مهمترین فواید آغوش گرفتن برای آرامش روان

شاید شما موضوع بغل کردن را یک امر طبیعی و ساده در نظر بگیرید که برای احوالپرسی افراد آن ها را در آغوش می کشید. همین موضوع کوچک سبب می شود که بسیاری از هورمون ها را در بدن شما ترشح کند و باعث آرامش روحی شما شود. بغل کردن یکی از روش های ابراز علاقه و صمیمیت به نزدیکان است. در این مطلب مجله خبری پرسون شما را با فواید بغل کردن آشنا می کند.
تصویر مهمترین فواید آغوش گرفتن برای آرامش روان

به گزارش سایت خبری پرسون، فواید بغل کردن فراتر از احساس گرما و آرامش لحظه ای است که تجربه اش می کنید ، در آغوش کشیدن یکی از بهترین روش ها برای نشان دادن احساس به کسی است که دوستش دارید.

فواید بغل کردن

بیشتر ارتباط بین انسان ها به صورت شفاهی است ولی حتی یک غریبه هم با در آغوش گرفتن میتواند طیف گسترده ای از احساسات را به طرف مقابل منتقل نماید.

مطالعه چاپ شده در مجله اموشن نشان داد که حتی غریبه ها هم میتوانند فقط با تماس ساده دست احساساتی از جمله خوشبختی ، غم ، عصبانیت ، ترس ، انزجار ، قدردانی و همدردی را منتقل نمایند.

هر چه دو نفر بیشتر یکدیگر را در آغوش بگیرند انرژی بیشتری دریافت خواهند کرد و احساس بهتری را تجربه میکنند و استرسشان کاهش پیدا میکند.

بغل کردن عاشقانه میتواند ارتباط عاطفی عمیقی بین دو نفر ایجاد کند، در این حالت بهتر است حداقل 20 ثانیه همدیگر را محکم در آغوش بگیرید تا احساسات مثبت به خوبی بین شما منتقل شود.

کاهش اختلافات زن و شوهری با بغل کردن

مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد نشان داد که در آغوش گرفتن میتواند باعث کاهش دعوا بین زن و شوهر شود. محققان با مطالعه بیش از 400 بزرگسال به این نتیجه رسیدند ، زوج هایی که در همان روز دعوا یکدیگر را در آغوش می گرفتند، دعوایشان تاثیر منفی کمتری بر روحیه آنها در روز بعد می گذاشت.

محققین دریافتند که در آغوش گرفتن میتواند اثرات منفی درگیری بین زوجین را کاهش دهد و باعث می شود زوجین با وجود اختلاف نظر رابطه ای مثبت را ادامه دهند و در حل تعارض و اختلافات بهتر عمل کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن با بغل کردن

تحقیقات انجام شده نشان میدهد که در آغوش گرفتن کافی میتواند از سرماخوردگی پیشگیری کند. براساس مطالعه ای که سال 2014 روی 404 فرد بزرگسال سالم که در معرض یک ویروس شایع سرماخوردگی قرار گرفتند انجام شد ، مشخص شد افرادی که بیشتر دیگران را در آغوش کشیده بودند کمتر مریض شدند یا علایم آن ها کمتر بود.

به عقیده محققان ، در آغوش کشیدن کافی میتواند باعث افزایش سطح سلولهای ایمنی ، لنفوسیت ها ، ایمونوگلوبولین ها و سایر سلول های سیستم ایمنی بدن شود.

ایجاد پیوند قوی تر با بغل کردن

در آغوش کشیدن باعث می شود افراد احساس نزدیکی بیشتری به هم داشته باشند. تغییرات فیزیولوژیکی که هنگام لمس انسان ایجاد می شود مربوط به تبادل انرژی به شکل الکترون است. هنگام بغل کردن هورمون اکسی توسین نیا هورمون عشق در غده هیپوفیز آزاد می شود که به ما کمک میکند با نوزاد خود ارتباط برقرار کنیم و بین فرزندان و والدین و دوستان و شریک عاطفی احساس عشق و علاقه و آشنایی ایجاد شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده نوزادان تازه متولد شده به به طور مرتب در آغوش گرفته نمی شوند در مراحل بعدی رشد با مشکل روبرو خواهند شد و نوازادنی که از تماس محبت آمیز بیشتری برخوردارند ، پاسخ های مغزی بهتری دارند.

زمانی که سطح اکسی توسین در بدن انسان در هر سنی کاهش پیدا کند ، تمام روابط انسان در هر سن و موقعیتی را به صورت مخرب تحت تاثیر قرار می دهد.

بهبود رابطه عاشقانه با بغل کردن

هورمون اصلی آزاد شده هنگام ارگاسم ، اکسی توسین است که هنگام نوازش و در آغوش کشیده شدن هم ترشح می شود. لمس فیزیکی و در آغوش گرفتن یکی از مهم ترین عناصر ایجاد اتصال قوی در یک رابطه عاشقانه و زناشویی محسوب می شود.

لمس جسمی به خصوص در آغوش گرفتن بین زوجین باعث می شود احساس امنیت بیشتری داشته باشند و احساس رضایت بیشتری از رابطه خودشان داشته باشند و بیشتر از شریک زندگی خود حمایت کنند.

