وضعیت قیمت ها در بازار ماه رمضان چطور است؟

بد نیست نگاهی به وضعیت قیمت ها در بازار ماه مبارک رمضان داشته باشیم.
تصویر وضعیت قیمت ها در بازار ماه رمضان چطور است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، همه ساله در آستانه ماه رمضان تقاضا برای خرید اقلام اساسی در بازار افزایش می‌یابد که امسال به سبب تقارن ماه رمضان با ایام‌نوروز، وزارت جهاد از قبل برنامه و تدابیر لازم را اتخاذ کرده است.

بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت کنونی هرکیلو مرغ ۶۳ تا ۶۸ هزارتومان، گوشت قرمز ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزارتومان، خرما مضافتی ۵۵ تا ۸۰ هزارتومان، خرما پیارم ۱۰۰ تا ۱۳۰ هزارتومان، خیار ۱۸ تا ۲۵ هزارتومان، گوجه فرنگی ۱۲ تا ۱۵ هزارتومان، سبزی ۱۵ تا ۲۵ هزارتومان و هندوانه ۱۵ تا ۲۰ هزارتومان است.

آقای محمد مهدی برومندی معاون امور باغبانی با بیان اینکه مشکلی در تامین خرمای ماه رمضان نداریم، گفت: حدود ۱۰۰هزارتن خرما برای تأمین نیاز کشور و همچنین ۱۵ هزارتن برای کلانشهر تهران تدارک دیده شده که سال‌های گذشته نیز همین میزان تدارک دیده می‌شد.

برومندی گفت: قیمت خرما تابع عرضه و تقاضا است و نرخ مصوبی وجود ندارد، اما تلاش می‌شود که با عرضه مناسب به بازار، قیمت‌ها در ماه رمضان نوسان نداشته باشد.

آقای شاهپور علایی مقدم معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد گفت: برای محصولات اساسی ماننده میوه،‌ تخم مرغ، گوشت قرمز، مرغ و روغن برنامه‌ریزی شده و تولید آن‌ها در کشور مناسب بوده و ذخیره‌سازی کافی هم شده است.

معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد گفت: ۵۵۰ هزارتن ذخیره استراتژیک برنج داریم، تولید در کشور به حد کافی است و مشکلی از نظر تامین وجود ندارد؛ علاوه بر آن ۱.۳ میلیون تن هم تولید خرما در کشور داریم که در ماه رمضان عرضه می شود.

بسیاری از مسئولان براین باورند که با توجه به ذخیره‌سازی مناسب اقلام اساسی و شرایط مساعد تولید پیش‌بینی می‌شود که با اعمال نظارت‌های دقیق از نوسانات قیمت جلوگیری شود.

کمبودی در عرضه مرغ ماه رمضان نداریم

آقای محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: هم اکنون قیمت هرکیلو مرغ زنده ۴۵ تا ۴۸ هزارتومان و مرغ گرم ۶۳ تا ۷۰ هزارتومان است.

به گفته او، با توجه به شرایط مساعد جوجه ریزی و ذخایر مناسب مرغ منجمد، مشکلی در تامین مرغ ماه رمضان نداریم.

یوسفی ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که در اسفند ۱۱۰ تا ۱۲۰‌میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری شده باشد که با این وجود کمبودی در عرضه نداریم.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی گفت: در حال حاضر وضعیت بازار مرغ نسبت به دیگر محصولات پروتئینی مناسب‌تر است‌.

گوشت ارزان شد

آقای منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام از فراوانی عرضه گوشت قرمز خبر داد و گفت: هم اکنون دام بصورت گسترده توسط دامدار در حال عرضه است و از طرفی ذخایر گوشت منجمد در بازار زیاد است که با این وجود مشکلی در عرضه نداریم.

به گفته او، با توجه به شرایط مساعد عرضه، بازار گوشت به ثبات رسیده و در برخی قطعات هم کاهش یافته است.

پوریان قیمت کنونی هرکیلو دام سبک را ۱۳۵ هزارتومان و گوساله نر را ۱۲۲ هزارتومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون هرکیلو لاشه با نرخ ۳۴۰ هزارتومان عرضه می‌شود و با افزایش عرضه دام در داخل و گستره واردات شاهد کاهش روز افزون قیمت خواهیم بود.

رئیس شورای تامین کنندگان دام گفت: با توجه به حجم واردات گوشت و فراوانی دام ناشی از زایش‌های مناسب پاییز، مشکلی در عرضه گوشت ماه رمضان نداریم.

قیمت زعفران در ماه رمضان نوسانی ندارد

آقای غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: هم اکنون حداقل قیمت هرکیلو زعفران ۲۸ میلیون و حداکثر ۳۸ میلیون تومان است.

به گفته او، با توجه به تقارن ایام نوروز با ماه رمضان پیش‌بینی می شود که نوسانی در بازار زعفران رخ ندهد، چراکه عموم فروشگاه@ها و مردم از قبل خرید خود را انجام داده‌اند.

میری ادامه داد: در حال حاضر خرید و فروش زعفران به صورت عادی در حال انجام است به طوری‌که با عرضه محصول، تقاضا در بازار وجود دارد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: برآوردها حاکی از آن است که تقاضا برای خرید نسبت به سال قبل در بازار بهبود یافته است.

مشکلی در تامین میوه و صیفی ماه رمضان نداریم

آقای اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید و فراوانی عرضه، مشکلی در توزیع میوه و صیفی نداریم.

به گفته او، با وجود آنکه خیار قابلیت دپو شدن را ندارد، قیمت آن به سبب شرایط جوی دچار نوسان می‌شود.

کارگر ادامه داد: همه ساله در ماه رمضان، تقاضا برای خرید میوه در بازار کاهش می یابد و امسال هم این امر مستثنی نیست.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی گفت: قیمت کنونی هرکیلو بوته ای ۱۲ تا ۱۸ هزارتومان، خیار گلخانه ۱۴ تا ۲۸ هزارتومان، گوجه فرنگی ۸ تا ۱۲ هزارتومان، سبزی جور ۸ تا ۱۵ هزارتومان و سبزی خوردن ۱۵ تا ۲۲ هزارتومان است.

۵۰ درصد خرمای تولیدی در ماه رمضان مصرف می‌شود

آقای محسن رشید فرخی رئیس انجمن ملی خرما گفت: انجمن با وزارت جهاد و میادین میوه و تره بار و تعاون روستایی جلسات متعددی را برگزار کرد تا غرفه‌هایی در اختیار انجمن قرار دهند که با عرضه مستقیم جلوی التهابات قیمت گرفته شود.

به گفته او، با توجه به شرایط مساعد تولید و ذخایر مناسب خرما، کمبودی در عرضه نداریم.

رشید فرخی ادامه داد: امسال تولید خرما به یک میلیون و ۳۰۰ هزارتن رسید که با احتساب ۵۰ درصد مصرف در ماه رمضان ۱۰۰ هزارتن خرما نیاز داریم.

رئیس انجمن خرما با بیان اینکه مشکلی در تولید خرما نداریم، گفت: امسال تولید خرما تا حدی از میزان سال قبل بیشتر است که با این وجود مشکلی در عرضه نداریم.

با توجه به اجرای طرح فجر تا فطر در فروشگاه‌های زنجیره ای و ذخیره سازی مناسب گوشت قرمز، مرغ، خرما و برنج، کمبودی در عرضه نداریم و انتظار می‌رود با توزیع مستقیم محصولات نوسانی در بازار رخ ندهد.

منبع:yjc

478409