امیرعبداللهیان خواستار آزادی فوری حمید نوری شد

امیرعبداللهیان گفت: ایران پرونده حمید نوری را با حساسیت زیاد دنبال می‌کند.
تصویر امیرعبداللهیان خواستار آزادی فوری حمید نوری شد

به گزارش سایت خبری پرسون، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه عصر سه‌شنبه در گفت‌ وگوی تلفنی با «آن لینده» وزیر خارجه سوئد، در خصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه و مهمترین موضوعات مورد اهتمام دو کشور گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

وی با اشاره به سوابق طولانی روابط دو کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران به توسعه مناسبات با اروپا از جمله سوئد توجه دارد. هر دو طرف باید تلاش کنیم تا روابط دو کشور در زمینه‌های تجاری و اقتصادی بیش از گذشته شکوفا شود.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: نقشه راه همکاری‌های دو کشور ترسیم شده و با شما موافقم که باید برای اجرایی و عملیاتی شدن این برنامه اقدام جدی و مشترک صورت گیرد.

امیرعبداللهیان همچنین بر لزوم توجه هر دو طرف بر رفع سوءتفاهمات و موضوعاتی که برای توسعه مناسبات دوجانبه مانع ایجاد کرده است، تأکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: روابط دیرینه دو کشور نباید تحت تأثیر تبلیغات و اقدامات بی پایه و اساس یک گروهک تروریستی که سوابق جنایت‌های آن علیه ملت ایران بر همگان روشن است، قرار بگیرد.

امیرعبداللهیان خواستار آزادی فوری «حمید نوری» شهروند ایرانی که با اتهامات کاملا بی‌اساس گروهک تروریستی منافقین در بازداشت به سر می برد شد.

طرفین در این خصوص به تفصیل مذاکره کردند.

وزیر خارجه سوئد نیز در این گفت وگوی تلفنی با اشاره به روابط تاریخی دو کشور گفت: روابط با جمهوری اسلامی ایران برای سوئد از ارزش بالایی برخوردار است و معتقدیم ایران نقش به سزایی در صلح و ثبات منطقه دارد.آن لینده با اشاره به تلاش‌های گروهک منافقین برای تأثیر گذاری بر دادگاه حمید نوری، شهروند ایرانی که به اتهامات بی اساس در سوئد مورد محاکمه قرار گرفته، افزود: دولت و سیستم قضایی سوئد تحت تأثیر تبلیغات این گروه قرار نخواهد گرفت.

وزیر امور خارجه پس از گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه سوئد، در دیداری صمیمانه با فرزند حمید نوری شهروند ایرانی بازداشتی در سوئد، اقداماتی که تاکنون در سطوح مختلف کشور و به ویژه وزارت امور خارجه برای پیگیری پرونده آقای نوری صورت گرفته، را تشریح کرد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران پرونده حمید نوری را با حساسیت زیاد دنبال می‌کند و نهایت تلاش خود را برای آزادی او به کار خواهد بست.

در این دیدار در مورد فشارها و تضییقات وارد شده بر آقای نوری در جریان بازداشت غیرقانونی و فرآیند ناعادلانه دادگاه گفتگو به عمل آمد.

در حالیکه ۳۲ ماه از بازداشت حمید نوری توسط دستگاه قضائی سوئد می‌گذرد و روند دادگاه طولانی و ۹۲ جلسه‌ای او نیز دو ماه پیش به پایان رسیده، وی نه تنها همچنان در سلول انفرادی نگهداری می‌شود و به پزشک دسترسی ندارد، بلکه برای تماس یا ملاقات با خانواده نیز دچار محدودیت‌های شدیدی است.

حمید نوری در روند یک دادرسی غیرقانونی، بنا بر شکایت تعدادی از اعضای گروهک تروریستی منافقین و به اتهامات واهی در سوئد مورد محاکمه قرار گرفت و همواره با نقض مکرر حقوق شهروندی از جمله نگهداری در سلول انفرادی، ضرب و شتم، عریان کردن اجباری، عدم دسترسی به پزشک و مواردی از این دست روبرو بوده است.

منبع: ایرنا

404429