آغاز دادگاه تجدید نظر حمید نوری؛ ادامه کارشکنی‌های سوئد

روند دادگاه تجدید نظر حمید نوری در حالی از امروز آغاز می‌شود که وی با محدودیت‌های بسیاری در زندان سوئد مواجه است.

تصویر آغاز دادگاه تجدید نظر حمید نوری؛ ادامه کارشکنی‌های سوئد

به گزارش سایت خبری پرسون، دادگاه تجدیدنظر سوئد از امروز ۱۱ ژانویه (۲۱ دی) موضوع بررسی لوایح مربوط به پرونده حمید نوری را آغاز می‎کند؛ این جلسات دادگاه تا ۲۶ ژانویه (۶ بهمن ماه) ادامه خواهد داشت.

حمید نوری، ۱۸ آبان ماه سال ۹۸ در زمان ورود به فرودگاه استکهلم سوئد به صورتی خشن و غیرقانونی توسط پلیس این کشور بازداشت و ۸ ماه نخست بدون هیچ گونه امکان تماس با خانواده یا دسترسی کنسولی در شرایطی شبیه به ربوده شدن نگه داری شد.

نوری پس از حدود ۸ ماه، اجازه پیدا می‎کند تنها یک تماس تلفنی کوتاه با خانواده داشته و زنده بودن خود را به اطلاع آنها برساند.

حمید نوری همچنین تا ۲۵ ماه بعد از بازداشت، اجازه ملاقات حضوری با خانواده خود را پیدا نمی‌کند.

دستگاه قضایی سوئد ۲۳ تیرماه امسال پس از برگزاری ۹۲ جلسه دادگاه رای حبس ابد علیه «حمید نوری» تبعه بازداشت شده ایرانی را در یک روند غیر قضایی و غیر حقوقی صادر کرد.

وی در طول این مدت و ۳۸ ماه را در سلول انفرادی به سر برده و بسیاری از حقوق اساسی وی نقض شده است.

سوئدی‌ها از ارائه خدمات اولیه مانند پزشک و دارو به این شهروند ایرانی بازداشت شده نیز خودداری کرده‌اند.

حمید نوری از حق انتخاب وکیل، تماس و دیدار با خانواده و معرفی شهود به دادگاه محروم بوده و در طول بیش از هزار روز گذشته حتی به پزشک هم دسترسی نداشته است.

فرزند حمید نوری: سوئدی‌ها شرایط را از زمان برگزاری دادگاه‌ها سخت‌‌تر کرده‌اند

عطیه نوری، فرزند حمید نوری ضمن انتقاد از نحوه رفتار سوئدی‌ها با پدرش به خصوص قطع تماس‌های خانوادگی و با اشاره به روند فرجام‌خواهی پرونده مذکور در سوئد، گفت: ما درخواست تجدید نظر را ارائه کردیم، پرونده به مرحله تجدیدنظر رفته و وکلا در حال کار کردن روی پرونده هستند؛ به تناقضاتی که در روند محاکمه وجود دارد اشاره شده و وکلا مدارک را به دادگاه ارائه می‌کنند.

عطیه نوری، با بیان اینکه چند هفته است که هرگونه ارتباط ما با پدرم قطع شده است، اظهار کرد: تماس و ملاقاتی با پدرم در مدت زمان اخیر نداشته و به هیچ وجه از پدرم خبری نداریم؛ به سوئد درخواست تماس دادیم اما حتی تماس‎های تلفنی ما چند وقتی است که قطع شده است.

وی افزود: پیشتر روال تماس‌ها اینگونه بود که تقریبا هر یک یا دو هفته یک مرتبه به مدت ۱۰ دقیقه می‌توانستیم با پدرم و با شنود از طریق پلیس سوئد صحبت کنیم اما اکنون شرایط سخت‌تر شده است، حتی شرایط حال حاضر از زمانی که پدر روند جلسات دادگاه را سپری می‌کرد و هنوز رای اولیه صادر نشده بود، سخت‌تر شده است.

فرزند حمید نوری، ادامه داد: تقریبا چند هفته است که هیچ خبری از پدرمان نداریم و تنها راه ارتباطی ما در حال حاضر از طریق وکلاست.

عطیه نوری، می‎گوید: این دادگاهی که در سوئد برگزار و حکمی که در پی آن علیه پدر من صادر شد بر اساس حق و عدالت نیست چرا که قاضی و دادستان سوئد در تمامی مراحل یک طرفه عمل کردند و اجازه حضور شواهدی از طرف پدر من در دادگاه داده نشد؛ همچنین هیچگونه دفاعیه مناسبی از طرف پدر من در روند دادگاه صورت نگرفت.

تغییر قوانین داخلی سوئد در روند محاکمه حمید نوری

مجید نوری، فرزند حمید نوری نیز ضمن اشاره به کارشکنی‌های سوئد در روند پرونده مذکور، گفت: سوئدی‌ها حتی قوانین داخلی این کشور را در روند پرونده تغییر می‌دهند.

همچنین حسین جعفری، وکیل پرونده حمید نوری نیز گفت: ما همه تلاش‌مان را کردیم تا بتوانیم ادله و مستندات علیه اتهامات واهی که علیه حمید نوری مطرح شده را ارائه دهیم.

وی در بخشی دیگر اظهار کرد: مقام‎های سوئد متناسب با روند کار ما قوانین را توسعه یا تغییر می‌دهند و این موضوع کار را دشوار کرده است.

به گفته وکیل حمید نوری، تعداد ۸ جلسه از دادگاه تجدید نظر به صورت علنی برگزار خواهد شد که از این ۸ جلسه دو جلسه نخست آن مربوط به دادستان است و دادستان‌ها اظهارات و ادله خود را مطرح می‌کنند.

وکیل پرونده حمید نوری، تاکید کرد که احتمالا روند کلی دادگاه تا پاییز سال آینده به طول خواهد انجامید.

سوئدی‌ها در اقدامی عجیب ارتباطات یک زندانی ایرانی را قطع کردند/ یک ماه از قطع تماس خانواده حمید نوری با وی گذشت!

456454