اروپا‌ به‌ طرف‌ مکانیسم‌ ماشه‌ نمی‌رود

بعید به نظر می رسد که اروپایی فعال به سمت فعال کردن مکانیسم ماشه بروند و تا زمانی که مذاکرات ایران با آژانس بین المللی انرژی هســته ای تکمیل و مشــخص شود که به چه نتیجه ای رسیده.
تصویر اروپا‌ به‌ طرف‌ مکانیسم‌ ماشه‌ نمی‌رود

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن بهشتی پور تحلیلگر مسائل بین الملل در یادداشتی نوشت: اروپایی ها تا قبل از خردادماه که نشســت شــورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای است، مکانیسم ماشــه را فعال نمی کنند. چون ایران با آژانس توافقی کرده و الان در مرحله مذاکرات هســتند و قرار است ایران به سه سوال آژانس پاسخ دهد. اگر ایران در این فاصله به سوالات آژانس پاسخ داد و آژانس هم قانع شد، مسیر جدیدی باز می شــود که به هیچ وجه دنبال مکانیسم ماشه نخواهند رفت. ولی اگر ایران پاســخی ندهد یا پاسخی داده شود ولی آژانس از این پاسخ قانع نشود، این احتمال وجود دارد که اتحادیه اروپا در شورای حکام دنبال قطعنامه جدیدی باشــند و با گرفتن آن قطعنامه از شورای حکام اعلام کنند که ایران ناقض برجام بوده و چون خود آنها از برجام خارج نشدند می توانند با اســتناد به آن قطعنامه ها مکانیسم ماشــه را فعال کنند.

در مقابل ایران هم قبلا در دولت آقای روحانی به طرف اروپایی اعلام کرده که اگر اروپا به ســمت فعال کردن مکانیسم ماشه برود، ایران هم چاره ای نخواهد داشت جز اینکه از ان پی تی خارج شود و خروج ایران از ان پی تی یک اثرات حقوقی منفی ای برای ایران دارد و همچنین برای اروپایی ها بیشتر. چون دیگر همین نظارت اندکی هم که آژانس روی ایران دارد، نخواهد داشت و ایران دیگر متعهد به اجرای پادمان هسته ای نخواهد بود و در اینصورت شرایط به مراتب پیچیده تر و منفی هم برای ایران و هم اتحادیه اروپا و هم آمریکا می شود.

بنابراین بعید به نظر می رسد که اروپایی فعال به سمت فعال کردن مکانیسم ماشه بروند و تا زمانی که مذاکرات ایران با آژانس بین المللی انرژی هســته ای تکمیل و مشــخص شود که به چه نتیجه ای رسیده. اما واقعیت این است که ســفر آقای امیرعبداللهیان به عمان بیشتر در روابط دوجانبه و گسترش همکاری ها با طرف عمانی است و طبیعتا چون عمان یکی از واسطه ها یا میانجیگر روابط ایران و آمریکاست همیشه سفر به عمان اینگونه تحلیل می شــود که یک بخش آن هم می تواند درمورد آزادی زندانیان دو طرف باشد. بویژه که اخیرا یک منبع آمریکایی اعلام کرد قرار است دارایی های ایران در کره جنوبی آزاد شود اما به جای اینکه تحویل ایران شود، فقط مجوز داده شــده که در زمینه اهداف بشردوستانه نظیر تامین دارو و مواد غذایی مورد اســتفاده قرار بگیرد.

در هر صورت با توجه به خبری که قبلا گفته شده بود و اینکه عمان چندین بار ســابقه میانجیگری مبادله زندانیان را دارد، ممکن است در برخی از مذاکرات آقای امیرعبداللهیان هم راجع به همین مسأله صحبت شده باشد. آقای امیرعبداللهیان اعلام کرد که قبلا به نتیجه هم رسیدیم و این طرف آمریکایی بود که اجرا نکرد. به نظر می رســد در این دور جدید اگر قرار است کاری انجام شود، در چارچوب بحث مبادله زندانیان هست و نه بحث از سرگیری مذاکرات.

چون از ســرگیری مذاکرات فعلا منوط به تعیین تکلیف روابط ایران با آژانس اســت. حداقل بهانه اش این است که آنها منتظرند ببینند آیا مذاکرات ایران با آژانس به نتیجه می رسد یا نه؟ ظاهر سیاست اعلامی ایران این است که خواهان مذاکره است. از آنطرف آمریکایی ها هم اعلام می کنند که آمادگی مذاکرات را دارند ولی ظاهرا شروط خاص خود را دارند و بحث مربوط به اینکه خواهان یک توافق موقت هستند- آنطور که نشریات آمریکایی عنوان کردند- مطرح است. این در حالی است که به هیچ وجه توافق موقت به نفع ایران نیست.

ایران می خواهد اگر توافق انجام می شود یک توافق دائمی و همه جانبه باشد. برای اینکه طرف های سرمایه گذار در ایران و طرف هایی که با ایران تجارت بازرگانی دارند همیشه دنبال این هستند که حداقل یک آینده روشن و باثباتی داشته باشند و نمی توانند با ایران موقتی کار کنند. این اختالف وجود دارد که آمریکایی ها یک توافق موقت و محــدود انجام دهند و طرف ایرانی هم خواهان یک توافق دائمی و همه جانبه اســت. حال اینکه واقعا بخواهم پیش بینی کنم که چطور می شود واقعا دشوار است. آنچه مشخص است فعال تمایل دوطرف به ازسرگیری مذاکرات تا قبل از خرداد امسال نیست.

منبع: آرمان ملی

483957