به گزارش سایت خبری پرسون، دیروز مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن انتقاد از شیوه قرعه کشی خودرو، اعلام اینکه تقاضای فعلی برای خرید خودرو یک تقاضای کاذب است؛ به ثبت نام بیش از ۱۱ میلیون نفر در قرعه کشی اخیر یکی از خودروسازان اشاره کرد و گفت که «طبق محاسبات از ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور ۷۳ میلیون نفر به دلایل مختلف از جمله اینکه صاحب خودرو یا زیر ۱۸ سال هستند، نمیتوانستند در قرعه کشی خودرو شرکت کنند. از ۱۲ میلیون نفر باقی مانده ۱۰ میلیون نفر شرکت کردند که یعنی قرعه کشی خودرو این یک لاتاری ملی به تمام معنا است.»
عشقی تاکید کرده بود که «در یک بخت آزمایی میخواهیم خودرو بفروشیم که یک توزیع رانت بی هدف است. این فرایند غیر از تبعات اقتصادی باید از نظر علمی بررسی شود که چه تبعات اجتماعی دارد که یک دفعه ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را درگیر لاتاری میکنیم و کلاً ۲۰ هزار خودرو دست مردم میدهیم.»
بر همین اساس برای ارزیابی دقیقتر اظهارات عشقی در مورد لاتاری نامیدن قرعه کشی خودرو باید به جزئیات فروش خودرو از طریق قرعه کشی اشاره کنیم. البته آخرین آمار ارائه شده از سوی شرکت خودروسازی مذکور نیز نشان میدهد که در نهایت حدود ۱۱ میلیون نفر در این قرعه کشی ثبت نام کرده اند.
همه واجدین شرایط در قرعه کشی ثبت نام کردند
بر این مبنا، برآوردها نشان میدهد که با توجه به شروط شرکت در قرعه کشی خودرو که اصلی ترین آنها داشتن گواهینامه و به نام نبود پلاک خودرو است، حدود ۷۴ میلیون نفر از جمعیت حدود ۸۵ میلیون نفری کشور امکان ثبت نام برای دریافت خودرو را ندارد و ۱۱ میلیون نفر میتوانند در این لاتاری شرکت کنند.
به صورت جزئیتر باید اشاره شود که ۲۸ میلیون نفر در کشور زیر ۱۸ سال هستند، یعنی اولین شرط برای ثبت نام در قرعه کشیها که داشتن گواهینامه است را ندارند.
همچنین حدود ۲۶ میلیون نفر که بالای ۱۸ سال هستند، گواهینامه ندارند، بنابراین این افراد هم اولین شرط ثبت نام در قرعه کشیها را ندارند.
حدود ۲۰ میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود دارد که مالک آنها امکان شرکت در قرعهکشی را ندارند. (البته حدود ۲۵ میلیون خودرو در کشور وجود دارد که جهت احتیاط و در نظر گرفتن افرادی که دو خودرو یا بیشتر به نامشان است، این عدد را ۲۰ میلیون در نظر میگیریم)
بنابراین تقریباً بیش از ۹۵ درصد افراد واجد شرایط در قرعه کشی اخیر خودرو برای خرید ۲۰ هزار خودرو به قیمت کارخانه ثبت نام کرده اند که یعنی هر نفر ۱۸ صدم درصد شانس برنده شدن در این قرعه کشی را دارد.
از جمله دلایل استقبال این چنینی از قرعه کشیهای خودرو میتوان به فاصله قیمتی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیونی خودرو در کارخانه و بازار آزاد، کاهش قدرت خرید مردم، جولان دلالان در قرعه کشیها، تبدیل شدن خودرو به کالای سرمایهای و نداشتن چشم انداز روشن از آینده صنعت و بازار و قیمت خودرو اشاره کرد.
منبع:مهر