تاثیر انتخابات بر رویکرد غربی ها

به نظر می رسد که اگر در انتخابات ایران این امکان فراهم شود کسانی که رویکرد نرم و دیپلماتیک در سیاست خارجی دارند روی کار بیایند و این جریان صاحب پست ریاست جمهوری شود، مذاکرات ابتدا با آژانس و سپس با اعضای برجام شروع خواهد شد.
تصویر تاثیر انتخابات بر رویکرد غربی ها

به گزارش سایت خبری پرسون، حشمت ا... فلاحت پیشه تحلیلگر مسائل بین الملل در یادداشتی نوشت: اروپایی ها و آمریکا می دانند کمتر از ۱۵ ماه وقت دارند که مهم ترین ابزار فشار علیه ایران را حفظ کنند. چرا که اگر تا پانزده ماه دیگر مکانیسم ماشه علیه ایران فعال نشود دیگر برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که ملحق به برجام است اجازه این کار را نمی دهد. این کشورها سعی می کردند مکانیسم ماشه را به کار نگیرند زیرا امید داشتند که با ایران وارد فضای تنش زدایی شوند، اما این امکان شکل نگرفت. لذا عملا کاری که الان کشورهای اروپایی کردند و گزارشی که بعد از قطعنامه شورای حکام به شورای امنیت دادند به معنای به جریان افتادن ثبت یک شکایت بدون درخواست است. به عبارتی شکایت مکانیسم ماشه را ثبت کردند ولی هنوز اجازه گردش کار را به آن ندادند. به بیان دیگر سعی کردند یکی از آخرین اولتیماتوم ها را به ایران بدهند.

چون در گزارش دقیقا آورده اند که ایران به تعهدات برجامی خود عمل نکرده و به طور طبیعی اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند هر کدام از اعضای برجام می توانند درخواست اســنپ بک و مکانیســم ماشه را بدهند. بعد از اتفاقی که برای بالگرد رئیس جمهور افتاد طرف ایرانی عملا کل مذاکرات را به حالت تعلیق درآورده و آن را به بعد از انتخابات موکول کرده است. لذا به نظر می رسید که هم کشورهای اروپایی و هم حتی کشورهایی مثل روسیه با اقدامی که در خصوص تعلیق مذاکرات مربوط به موافقتنامه راهبردی انجام داد همگان منتظر انتخابات ایران هستند که در انتخابات ایران چه شرایطی شکل بگیرد.

به نظر می رسد که اگر در انتخابات ایران این امکان فراهم شود کسانی که رویکرد نرم و دیپلماتیک در سیاست خارجی دارند روی کار بیایند و این جریان صاحب پست ریاست جمهوری شود، مذاکرات ابتدا با آژانس و سپس با اعضای برجام شروع خواهد شد. ولی اگر جریان تندرو یا برخی افرادی که تنها چیزی که در کارنامه شان است قطعنامه شورای امنیت است رای بیاورند نوعی دلسردی در دیپلماسی شکل می گیرد و امکان اینکه شرایط برای مکانیسم ماشــه فراهم شــود وجود دارد. ولی واقعیت این است که آنچه در این مناسبات وجود دارد یک صبر مرتبط با انتخابات ایران است.

از طرفی متاسفانه به جهت رویکردی که در سیاست خارجی ایران شکل گرفت هر نتیجه ای در انتخابات آمریکا شکل بگیرد سیاست اروپا و آمریکا به هم نزدیک خواهد شد. آمریکایی ها در میانــه دوران ترامپ خواهان اجرای مکانیسم ماشه از سوی شورای امنیت شدند، اما دیگر اعضای برجام حاضر در شورای امنیت نپذیرفتند. چرا که آمریکا قبل از آن از برجام خارج شده بود و لذا عضوی که از برجام خارج شده بود نمی توانست خواهان اجرای بخشی از بندهای قطعنامه و مکانیســم ماشه شــود. اتفاقا در آن زمان کشورهای اروپایی در مقابل آمریکا موضع گرفتند و مشــخصا در نشسـتی که به ریاست ترامپ برگزار شد اکثر کشورهای اروپایی به ویژه مکرون، رئیس جمهور فرانسه در مقابل ترامپ ایستادند و سیاست آمریکا برای اجرای مکانیسم ماشه علیه ایران با شکست مواجه شد. ولی الان کشورهای اروپایی منتظرند که اگر در انتخابات ایران یک رویکرد مایم رای بیاورد بلافاصله کشورهای اروپایی و حتی آمریکا سعی می کنند کانال های مذاکراتی را فعال کنند.

منبع: آرمان ملی

682542