فیروزی:

جهاد دانشگاهی همگام با تحولات جامعه اثرگذار بوده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی همگام با جامعه و تحولات آن بسیار اثرگذار بوده است، گفت: مولود بسیار خوبی از نظام جمهوری اسلامی است.

تصویر جهاد دانشگاهی همگام با تحولات جامعه اثرگذار بوده است

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت الله فیروزی در جریان بازدید از نمایشگاه «معرفی گزیده‌ای از دستاوردهای جهاد دانشگاهی» که از روز شنبه (۱۳ اسفندماه) در محل نمایشگاه دائمی مجلس شورای اسلامی برگزار شده است، در ارزیابی از دستاوردهای جهاد دانشگاهی بیان کرد: با توجه به اینکه دانشجوی دانشگاه تهران بودم از همان دوران با جهاد دانشگاهی آشنایی داشتم و در ارتباط بودم.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی مولود بسیار خوبی از نظام جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: این نهاد به عنوان یک حلقه مکمل ابتدا در حوزه دانشگاه و امروز با توسعه ای که در حوزه صنعت و تولید پیدا کرده توانسته جایگاه خوبی برای خود ایجاد کند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی در بسیاری از زمینه‌ها شاید حرف اول را در کشور و در میان مجموعه هایی که در زمینه تحقیق و توسعه کار می کنند می زند، از جمله سلول درمانی و فعالیت ها در حوزه پزشکی و درمان و پیشگیری و مجموعه های های‌تک و خاص که این نهاد حرف بسیاری برای گفتن دارد. همچنین در زمینه کشاورزی اقدامات بسیار خوبی انجام داده است.

فیروزی افزود: جهاد دانشگاهی همگام با جامعه و تحولات آن بسیار اثرگذار بوده، همچنین در حوزه های قرآنی و تامین نیازهای تخصصی در زمینه آموزش زبان انگلیسی به شیوه بومی شده و متناسب با شرایط فرهنگی کشورمان و با نگاه تمدن سازی کارهای اثرگذاری انجام داده است.

وی ضمن مثبت خواندن دستاوردهای ارائه شده جهاد دانشگاهی در این نماشگاه بیان کرد: اگر امروز مجلس شورای اسلامی و دولت حمایت بیشتری از جهاد دانشگاهی داشته و هر چقدر در آن سرمایه گذری کنند، هدررفتی ندارد و قطعا به عنوان کار ماندگاری در کشور پاسخگوی نیازهای ضروری فعلی و آینده کشور خواهد بود.اگر بخواهیم کشور پیشرفتی داشته باشد به خصوص در حوزه تکنولوژی راه حل آن تحقیق و توسعه است. مثلا در حوزه R&D که یکی از زمینه های مهمی است که کشورهای مختلف برای این موضوع هزینه های سنگینی انجام می دهند و امروز شاهد هستیم جهاد دانشگاهی با کمترین منابعی که از بخش دولتی دریافت می کند خروجی های بسیار خوبی داشته که قابل تحسین است و اگر این حمایت ها افزایش یابد این ظرفیت و توان در این نهاد وجود دارد تا بتواند در جهت توسعه دانش کسور اسفاده کند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در رابطه با حمایت های مجلس شورای اسلامی از جهاد دانشگاهی در جهت اهداف دانش بنیان و توسعه ای بیان کرد: می توان چند نوع حمایت انجام داد؛ یک سری ظرفیت هایی از ابتدای مجلس یازدهم ایجاد شده است از جمله اینکه قانون پیشرفته و بسیار خوبی در حوزه حمایت از دانش بنیان ها مصوب کرد و امسال نیز دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیشنهاداتی داشت و مجلس نیز ابتکاراتی داشته است که ان‌شاءالله تبدیل به قانون شود.

فیروزی یادآور شد: یکی از ظرفیت های بسیار مهم که شرکت های دانش بنیان جهاد دانشگاهی بتوانند از آن استفاده کنند ظرفیت حمایت هایی است که در قالب قانون اولیه و لایحه بودجه ۱۴۰۲ وجود دارد. در لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیشنهادی در کمیسیون تلفیق مطرح شده و این است که هر میزان در تحقیق و توسعه هزینه شود و آن میزانی که در تکمیل زنجیره ارزش افزوده و تولید هزینه شود به عنوان اعتبار مالیاتی پذیرفته شده و از این شرکت ها هم مورد پذیرش قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در نگاه های بودجه ای هم باید نگاه کاملتری به جهاد دانشگاهی داشته باشیم، عنوان کرد: جهاد دانشگاهی سهم زیادی از منابع عمومی کشور را به خود اختصاص نداده، لذا باید حمایت شود. همین که الان شاهدیم خروجی مجموعه جهاد دانشگاهی در حوزه های مختلف و از جمله از حیث علمی ملموس و قابل قبول است، این موضوع می‌تواند اطمینان بخش باشد که بتوان منابع بهتری در اختیار این نهاد قرار داد.

نمایشگاه گزیده ای از دستاوردهای جهاد دانشگاهی از شنبه (۱۳ اسفندماه) تا سه شنبه (۱۶ اسفندماه) در محل نمایشگاه دائمی مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است.

466080