جاذبه های دیدنی در اطراف دشت ناز ساری را بشناسید

دشت ناز از جذاب‌ترین دیدنی‌های ساری است به همین جهت با ما همراه باشید و درباره چند جاذبه دیدنی در اطراف دشت ناز ساری بدانید.

تصویر جاذبه های دیدنی در اطراف دشت ناز ساری را بشناسید

به گزارش سایت خبری پرسون، پناهگاه حیات وحش دشت وسیع ناز از جاهای گردشگری ساری برای طبیعت دوستان می باشد و پیشنهاد می شود در زمان مناسبی مانند فصل تابستان به این منطقه سری بزنید.

دشت ناز ساری؛ پناهگاهی جذاب

دشت ناز ساری به عنوان پناهگاه حیات وحش در فاصله ۲۹ کیلومتری شمال شهر ساری در استان مازندران واقع شده است. این پناهگاه حیات وحش در منطقه ای کوهستانی و میان جنگل های هیرکانی جای گرفته و توانسته یکی از متفاوت ترین اکوسیستم های طبیعی کشور باشد. یکی از ویژگی هایی که توانسته بر منحصر به فرد شدن این حیات وحش بیافزاید، وجود ۴۴۷ گونه متنوع گیاهی می باشد.

پناهگاه دشت ناز یکی از جاذبه های طبیعی است که دوست داران طبیعت می توانند آن را برای گردش انتخاب نمایند و از دیدن حیوانات متنوع لذت ببرند. پناهگاه دشت ناز در مساحتی به وسعت ۵۶ هکتار و در شمال شرقی ساری قرار گرفته است. تمام اطراف این دشت زیبا حصارهایی کشیده شده است. گوزن هایی در این پناهگاه زندگی می کنند که از پس دیوارهای سیمی که به عنوان حصار کشده شده، قابل مشاهده هستند و می توان آن ها را دید.

اگر می خواهید برای بازدید از این پناهگاه اقدام کنید می توانید در تمام ایام سال به جز زمان زایش گوزن ها، به بازدید از آن ها بروید. اما زمان زایش گوزن ها بازدید از این منطقه ممنوع می باشد. دشت زیبای ناز در سال ۱۳۴۶ منطقه تحت حفاظت قرار گرفت و همچنین در سال ۱۳۵۴ با عنوان پناهگاه حیات وحش نامیده شد. جالب است بدانید که این پناهگاه از سال ۱۳۴۶ محل تکثیر گوزن زرد ایرانی شده است.

علاقمندان به حیات وحش و طبیعت می توانند با گرفتن مجوز از سازمان محیط زیست به تماشای گوزن زرد، کبوتر و قرقاول در این دشت زیبا بپردازند. اما در فصل بهار که زمان زایش و زایمان گوزن های زرد می باشد، جهت حفظ آرامش آن ها، بازدید از این منطقه تا آخر فصل بهار ممنوع می شود. گوزن های زرد حدود ۸ ماه در دوران آبستن به سر می برند و پس از گذشت این مدت، اغلب یک گوساله به دنیا می آورند. جالب است بدانید میانگین طول عمر گوزن های زرد در اسارت به ۱۶ سال می رسد.

جاذبه‌های دیدنی اطراف دشت ناز

مجموعه تاریخی فرح آباد

مجموعه تاریخی فرح آباد در زمان‌های گذشته بندری پر رفت و آمد برای تجاران و بازرگانان بوده است. ساخت این بنا به سال‌های ۱۰۲۰ تا ۱۰۲۵ در زمان شاه عباس صفوی برمی‌گردد، در مکانی که پیش از آن روستایی به نام «طاهان» بود. شاه عباس صفوی که این مکان را موقعیتی مناسب برای بندری تجاری تشخیص می‌دهد، دستور ساخت بناهایی همچون مسجد، ساختمان‌های دولتی، کاروان‌سرا، پل، بازار، حمام، کاخ و بسیاری مکان‌های دیگر را در آنجا صادر می‌کند.

این بنا در زمان شاه عباس صفوی به‌دلیل رونق فراوان به شهر دارالسرور و دارالسلطنه نیز شهرت داشت. این منطقه در آغاز با نام فرح باد شهرت پیدا کرد و بسیاری علت نامگذاری آن را بادهای خنکی می‌دانستند که از سمت دریا می‌وزید. در گذر زمان این واژه در میان مردم به فرح آباد تغییر می‌کند. متاسفانه بخش‌های زیادی از مجموعه تاریخی فرح آباد از جمله کاخ جهان‌نما که قصر شاه عباس بوده، در طی حمله روس‌ها از بین رفته و امروز تنها دیواری از این قصر، بخشی از پل شاه عباسی و حمام دوره صفوی باقی‌مانده است.