یکی از فواید بغل کردن کاهش استرس است

کاهش استرس با بغل کردن

زمانی که ناراحت هستید یا درگیر استرس شده اید در آغوش گرفته شدن به شما آرامش میدهد. به عقیده دانشمندان ، حمایت از اطرافیان با در آغوش گرفتن میتواند باعث کاهش تنش در فرد شود و فشار روانی و استرس او را به شدت کاهش دهد.

بعد از یک روز طولانی و خسته کننده ، در آغوش گرفتن عزیزان باعث کند شدن ضربان قلب و آرام شدن مغز می شود.

بغل کردن میتواند باعث ترشح اکسی توسین در بدن و افزایش احساس تعلق نسبت به طرف مقابل شود. بالا رفتن میزان این هورمون در بدن باعث افزایش احساس تعهد زوجین نسبت به یکدیگر می شود و میزان صمیمیت بین زوجین ر افزایش میدهد بنابراین اگر میخواهید احساس تعهد و تعلق شریک عاطفی خود را افزایش دهید ، او را بیشتر در آغوش بگیرید.

اگر یکی از بستگان شما دچار رنج و ناراحتی شده او را در آغوش بگیرید. پشتیبانی از شخص دیگر از طریق لمس کمک زیادی به کاهش استرس و ناراحتی او میکند.

در آغوش گرفتن ، سیستم عصبی پاراسمپاتیک را بهبود داده و احساس امنیت و اعتماد به نفس را افزایش میدهد.

کاهش درد و بیماری با بغل کردن

کاهش استرس در اثر بغل کردن میتواند برای حفظ سلامتی شما مفید باشد. بررسی که روی 400 بزرگسال انجام شد به محققین نشان داد که در آغوش گرفتن میتواند احتمال بیماری را کاهش دهد. بغل کردن باعث ترشح اندورفین در بدن می شود که مسیرهای انتقال درد را مسدود کرده و درد را تسکین میدهد همچنین باعث افزایش جریان خون در بافت های نرم بدن و آرام کردن دردهای مزمن می شود.

بغل کردن میتوانید از بیماریهایی مثل خارش گلو یا آبریزش بینی جلوگیری کند و با کاهش فشار خون و خستگی به بیماران کمک میکند درد کمتری احساس کنند و کیفیت زندگیشان بهبود پیدا کند.

تاثیر ضد پیری بغل کردن

محققان پیشنهاد میکنند که در آغوش کشیدن به دلیل تاثیر هورمون های احساس خوب ، خاصیت ضد پیری دارد. افزایش ترشح هورمون های اکسی توسین و سروونین باعث خواب بهتر و انتخاب های سالم تر در زندگی می شود که علایم پیری را کاهش میدهد.

افزایش نشاط با بغل کردن

بغل کردن میتواند میزان ترشح سروتونین در مغز را افزایش بدهد و باعث افزایش شور و نشاط و عزت نفس در فرد شود. افراد افسرده و تنها میزان سروتونین در بدنشان کاهش پیدا میکند. بغل کردن باعث افزایش سروتونین و اندورفین در عروض شده و باعث ایجاد شادی و لذت در فرد می شود و غم و اندوهش را کاهش میدهد. جالب است بدانید که بغل کردن افرادی که به دلیل مرگ عزیزان در انزوا فرو رفته اند را از انزوا در می آورد.

ایجاد نشاط و شادی از فواید بغل کردن است

افزایش سلامت قلب با بغل کردن

در مطالعه ای که مخققان روی 200 بزرگسال انجام دادند ، یک گروه از شرکای عاطفی به مدت 10 دقیقه دست های یکدیگر را نگه داشتند و با یک آغوش 20 ثانیه ای به هم متصل شدند و گروه دیگر فقط کنار هم نشستند.

در گروه اول کاهش فشار خون و ضربان قلب به طور قابل توجهی مشاهده شد ، محققین به این نتیجه رسیدند که رابطه محبت آمیز میتواند برای سلامت قلب مفید باشد.

افزایش شادی با بغل کردن

هورمون اکسی توسین به عنوان هورمون در آغوش گرفتن شناخته می شود.

به گفته دانشندان هورمون اکسی توسین نقش بسیار زیادی در حفظ روحیه و سلامت به خصوص در زنان ایفا می کند. اکسی توسین باعث کاهش فشار خون و کاهش استرس و کاهش هورمون نوراپینفرین می شود.

مزایای مثبت اکسی توسین در زنان حتی به جنین آن ها هم منتقل می شود. هرچه رابطه فیزیکی بیشتری با شریک عاطفی خود داشته باشید و بیشتر یکدیگر را بغل کنید میزان ترشح اکسی توسین در بدنتان افزایش پیدا کرده و احساس شادی و ثبات عاطفی بیشتری خواهید داشت.

کاهش درد با بغل کردن

بغل کردن میتواند منجر به کاهش درد شود. در آغوش کشیدن و نوازش زنانی که دچار درد قاعدگی هستند،درد آن ها را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد.

منبع:بیتوته

460303