توریسم صنعت فراموش شده

همه‌گیری کرونا باعث ایجاد محدودیت‌های بسیاری برای سفرها و تعطیلی تمامی زنجیره خدمات گردشگری در سراسر جهان شد.
تصویر توریسم صنعت فراموش شده

به گزارش سایت خبری پرسون،قربانعلی تنگشیر در یادداشتی نوشت:همه‌گیری کووید-۱۹یکی از آسیب زاترین بحران‌ها طی تاریخ بوده است که به صنایع و اقتصاد جهان آسیب وارد ساخت. این مسائل بیش از هر چیزی خود را در صنعت گردشگری نشان داد.

این همه‌گیری باعث ایجاد محدودیت‌های بسیاری برای سفرها و تعطیلی تمامی زنجیره خدمات گردشگری در سراسر جهان شد.

۸۵درصد آن صنایع شرکت‌های کوچک و متوسط بودند که تعطیل شدند؛ در سال ۲۰۲۲ پس از تولید و توزیع واکسن و تسریع واکسیناسیون، جهان بازگشت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرد.

اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب راه درازی وجود داشت؛ اما جنگ اوکراین، کند شدن رشد اقتصادی، افزایش قیمت مواد غذایی، افزایش هزینه‌های زندگی و کاهش قدرت خرید خانوارها همگی باعث رکود در صنعت گردشگری در دنیا شد. اما گردشگری داخلی توانست رشد قابل قبولی در این مدت داشته باشد.

البته در کشورهایی که برنامه ریزی خوبی برای توریسم داخلی کرده بودند؛ جاذبه‌های دیدنی و گاهی فراموش شده کشورهایشان را معرفی و با تورهای ارزان قیمت به جذب توریسم داخلی اقدام نمودند. اما در ایران به دلیل دولتی بودن گردشگری هنوز موفق به پیدا کردن جایگاه توریسم داخلی و تورهای کوتاه مدت حتی برای کارمندان و بازنشستگان نشدیم. سه‌مشکل اساسی صنعت توریسم ایران که فراموش شدند:

۱- به دلیل دولتی بودن و دخالت مستقیم دولت، صنعت گردشگری در ایران برنامه‌ریزی مدونی ندارد
۲- با توجه به افزایش تورم و بحران‌های اقتصادی گردشگری از سبد ۷۰ درصد خانوارها حذف شده است
۳- نبودن آمارهای شفاف از سوی مراکز آمار دولتی وزارت گردشگری که مانع اصلی در تحقق برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌های میان مدت و بلند مدت میشود.

457775