این بنا در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این مجموعه در ۲۴ کیلومتری (۲۹ دقیقه) دشت ناز ساری واقع شده است. آدرس مجموعه تاریخی فرح آباد: مازندران، ساری، کیلومتر ۲۵ جاده ساری به فرح آباد، مجموعه تاریخی فرح آباد

پناهگاه حیات وحش سمسکنده

در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب شرق ساری و ۲۵٫۷ کیلومتری (۳۱ دقیقه) پناهگاه حیوانات دشت ناز می‌توان به یکی از دیگر از مناطق حفاظت‌شده و بکر مازنداران دست پیدا کرد که پناهگاهی برای گونه‌های مهم گیاهی از جمله ممرز، انجیلی، توسکا، تمشک و لیلکی و گونه‌های کمیاب جانوری همچون گوزن زرد، مرال، شوکا، قرقاول، انواع پرندگان شکاری، شغال، گربه جنگلی، سنجاب و سمور جنگلی، گراز، عقاب جنگلی، جغد، کبوتر جنگلی و گرگ است.

پناهگاه سمسکنده از سال ۱۳۵۲ به‌عنوان منطقه حفاظت شده و در سال ۱۳۵۴ به‌عنوان پناهگاه حیات وحش تعیین شد. این پناهگاه از بخشی از جنگل‌ها جلگه‌ای بازمانده از جنگل‌های خزری در مازندران محسوب می‌شود.

آدرس پناهگاه حیات وحش سمسکنده: مازندران، ساری، کیلومتر ۱۰ جاده ساری به نکا، حیات وحش سمسکنده

خانه تاریخی فاضلی

خانه تاریخی فاضلی بنایی متشکل از دو عمارت از دوره تاریخی مختلف است. این بناها در دوره‌های قاجار و پهلوی ساخته شده‌اند و هرکدام نماینده‌ای از معماری زمانه خود محسوب می‌شوند. خانه تاریخی فاضلی متعلق به خاندان فاضلی‌ها و صاحب این ملک معلم بوده است. این عمارت در سال ۱۳۹۱ به‌مدت دو سال مورد مرمت قرار گرفت. خانه تاریخی فاضلی با در نظر گرفتن زیرزمین در سه طبقه طراحی شده است و سه حیاط دارد. این بنا به واسطه شیوه تزیینات آجری، شیشه‌های رنگی و نقش و نگارهای اسلیمی زیبا نمایان‌گر هنر و معماری ایرانی است. عمارت فاضلی در فاصله ۳۴ کیلومتری (۴۰ دقیقه) پناهگاه حیات وحش دشت ناز قرار دارد.

آدرس خانه تاریخی فاضلی: ساری، میدان ساعت، خیابان انقلاب، محله آب‌انبار نو، خانه تاریخی فاضلی

خانه تاریخی کلبادی

خانه تاریخی کلبادی از آثار به جا مانده از دوره قاجار و از جاهای دیدنی ساری محسوب می‌شود. این خانه به جهت معماری الهام گرفته از تکایای دوره قاجار و شامل دو بخش اندرونی و بیرونی است. عمارت کلبادی یکی از زیباترین بناهای محله آب‌انبار نو ساری است که سقفی سفالی دارد.

در این بنا مصالحی همچون آجر و چوب و سفال به کار رفته است. خانه کلبادی در سال ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۴۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و در حال حاضر از ساعت هشت صبح تا یک عصر میزبان گردشگران است. خانه کلبادی در ۳۴ کیلومتری (۴۰ دقیقه) پناهگاه دشت ناز ساری واقع شده است.

آدرس خانه تاریخی کلبادی: ساری، میدان ساعت، خیابان انقلاب، محله آب‌انبار نو، خانه تاریخی کلبادی

482262

نظرات شما ( 1 نظر )

مجید |
جمعه 26 خرداد 140219:52
در آخر خرداد ماه ۱۴۰۲ با خانواده رفتم دشت ناز را ببینم. یک محیط بان در صدمتری ورودی گفت برای بازدید به درب محیط بانی مراجعه کنم اما تعدادی خودرو و افرادی جوان در حال مصرف مواد مخدر بودند و چند نفری می خواستند حرکت خودرو را متوقف کنند ولی من با سرعت از آنجا رد شدم و موضوع را به پلیس گزارش کردم.