بی‏‌حجاب‏‌ها جریمه می‏‌شوند/ طرح جدید حجاب با اندکی تغییر

بسیاری بر این باورند که در اتفاقات و تحولات چندماهه اخیر در جامعه دختران و زنان محوریت موضوع بودند.
تصویر بی‏‌حجاب‏‌ها جریمه می‏‌شوند/ طرح جدید حجاب با اندکی تغییر

به گزارش سایت خبری پرسون، واقعیت این است که بحث مسائل زنان و چالش‏‌های این حوزه صرفا به چندماه اخیر برنمی‏‌گردد و حتی در سال‏‌های گذشته نیز به انحای مختلف با این مساله مواجه بوده‏‌ایم. در این میان مهم‏‌ترین ماجرا بحث حجاب است.

امری قانونی، عرفی و شرعی که بسیار بدان تاکید شده و بر مبنای قانون حاکم بر کشور نیز همه زنان موظف به رعایت آن هستند. این در حالی است که با گذشت زمان و بروز تغییرات در جامعه بسیاری معتقدند که باید طی این سال‏‌ها و حتی دهه‏‌های اخیر دستگاه‏‌های متولی در امر حجاب کارهای فرهنگی بسیاری صورت می‏‌دادند تا جامعه نیز بدون هیچ قید و اجباری حجاب را برگزیند؛ نه اینکه با رویکردها و برخوردهای دیگر بخواهیم این مساله را در جامعه نهادینه کنیم. به عبارت دیگر باید نوعی اقناع‏‌سازی صورت می‏‌گرفته که جامعه زنان به انتخاب حجاب به‌عنوان یک امر مطلوب برای خود دست بزند. در حالی‌که می‏‌بینیم هر اندازه رسانه‏‌های بیگانه طی سال‏‌های گذشته تمام تلاش و نیروی خود را صرف مقابله با حجاب کردند، اما در داخل باید تلاش‏‌ها و برنامه‏‌هایی مدون بیشتری برای اقناع جامعه در جهت حرکت به سمت و سوی برگزیدن حجاب ایجاد و انجام می‏‌شد. گرچه پیش از این نیز بارها طرح‏‌هایی از قبیل طرح عفاف و حجاب، انضباط اجتماعی و ناظر1 پیاده شده که پس از چندی از دستور کار خارج شده است. هر چند که طرح ناظر 1 که شامل ارسال پیامک کشف حجاب به مالکان خودروها از سوی «پلیس» است، همچنان در حال اجراست. قدرمسلم برای یک مقوله فرهنگی باید در عرصه اجرا نیز نهادهای فرهنگی پیشقدم شوند. اما تاکنون این نهادها یا ورود نکرده‏‌اند یا کمتر ورود کرده‏‌اند. از طرفی با توجه به تحولات چند ماهه اخیر این مساله به میان آمد که در حوزه عفاف و حجاب باید قانون جدیدی وضع شود. نمایندگان مجلس نیز طی یکی دوماه گذشته به این مساله اشاره داشته‏‌اند.

آنچه مسلم است اینکه اصلاح یا تغییر قانون باید به کارآمدی آن منجر شود و صد البته که دستگاه‏‌های فرهنگی نیز در این راستا مسئولیت بپذیرند. چه اینکه مرتضی آقا تهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفته: «32 دستگاه در دولت با موضوع عفاف و حجاب مرتبط هستند که گزارش عملکرد آن‏‌ها توسط مجلس شورای اسلامی خواسته شده است. موضوع عفاف و حجاب نیازمند یک فعالیت فراتر از دولت و مجلس است و برای بهبود شرایط باید تمام مردم پای کار بیایند.»

