درباره فشار خون طبیعی یا سالم بیشتر بدانید

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اندازه‌گیری فشار خون یک بخش استاندارد از ویزیت‌های روتین بهداشتی است، اما اکثر افراد از آنچه که فشار خون طبیعی یا سالم را نشان می‌دهد، آگاه نیستند. علیرغم اینکه همه افراد نسبت به دانش فشار خون خود اطمینان دارند، اکثریت مردم آستانه بالا برای خوانش فشار خون طبیعی یا سالم را که ۱۲۰ بر ۸۰ میلی متر جیوه است را نمی‌دانند.
تصویر درباره فشار خون طبیعی یا سالم بیشتر بدانید

به گزارش سایت خبری پرسون، یک متخصص می‌گوید: «فشار خون تقریباً در هر بار ویزیت پزشک اندازه‌گیری می‌شود، اما آموزش ابتدایی کمی در مورد فشار خون در مطب وجود دارد، زیرا پزشکان اغلب بر موضوعات دیگری تمرکز می‌کنند.» بیش از نیمی از بزرگسالان در جهان با فشار خون بالا زندگی می‌کنند، اما تنها حدود یک چهارم این افراد آن را تحت کنترل دارند و علی‌رغم این‌که این بیماری رایج است، اما میزان کشندگی آن هم بالا است، چون فشار خون بالا، خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. از آنجایی که فشار خون بالا معمولاً علائمی ایجاد نمی‌کند، اغلب از آن به‌عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود. تنها راه برای تشخیص اینکه آیا به این بیماری مبتلا هستید یا خیر، اندازه گیری فشار خون است.

برای مطالعه جدید، یک گروه تحقیق بیش از ۶۵۰۰ بزرگسال را در مورد دانش آن‌ها برای سنجش فشار خون و اعتماد آن‌ها به این سنجش مورد بررسی قرار دادند. نمونه شامل ۱۳۴۲ بزرگسالی بود که فشار خون بالا بدون عوارض همراه داشتند و ۷۹۵ نفر که علاوه‌بر فشار خون بالا، بیماری‌قلبی، کلیوی یا دیابت هم داشتند. نتایج این تحقیق نشان داد که به طور کلی،۶۴٪ از افراد مورد آزمایش به دانش خود در مورد اندازه گیری فشار خون ابراز اطمینان کردند و فقط ۳۶٪ به درستی اظهار داشتند که ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه حد بالایی برای اندازه گیری فشار خون سالم یا طبیعی است. در واقع اختلاف بین افرادی که مطمئن بودند اندازه‌گیر‌ی‌ها را درک می‌کنند نسبت به افرادی که فشار خون بالا داشتند، بیشتر بود. در میان افرادی که به تنهایی فشار خون داشتند، ۷۸٪ آن‌ها از درک خود فشار خون مطمئن بودند، در حالی که فقط ۴۷٪ افراد به‌طور دقیق فشار خون طبیعی را می‌دانستند. در میان شرکت‌کنندگانی که هم مبتلا به فشار خون بالا و هم بیماری‌های همراه بودند،۸۱ درصد مطمئن بودند که شرایط خود را درک می‌کنند در حالی که فقط ۴۰ درصد در این باره دقیق بودند. به گفته محققان، این اعتماد بیش از حد و در نتیجه عدم تمایل به درمان می‌تواند بر نتایج سلامت آن‌ها تأثیر منفی بگذارد. یک متخصص می‌گوید: «نگران‌کننده‌ترین نتیجه این است که اکثر مردم نمی‌دانند فشار خون طبیعی یا سالم چیست، اما با این حال مطمئن هستند که می‌دانند و این می‌تواند تمایل آن‌ها را برای مراقبت از خود تضعیف کند.»

قرائت فشار خون

اندازه گیری فشار خون شامل دو عدد است. فشار خون سیستولیک، آن را در هنگام ضربان قلب اندازه‌گیری می‌کند و خون را به درون رگ‌های بدن می‌برد. دومین عدد که فشار خون دیاستولیک است، فشار موجود در شریان‌های شما را بین ضربان‌های قلب اندازه‌گیری می‌کند. به طور کلی، هر چه اعداد کمتر باشد، بهتر است. اما حتی متخصصان نیز می‌توانند خوانش‌های نادرست دریافت کنند. یک متخصص می‌گوید: «برای بدست آوردن اندازه گیری دقیق فشار خون، متخصصان باید پنج دقیقه پس از انتقال بیمار به اتاق معاینه، فشار خون را اندازه‌گیری کنند. همچنین باید مطمئن باشند که پا‌های بیمار روی هم قرار ندارد و بازوی او هم سطح دستگاه فشار سنج خون است. در هنگام اندازه‌گیری فشار خون، بیمار نباید مثانه پر داشته باشد، صحبت کند یا فعالانه به صحبت کردن کسی گوش دهند و پشتی بدون تکیه گاه داشته باشند. وی اضافه می‌کند: «اولین کاری که باید انجام دهید، اندازه‌گیری فشار خون با یک دستگاه معتبر است. اگر این کار را انجام ندهید، نمی‌توانید به طور دقیق فشار خون خود را اندازه بگیرید. سپس در یک اتاق ساکت بنشینید و صحبت نکنید. بعد از اندازه‌گیری اگر متوجه شدید که فشار خونتان بالا است، می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.»

فشار خون بالا برگشت پذیر است

این متخصص می‌افزاید: «با افزایش سن افراد، شریان‌ها و رگ‌های خونی آن‌ها سفت می‌شود و فشار خون بالا شایع‌تر می‌شود. این عملاً اجتناب ناپذیر است. اما رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک و بیماری‌های همراه به‌ویژه دیابت، خطر ابتلا به فشار خون بالا را در فرد افزایش می‌دهد و بنابراین تغییر سبک زندگی تقریباً همیشه بخشی از درمان است، اما برای افرادی که سبک زندگی نامناسبی داشته‌اند که آن‌ها را مستعد ابتلا به فشار خون بالا می‌کند، حفظ عادات جدید می‌تواند دشوار باشد. چون آن‌ها قرار نیست این اعداد را یک شبه تغییر دهند.» به همین دلیل، اکثر افرادی که فشار خونشان در مرحله ۱ یا بالاتر قرار می‌گیرد، به دارو نیز نیاز دارند. این دارو رگ‌های خونی را برای کم کردن فشار خون مرحله ۱ شل می‌کند. این متخصص در آخر می‌گوید: «اگر افراد نتوانند با تغییر سبک زندگی، فشار خون خود را تغییر دهند، ممکن است فکر کنند که شکست خورده اند، اما ما باید فشار خون بالا را مانند هر بیماری دیگر درمان کنیم.»

483753

مطالب مرتبط