معاون دانشگاه علوم پزشکی استان:

شناسایی ۹ درصد افراد بالای ۳۰ سال مبتلا به فشار خون در اردبیل

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: بر اساس شاخص‌های بهداشتی استان اردبیل در سال گذشته بالغ بر ۲.۹ درصد از افراد بالای ۳۰ سال با فشار خون بالا شناسایی شده‌اند.
تصویر شناسایی ۹ درصد افراد بالای ۳۰ سال مبتلا به فشار خون در اردبیل

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد جعفرزاده با اشاره به اینکه بیش از ۹ درصد افراد بالای ۳۰ سال با فشار خون بالا در استان اردبیل شناسایی شده‌اند، اظهار کرد: با توجه به شیوع روزافزون فشارخون و ضرورت افزایش آگاهی در این زمینه و لزوم پیشگیری و کنترل آن، سازمان جهانی بهداشت همه ساله ۱۷ ماه می، ۲۷ اردیبهشت را به عنوان روز جهانی فشار خون نامگذاری کرده است.

وی هدف از این مناسبت سالانه را ارتقای آگاهی و درک مفهوم فشار خون بالا اعلام کرد و گفت: شعار امسال «فشار خون خود را دقیق اندازه‌گیری کنید» و پیام آن «با اندازه‌گیری دقیق فشار خون و کنترل آن، عمر طولانی‌تری داشته باشید»، تعیین شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ فشار خون بالا حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از افراد ۳۰ تا ۷۹ سال در جهان را تحت تأثیر قرار داده، در حالی که قریب به ۴۶ درصد این افراد از بیماری خود مطلع نیستند.

جعفرزاده در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در همین سال بالغ بر ۸.۱۰ میلیون نفر در جهان به علل مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست داده‌اند.

وی اضافه کرد: بر اساس نتایج پیمایش ملی بیماری‌های غیرواگیر در سال ۱۴۰۰، حدود ۳۲ درصد افراد ۱۸ سال و بالاتر کشورمان فشار خون بالا داشته‌اند که از این میان تنها ۳۸.۵ درصد بیماران مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاع نداشته‌اند.

جعفرزاده بیان کرد: بر اساس شاخص‌های بهداشتی استان اردبیل در سال گذشته بالغ بر ۲.۹ درصد از افراد بالای ۳۰ سال با فشار خون بالا شناسایی شده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت استان اردبیل در ادامه سخنان خود اظهار کرد: با اینکه بیماری فشار خون عموماً در مراحل اولیه بدون علامت است اما به راحتی قابل تشخیص بوده و با درمان دارویی مناسب به راحتی قابل کنترل است.

وی با بیان اینکه فشار خون بالا عامل ۴۰ درصد مرگ‌ها در بیماران دیابتیک و ۵۳ درصد مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی است، تصریح کرد: آموزش مداوم بیماران و خانواده‌های آنها از اقدامات مؤثر در پیشگیری و کنترل فشار خون بالا است.

جعفرزاده گفت: در این میان تشویق مردم به پایش فشار خون در منزل که به عنوان یک روش ارزان و مفید برای تشخیص و مراقبت این بیماری است، می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین استراتژی‌های کنترل و پیشگیری از بروز این بیماری باشد.

وی افزود: از این رو شعار امسال متناسب با این امر و با عنوان «فشار خون خود را دقیق اندازه‌گیری کنید»، تعیین شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خاطرنشان کرد: به منظور محقق شدن اهداف این شعار افزایش آگاهی مردم، خانواده‌های آنها و کارکنان بهداشتی، درمانی از روش صحیح اندازه‌گیری فشار خون، نحوه مراقبت و عوارض عدم کنترل آن و شیوه زندگی سالم و رژیم غذایی، اهمیت ترک دخانیات، خواب شبانه با کیفیت، مهارت کاهش استرس و پایبندی به درمان از مهمترین اولویت‌های سیستم بهداشتی، درمانی کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل است و امیدواریم تلاش نیروهای خدوم بهداشتی در این زمینه گامی مؤثر در ارتقای سلامت جامعه باشد.

منبع: مهر

485783