برای این مهم دارید، چرا که ما در برابر رأی که می دهیم باید پاسخگوی مردم باشیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس یازدهم مطرح کرد: آقای صحرایی؛ آیا دغدغه امروز آموزش و پرورش؛ چه معلم و چه دانش آموز، واقعا مسائل علمی است؟ چرا که نه به علم توجه می شود و نه تربیت اسلامی و سند تحول آموزش اسلامی در مسیر اجرا مانده است، ضمن آنکه مقام معظم رهبری فرموده اند باید به معرفی قهرمانان ملی در مدارس اهتمام ورزید، لذا صریحاً توضیح دهید برای معرفی قهرمانان جنگ تحمیلی در مدارس ما چه برنامه ای دارید، چرا که مدارس باید محل آشنایی با این افراد باشد و نه سلبریتی ها.

وی در ادامه افزود: آقای صحرایی چگونه می خواهید دغدغه معلمان را در حوزه های مختف از جمله مسائل مالی کاهش دهید، چرا که شایسته نیست معلمان ما چند شغله باشند. آیا برای حل این مشکل از رئیس جمهور قول گرفته اید؟

487719