اصفهان در جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر خوش درخشید

رادیو تئاتر «اسپویلر» به نویسندگی مصطفی جعفری خوزانی و کارگردانی محمد رادمهر و نمایش «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» به نویسندگی و کارگردانی احسان جانمی، با درخشش در جشنواره منطقه‌ای فارس، به چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر راه یافتند.
تصویر اصفهان در جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر خوش درخشید

به گزارش سایت خبری پرسون،محمد رادمهر، کارگردان رادیو تئاتر «اسپویلر» با بیان اینکه نمایش «اسپویلر» توسط گروه هنری کیارش و با حمایت خانه تئاتر حوزه هنری اصفهان تولید است، اظهار کرد: همه می‌دانیم که اینستاگرام نیز مثل سایر تکنولوژی‌ها محاسنی داشت و به زندگی ما کمک‌هایی کرد، اما در بسیاری از مواقع نیز آسیب‌ها و مشکلاتی را برای افراد و خانواده‌ها ایجاد کرده است.

او ادامه داد: عدم تربیت و سواد رسانه‌ایِ ما به‌عنوان مخاطب و استفاده‌کننده این آسیب‌‎ها و مشکلات را باعث می‌شود و این نقد نه‌فقط متوجه مردم بلکه متوجه مسئولین است چراکه آن‌ها نیز با توجه به منافع خود در این فضا فعالیت می‌کنند و نمایش «اسپویلر» از همین دو موضوع مردم و مسئولین به این موضوع و تأثیرات آن بر زندگی یک زوج می‌پردازد که خانواده‌ای با بضاعت مالی کم اما خوشبختی هستند که با ورود به اینستاگرام، وضع مالی خوب، اما مشکلات و آسیب‌های جدی پیدا می‌کنند.

کارگردان اولین رادیو تئاتر در اصفهان با بیان اینکه «اسپویلر» پنجمین تجربه حضور او در جشنواره تئاتر فجر با رادیو تئاتر است، گفت: سال گذشته با نمایش «زخمه رباب» و پیش از آن رادیو تئاتر «معمای شاه» را کار کردیم و امیدواریم که «اسپویلر» نیز با حمایت رئیس تالار هنر اصفهان به اجرای عموم برسد.

رادمهر اضافه کرد: بازیگران این نمایش رادیویی سوده امیرخانی و معین وصال، افکتور مسعود نصیریان، صدابردار علی جان‌نثاری، گرافیست فرشته امینی، دستیاران کارگردان امین نیکخواه و محمد پورعطار و دستیار تهیه نیز ارسلان امینی بوده است.

این کارگردان افزود: رادیو تئاتر هنر نوینی است که طی ۱۰ سال گذشته به ایران آمده و تلفیقی از نمایش رادیویی و تئاتر صحنه‌ای است، بااین‌وجود در تمام قوانین و قواعد از نمایش رادیویی پیروی می‌کند. میکروفون عنصر اصلی در رادیو تئاتر است و صرفاً عناصر دراماتیک یک نمایش را به تصویر می‌کشیم و از صداها، افکت‌ها و جلوه‌های صوتی استفاده می‌کنیم. ما در تئاتر طراحی صحنه داریم درحالی‌که در رادیو تئاتر طراحی صدا، اهمیت پیدا می‌کند و حتی میزانسن بازیگران هم با توجه به صدا مشخص می‌شود ازاین‌رو رادیو تئاتر به لحاظ صوتی و شنیداری جذابیت دارد و چون تخیل مخاطب را بیشتر درگیر می‌کند، از اهمیت و جذابیت برخوردار است.

او ادامه داد: این نوع نمایش به‌اندازه تئاتر صحنه‌ای زحمت، ولی بسیار کمتر از آن هزینه دارد، می‌تواند بر پایه واقعیت‌ها و مستندات باشد و به تئاتر مستند نزدیک است، به این جهت به‌شدت مناسب کارهای مناسبتی و موضوعی است و امیدواریم که مسئولین از این فعالیت‌ها حمایت کنند.

کارگردان نمایش رادیویی «اسپویلر» تأکید کرد: در حال حاضر در بخش هنر و فرهنگ، صرفاً کارهای اداری برای رفع تکلیف انجام می‌شود، درحالی‌که شاید با حمایت از یک کار نمایشی درست و قوی اثرگذاری بسیار بیشتری ایجاد شود.

احسان جانمی، کارگردان نمایش «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» با بیان اینکه امسال جشنواره منطقه‌ای فجر بعد از ۷ سال به‌صورت حضوری برگزار شد، اظهار کرد: نمایش «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» در رقابت با ۱۷ گروه از ۸ استان با دریافت ۶ جایزه در بخش‌های اصلی نویسندگی، کارگردانی، بازیگری زن و مرد و طراحی لباس، به جشنواره بین‌المللی فجر معرفی شد.

او با بیان اینکه نمایش «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» موضوع ترور ناصرالدین‌شاه در پنجاهمین سال سلطنت را دستمایه داستانی خیالی قرار داده است، گفت: خدا را شاکریم که نمایش ما نماینده خوبی برای تئاتر اصفهان بود و با ۱۰ کاندیداتوری و ۶ جایزه، با دست پر از جشنواره منطقه‌ای به جشنواره فجر رسید.

جانمی با بیان اینکه «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» صدودهمین اثر گروه تئاتر «کاوش» استان اصفهان بوده است، گفت: در جشنواره منطقه‌ای فارس، نازنین ملت‌دوست موفق به دریافت جایزه بهترین طراحی لباس شد، امین پناهی در بخش بازیگری مرد تقدیر شد، ویدا موسوی و مائده وحید رتبه دوم بازیگری زن و احسان جانمی رتبه سوم را در بخش نویسندگی و رتبه دوم را در بخش کارگردانی به دست آوردند.

این کارگردان گفت: در این جشنواره، تعامل، ارتباط و تبادل تجربه خوبی بین گروه‌های هنری برقرار شد و جلسات نقد و بررسی خوبی با حضور اساتید و هنرمندان مطرح کشور برگزار شد که برای افزایش دانش گروه‌های نمایش مفید بود.

جانمی با بیان اینکه نمایش «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» دهمین حضور او در جشنواره بین‌المللی فجر، پانزدهمین حضور در جشنواره منطقه‌ای و بیست و یکمین حضور او در جشنواره استانی تئاتر بود، گفت: امیدواریم که مسئولین فرهنگ و هنر اصفهان حمایت درخوری از گروه‌های تئاتر افتخارآفرین برای استان داشته باشند.

نمایش «میشوسوزوکی» به کارگردانی پویان عطایی و نمایش «خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند» به کارگردانی احسان جانمی، به‌عنوان نمایندگان اصفهان در جشنواره منطقه‌ای تئاتر سال جاری به چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر حضور خواهند داشت.

منبع:ایسنا

457976