برخورد فیزیکی نداریم

رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس در خصوص سخت‏‌گیری‏‌های مجدد درباره موضوع حجاب اظهارداشت: در حال حاضر طرح ناظر فعال بر بی‏‌حجابی در خودروها، مثل سابق در دستور کار است و مجدد برای بی‏‌حجابان پیامک ارسال می‏‌شود. موسی غضنفرآبادی گفت: علاوه بر این و به‌زودی نیز، طرح و برنامه‏‌ای داریم کسانی‌که در معابر و مکان‏‌های دیگر کشف حجاب می‏‌کنند را از طریق سیستم شناسایی کنیم تا برایشان تخلف ثبت شود و در نهایت، این افراد از خدمات اجتماعی محروم خواهند شد. وی افزود: در این رویکرد، در ابتدا برای فرد خاطی، پیامک ارسال می‏‌شود و به او اخطار می‏‌دهیم و در مرحله بعد و در صورت اصرار فرد بر بی‏‌حجابی، او را با جریمه روبه‏‌رو خواهیم کرد. در این طرح با کشف حجاب، کارت ملی شخص مسدود می‏‌شود و تا زمانی‌که فرد بی‏‌حجاب، جریمه بی‏‌حجابی‏‌اش را پرداخت نکند، همه خدمات اجتماعی او مثل امکان بهره‏‌بردن از سیستم بانکی کشور و... را از او می‏‌گیریم.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس بیان کرد: نمی‏‌دانم این طرح قرار است در کدام کمیسیون نهایی شود، ولی فعلا و در ابتدا در کمیسیون قضائی و حقوقی مورد بررسی قرار می‏‌گیرد. عمده این طرح، رعایت شئون اسلامی است که یکی از این موضوعات، کشف حجاب است. غضنفرآبادی ادامه داد: ما مصمم به تعقیب، بررسی و نهایی‏‌کردن این طرح هستیم. فعلا طرح خام است و باید اول، طرحی آماده شود و بحث و بررسی‏‌ها و کارهای کارشناسی بر روی آن انجام و در آخر تبدیل به قانون شود. وی در واکنش به اینکه این قانون می‏‌تواند با مقابله بیشتر طرف‏‌هایی که شما خاطی می‏‌نامید، روبه‏‌رو شود تصریح کرد: در رابطه با بستن کمربند در خودرو، سرپیچی اتفاق نیفتاد و احتمالا برای این موضوع هم به همین صورت باشد. وقتی طرحی تبدیل به قانون می‏‌شود، باید اجرا شود. ولی باید بگویم در این رویکرد، برخورد فیزیکی را نخواهیم دید. در مورد اینکه رهبر معظم انقلاب هم گفتند افراد کم‏‌حجاب نیز فرزندان ما هستند، باید بگویم پیگیری این طرح، هیچ منافاتی با فرمایش ایشان ندارد.

نقاط متغیر و ابهام


طرح جدید حجاب وضع شده و به‌نظر می‏‌رسد که با اندک تغییراتی بر منبای همین طرح نیز عمل خواهد شد. با این حال آنچه می‏‌توان از آن به‌عنوان نقاط متغیر نسبت به قانون سابق در نظر گرفت اینکه نخست؛ حضور فیزیکی و مواجهه مستقیم پلیس با افراد، تحت عنوان گشت ارشاد یا پلیس امنیت اخلاقی وجود نخواهد داشت. دیگر اینکه برخلاف گمانه‏‌زنی‏‌های چند ماه اخیر به‌نظر می‏‌رسد موضوع مسدودشدن حساب «بی‏‌حجاب‏‌ها» از دستور کار طرح حجاب جدید خارج شده است؛ چرا که مسئولان به‌وضوح، دشواری یا حتی ناممکن بودن اجرای چنین ایده‏‌ای را پذیرفته‏‌اند. نکته سوم اینکه طرح حجاب جدید بیش از مواجهه مستقیم بر کنترل هوشمند و اجبارهای غیرمستقیم، متمرکز خواهد بود. اما ابهاماتی نیز در خصوص طرح جدید موجود است. اینکه در طرح حجاب جدید، هنوز برای ناظران و افکارعمومی مشخص نیست کارگزار تدوین طرح چه نهادی خواهد بود. مقدار و سطح جریمه‏‌های افراد بی‏‌حجاب همچنان محل تردید و گمانه‏‌زنی‏‌های مختلف قرار دارد.

دیگر اینکه معیار و میزان دقیق تشخیص فرد بی‏‌حجاب یا بدحجاب مشخص نشده است. کارگزاری اجرای این طرح نیز نامشخص باقی مانده است. آیا نیرویی جدید برای این امر در نظر گرفته می‏‌شود یا همچنان پلیس امنیت اخلاقی در این زمینه نقش‏‌آفرین خواهد بود. البته دیگر وجه نامشخص طرح حجاب جدید این است که افراد شناخته شده به‌عنوان بدحجاب آیا «مجرم» شناخته می‏‌شوند یا «متخلف»؟ اینها پرسش‏‌هایی است که پاسخ به آن و برونداد جزئیات بیشتر طرح می‏‌تواند شفاف‏‌سازی بیشتری نسبت به این طرح در جامعه ایجاد کند.

منبع: ارمان ملی

461106

مطالب مرتبط