اخراج حمید نوری از دادگاه سوئد/ ماجرا چیست؟

دادگاه تجدیدنظر حمید نوری، شهروند ایرانی دربند در زندان سوئد اکنون(چهارشنبه ۲۱ دی‌ماه) در آن کشور برای رسیدگی به ادعاها و اتهام‌های واهی در حال برگزاری است.

تصویر اخراج حمید نوری از دادگاه سوئد/ ماجرا چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، نوری، شهروند ایرانی و کارمند سابق قوه قضائیه که آبان‌ماه ۹۸ به سوئد سفر کرده بود، در زمان ورود به فرودگاه استکلهم توسط پلیس این کشور بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان انفرادی به سر می‌برد. اتهام او براساس ادعاهای گروهک تروریستی منافقین طراحی شده؛ آنها مدعی‌اند نوری در مقطعی، زندانبان منافقین در ایران بوده است. این مبنای محکمه سوئدی قرار گرفته و سبب شده اصل برائت و حق آزادی رفت‌وآمد نوری از سوی مقام‌های سوئدی نقض‌شده و این تبعه ایرانی بیش از سه سال است در زندان سوئد با محدودیت‌های زیاد مواجه شده؛ براساس اخبار منتشر شده‌، سوئدی‌ها ابتدایی‌ترین حقوق یک انسان را برای حمید نوری رعایت نکرده‌اند.

«مجید نوری» فرزندش درباره روند برگزاری این دادگاه به پژوهشگر ایرنا گفت: دادگاه فرمایشی تجدیدنظر پدرم فاجعه‌آمیز است. اعتراض پدرم به ۳۸ ماه حبس در سلول انفرادی، دسترسی نداشتن به پزشک و قطع تماس با خانواده سبب شد قاضی او را از دادگاه اخراج کند.

وی با یادآوری اینکه قاضی دادگاه بدوی، ۸ ماه پیش اعلام کرده بود آقای نوری نباید هیچ محدودیتی در زندان داشته باشد، گفت: این است حقوق بشر غربی!

دور جدیدی از بررسی پرونده «حمید نوری» در دادگاه تجدید نظر سوئد درحال برگزاری است. دادگاه به دلیل اعتراض نوری به رعایت‌نشدن عدالت و حقوقش، به مدت کوتاهی متوقف شد تا او بتواند با وکلای خود مشورت کند.

یکی از حاضران در دادگاه در شبکه‌های اجتماعی گفته، پلیس دادگاه در زمان صبحت‌های حمید نوری در اعتراض به شرایط دادگاه، حالت تهاجمی به خود گرفته بود.

در صدای منتشر شده از سخنان نوری در دادگاه، وی خطاب به قاضی می‌گوید: آقای قاضی، بگذارید عدالت در دادگاه شما برقرار شود ... من برای چنین روزی ثانیه‌شماری کردم که حرفم را به شما بگویم؛ دادگاه فرمایشی را برگزار نکنید ... .

در ابتدای جلسه دادگاه، نوری گفت: من این دادگاه را ناعادلانه می‌دانم و تا زمانی که به مشکلاتم رسیدگی نشود در دادگاه شرکت نمی‌کنم. قاضی دادگاه دستور به قطع کردن میکروفن حمید نوری داد اما با این حال او با صدای بلند به صحبت‌هایش ادامه داد و گفت: من دسترسی به چشم پزشک ندارم و به همین دلیل توانایی مطالعه مدارک پرنده را ندارم. سه سال و دو ماه است که در انفرادی هستم؛ قاضی اعلام کرده که محدودیت‌ها برای من به پایان رسیده اما هنوز تماس‌های من قطع است.

456511