جگر گوساله؛ منبعی غنی از پروتئین و مواد مغذی برای سلامتی

مصرف جگر گوساله برای درمان کمبود آهن توصیه می شود. جگر گوساله بر خلاف جگر گوسفند طبع سردی دارد و سنگین است و ضمن پرکالری بودن هضم سختی دارد ولی از نظر ارزش غذایی مشابه جگر گوسفند است. جگر گاو بافت سفت تری نسبت به جگر گوسفند دارد ولی حاوی کلسترول بسیار کمتری است.
تصویر جگر گوساله؛ منبعی غنی از پروتئین و مواد مغذی برای سلامتی

به گزارش سایت خبری پرسون، جگر گوساله با وجودی که پرکالری و دیرهضم است، ولی یکی از مواد غذایی عالی برای درمان کم خونی فقر آهن می‌باشد. در این مطلب شما را با خواص جگر گوساله آشنا می‌کنیم.

مصرف جگر گوساله برای درمان کمبود آهن توصیه می‌شود. جگر گوساله بر خلاف جگر گوسفند طبع سردی دارد و سنگین است و ضمن پرکالری بودن هضم سختی دارد، ولی از نظر ارزش غذایی مشابه جگر گوسفند است. جگر گاو بافت سفت تری نسبت به جگر گوسفند دارد، ولی حاوی کلسترول بسیار کمتری است.

از آنجا که مصرف جگر گاو محبوبیت زیادی در بین مردم ندارد، گوشتی ارزان و در دسترس است.

میزان مصرف مجاز جگر گوساله

با توجه به سن، میزان توصیه شده مصرف جگر گوساله بین ۱۰۰-۲۵۰ گرم در هفته است.

روش مصرف جگر گوساله

جگر خام حاوی آنزیمی به نام تیامیناز است که باعث می‌شود ویتامین‌های آ، ب، د و‌ای در بدن جذب نشوند. این آنزیم در اثر حرارت از بین می‌رود، از سویی دیگر از آنجا که وظیفه جگر در بدن علاوه بر ذخیره ویتامین‌ها، دفع سموم و مواد زائد است اگر به درستی پخته نشود فایده‌ای برای سیستم ایمنی بدن ندارد و می‌تواند منشا بیماری باشد.

جگر به روش کبابی، تفت دادن یا آب پز تهیه می‌شود، ولی در هر دو روش باید به صورت کامل پخته شود و مصرف خام یا نیم پز آن توصیه نمی‌شود.

ارزش غذایی جگر گاو

جگر گاو سرشار از پروتئین با کیفیت و کالری کم است در میان گوشت‌های اندام حیوانات، جگر دارای بالاترین محتوای پروتئین و بهترین مشخصات اسید آمینه و منبع عالی ویتامین آ و ویتامین ب است. هر ۱۰۰ گرم جگر گاو حاوی مواد مغذی زیر است:

  • انرژی ۱۳۳ کالری
  • پروتئین ۲۰.۳۵ گرم
  • آهن ۴.۷۸ میلی گرم
  • ویتامین A ۱۶۸۱۴ واحد
  • ویتامین C ۱.۱ میلی گرم
  • کلسترول ۲۷۴ میلی گرم

خواص جگر گوساله

جگر گاو سرشار از مواد مغذی، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت بینایی و درمان کم خونی مناسب است.

جگر گوساله سرشار از مواد معدنی

جگر گوساله سرشار از مواد معدنی ضروری برای بدن از جمله روی، آهن، فسفر، سلنیوم و مس است. روی از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند. آهن برای تولید هموگلوبین ضروری است. فسفر برای سلامت مغز، استخوان دندان ضروری است. سلنیوم نقش اساسی در متابولییسم دارد و مس برای تولید انرژی حیاتی ضروری است.

جگر گوساله سرشار از پروتئین

جگر دارای بالاترین میزان پروتئین دربین تمام گوشت‌ها است و مصرف به اندازه آن میتوانید به حمایت از سیستم ایمنی بدن، سیستم عصبی، رشد و سلامت باروری کمک کند.

منبع مناسب ویتامین

جگر گوساله سرشار از ویتامین آ و ویتامین ب و اسید فولیک است و به عنوان یک ماده غذایی خون ساز شناخته می‌شود.

بهبود سلامت بدن با جگر گوساله

مصرف به اندازه و متعادل جگر گوساله می‌تواند منجر به تقویت بینایی، بهبود سیستم ایمنی و گوش داخلی شود و از بروی عفونت در بدن جلوگیری کند.

خواص جگر سفید گوساله

به شش‌های حیواناتی مانند گوسفند و گاو، جگر سفید گفته می‌شود.

جگر سفید رطوبت بدن را تامین می‌کند و برای تب، شب کوری و اگزمان مفید است.

جگر سفید گوساله سرشار از ویتامین‌ای و ویتامین دی است و مصرف آن تا حد زیادی از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

عوارض مصرف جگر گوساله

زیاده روی در مصرف جگر مثل مصرف روزانه میتواند باعث بروز اختلال در سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر سمیت مس و ویتامین آ شود.

زیاده روی در مصرف جگر گوساله میتوانید باعث جذب بیش از حد ویتامین آ شود که خطر سمیت یا هیپرویتامینوز آ به دنبال خواهد داشت که میتواند منجر به آسیب کبدی، فشار روی مغز، مشکلات بینایی، تغییرات پوستی و درد استخوان شود.

اگر حیوان در فاصله کوتاه قبل از کشتار آنتی بیوتیک مصرف کرده باشد، جگر گاو میتواند حاوی مقدار زیادی آنتی بیوتیک باشد که برای سلامت انسان خطرناک است میتواند منجر به اختلال در رشد جنین شود به همین دلیل بهتر است مادران باردار از مصرف جگر گوساله اجتناب کنند.

هر ۱۰۰ گرم جگر گاوی حاوی ۲۷۴ میلی گرم کلسترول است و برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و کلسترول خون مناسب نیست و نباید در مصرف آن زیاده روی شود.

منع مصرف جگر گوساله

- کودکان زیر ۱ سال

- افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی

- زنان باردار: احتمال وجود آنتی بیوتیک در جگر گاو باعث شده زنان باردار از مصرف آن منع شوند.

- افراد مبتلا به نقرس: افراد مبتلا به نقرس همانطور که از مصرف گوشت منع شده اند، از مصرف جگر هم باید اجتناب کنند.

بهترین زمان مصرف جگر

جگر باید به صورت تازه مصرف شود و نگهداری آن در فریزر منجر به از بین رفتن مواد مغذی آن خواهد شد.

جگر برخلاف گوشت در صورت فریز شدن فاسد شده و دیگر به عنوان ماده خوراکی شناخته نمی‌شود.

بعد از خرید جگر حداکثر تا ۴۸ ساعت میتوانید از آن در یخچال نگهداری کند.

از آنجا که جگر گوساله هضم سنگینی دارد بهترین زمان مصرف آن در وعده صبحانه یا ناهار است و به هیچ عنوان مناسب وعده شام نیست.

منبع: بیتوته

483821