سقوط گردشگری ایران از کجا کلید خورد؟

از سال ۲۰۱۹ همزمان با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و وقایع آبان ۹۸ سقوط گردشگری ایران آغاز شد.
تصویر سقوط گردشگری ایران از کجا کلید خورد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، بر اساس آخرین آمار رسمی منتشر شده در وبسایت سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، شمار گردشگران ورودی به ایران از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۹ میلادی با شیب ملایمی، روندی صعودی را تجربه کرده است، اما از سال ۲۰۱۹ _ همزمان با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران و وقایع آبان ۹۸_ با ثبت رکورد ورود ۲ میلیون گردشگر بین‌المللی به خاک ایران، سقوط چشمگیری در میزان ورود گردشگران بین‌المللی داشته است.

بر این اساس در سال ۲۰۲۰ میلادی همزمان با برخی تحولات سیاسی، همه‌گیری ویروس کرونا و توقف سفرهای بین‌المللی، میزان ورودی گردشگران بین‌المللی به ایران حدود ۴۸۸ هزار نفر بود که در مقایسه با آمار سال قبل آن، ۷۶ درصد کاهش داشت. حد فاصل بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ نیز با توجه به ادامه همه‌گیری ویروس کرونا و بسته ماندن مرزها و توقف صدور ویزای گردشگری ایران، همچنان این نزول ادامه داشت و با ۲۱ درصد کاهشِ دیگر، آمار گردشگران بین‌المللی ایران به رقمی حدود ۳۸۶ هزار نفر رسید. (این اعداد و آمارهای سازمان جهانی گردشگری بر پایه داده‌ها و آمارهایی است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت کرده و در اختیار این سازمان بین‌المللی گذاشته است.)

روند ورود گرشگران بین‌المللی به ایران از سال ۱۹۹۴ (نمودار سبز)

براساس نموداری که ملیت گردشگران خارجی به ایران را مورد رصد قرار داده است، مردم آفریقا، منطقه شرق آسیا و پاسیفیک کمترین علاقه را برای سفر به ایران در سالیان اخیر داشته‌اند و خاورمیانه اروپا و جنوب آسیا، منبع اصلی تامین گرشگران خارجی برای ایران بوده است.

ورود گردشگران بین‌المللی به ایران بر اساس منطقه (۲۰۲۱-۱۹۹۴)

همچنین سهم سفر دریایی گردشگران خارجی به ایران در حدود دو دهه اخیر بسیار کم بوده و در چهار سال اخیر تقریبا به صفر رسیده است. در سال ۲۰۲۰ در مجموع ۸۷.۴ درصد از راه زمینی و ۱۲.۶ درصد نیز از راه هوایی به ایران سفر کرده‌اند و این آمار در سال ۲۰۲۰ به ترتیب ۶۵.۱ درصد و ۳۴.۸ درصد بوده است.

ورود گردشگران خارجی به ایران بر اساس نوع سفر (هوایی، زمینی، دریایی)

نکته دیگر در آمارهای سازمان جهانی گردشگری این است که در سال ۲۰۱۶ (آخرین سالی که این اطلاعات در اختیار آن‌ها قرار گرفته است)، ۹۹/۷ درصد از مسافران ورودی با "اهداف شخصی" و تنها ۰.۰۳ درصد با مقاصد "تجاری" و "کسب و کار" به ایران سفر کرده‌اند.

ورود گردشگران خارجی به ایران بر اساس هدف از سفر (شخصی، کسب و کار)

این نمودارها بر پایه آخرین داده‌های آماری از گردشگری بین‌المللی ایران است که در سازمان جهانی گردشگری ثبت شده است. بسیاری از فعالان و کارشناسان گردشگری پیش‌بینی می‌کنند در وضعیت موجود که بسیاری از کشورها هشدار منع سفر به ایران داده‌اند، این رکود تداوم داشته باشد.

منبع: ایسنا

442259