خبر مهم عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره گاز

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در کشور روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود که ۶۸۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی، ۷۰میلیون متر مکعب به نیروگاه‌ها و ۱۰۰ میلیون متر مکعب مابقی به دیگر صنایع اختصاص می‌یابد که این نشان می‌دهد خادمان ملت تلاش خود را معطوف به عدم قطعی در بخش خانگی کرده‌اند.
تصویر خبر مهم عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره گاز

به گزارش سایت خبری پرسون، هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با انتشار رشته توئیتی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت:

«به بهانه سرمای اخیر و مسئله گاز؛ در حال حاضر فقط ۷ استان خراسان‌ها، مازندران، گلستان و سمنان مشکل گاز وجود دارد که روزانه نیازمند ۱۴۰ میلیون متر مکعب گاز هستند و اکنون ۱۳۰ میلیون تامین می‌شود. این کسری ۷ درصدی جز با همراهی مردم عزیز و صرفه جویی برطرف نمی‌شود.

درست است که بخشی از مشکل به دلیل برخی ترک فعل‌ها و قطع واردات گاز از ترکمنستان در دولت قبل است و متولیان امر باید پاسخگو باشند اما مسئولین و مردم عزیز که حقاً همیشه در همه مشکلات کمک کرده‌اند باید در کنار هم کمک کنیم تا این چند روز سرد را بدون قطعی گاز پشت سر بگذاریم. خوب است با هم چند آمار را مرور کنیم!

در کشور روزانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌شود که ۶۸۰ میلیون متر مکعب در بخش خانگی، ۷۰ میلیون متر مکعب به نیروگاه‌ها (علی رغم نیاز ۳۰۰م) و ۱۰۰ میلیون متر مکعب مابقی به دیگر صنایع اختصاص می‌یابد که این نشان می‌دهد خادمان ملت تلاش خود را معطوف به عدم قطعی در بخش خانگی کرده‌اند.

خوب است بدانیم شبکه انتقال گاز کشور با ۴۰۰ هزار کیلومتر بزرگترین شبکه انتقال گاز در جهان بوده و راه اندازی آن حدود ۱۰۰میلیارد دلار هزینه نیاز دارد! آمریکا با ۳۳۰ هزارکیلومتر در رده دوم، روسیه و چین با آن گستره جغرافیایی‌ هر کدام در رنج حدودا ۱۰۰ هزار کیلومتری در رده‌های بعد هستند!

یکی از استراتژیک‌ترین تصمیمات کشور، توسعهٔ شبکه گازی بوده است چراکه علاوه بر کمترین میزان آلودگی زیست محیطی توسط گاز، به لحاظ اقتصادی نیز کاملا توجیه پذیر است. مثلا اگر از گازوئیل استفاده می‌شد، باید به جای هر متر مکعب گاز یک لیتر گازوییل به نیرگاه‌ها تزریق می‌شد. با این حساب برای ۷۰ میلیون لیتر سالیانه ۲۵ میلیارد دلار صرف می‌شد! با توجه به محدودیت‌های تولید گازوئیل در داخل، ایران باید به بزرگترین وارد کننده گازوییل در دنیا تبدیل شود!

اینکه در هنگامهٔ مشکلات از نارسایی‌ها و ضعف‌ها انتقاد کنیم خوب و مفید است اما باید توجه کنیم که ضعف آگاهی و نقص اطلاعات می‌تواند انسان را به بی انصافی کشانده و دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی را کمرنگ جلوه دهد.»

457625